Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen neuvolan taso on ala-arvoista

Vierailija
08.11.2016 |

Olen alusta asti ollut aktiivinen neuvolan suuntaan, kertonut ongelmistani ja pyytänyt apua. Sain ajoissa lähetteen pelkopolille, kävin siellä, ja yhtä tyhjänpäiväistä lätinää siitä miten hyvä alatiesynnytys on. Olen itse lääketieteenalan tohtori ja erehdyin tuomaan asian esille, että oikeasti tiedän asioista enemmän kuin amk-tason pölvästi kätilö.

No kuitenkin tilanne on edennyt jo niin pahaksi etten ole työkykyinen, ja mietin mahdollista itsemurhaa vaihtoehtona tälle kaikelle kärsimykselle. Minulla on jatkuvasti kovia kipuja ja supistuksia, mitään apua en ole näihin saanut, neuvona "syö panadolia". Näinköhän maksani on jo hajonnut kaikesta parasetamolista. Ensimmäiset 5 kuukautta oksentelin ja ripuloin kymmeniä kertoja päivässä, viimeiseen asti sinnittelin töissä joka johti lopulliseen itkuromahdukseen kesken palaverin. En vain enää pysty töihin. En ole nukkunut puoleen vuoteen yli tunnin pätkää. Ei ole päivää ilman päänsärkyä ja vatsa- ja selkäkipuja.

Pääni on räjähtämäisillään kaikesta pa**asta. Kukaan ei ymmärrä eikä auta. En saa edes lääkäriaikaa julkiselle kuin yli kuukauden päähän. Työterveys ei halua asioida kanssani, koska ongelmani liittyvät raskauteen. Päivystykseen asiani ei kuulu, koska esim verenvuotoa ei ole.

Tämän tason hoidon takiako me maksamme ryöstöveroja? Eikö minulla alle 30-vuotiaalle menestyneellä nuorella ole oikeasti arvoa tässä yhteiskunnassa? Eikö minun elämäni, terveyteni ja työkykyni oikeasti kiinnosta ketään? Eikö sisälläni olevalla lapsella ole mitään arvoa? Ilmeisesti ei. Tälläistä nykyajan Suomessa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä juuri itse vastannut itsellesi tuossa. Mitä sä lääkäriin tai muuallekkaan halajat, itsehän tiedät paremmin. Verovaroista on sunkin koulutus maksettu. Hukkaan on vissiin mennyt, eikö sun pitäs tietää mitä tehdä?

Vierailija
2/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minulla on samanlaisia kokemuksia. Suosittelen menemään yksityiselle, vaikka väärinhän se on kun julkisen puolen pitäisi myös toimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile yksityistä neuvolaa ja kätilöä.

Vierailija
4/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä vuodatus. Luulisi noinkin fiksun ihmisen tietävän mistä saa sairaslomaa ja mitä kautta pääsee kallonkutistajan juttusille. Sitähän sä tarttet, etkä mitään neuvolaa.

Vierailija
5/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. MIkä ihme on lääketieteenalan tohtori?

2. Oikeastiko ripulisi ovat mielestäsi neuvolan syy? SAai kohtauksia ja itkupotkuraivareita miksi - siksi että joku ehdotti (normaalia) alatiesynnytystä?

Vierailija
6/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis sairaslomalla? Mistä sairaslomaa hait, työterveydestä?

Vierailija
7/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmasi on varmaan ihan todellinen ja monelle tuttu, sitä ei olisi tarvinnut värittää tuolla tarinalla alle 30-vuotiaasta lääketieteenalan tohtorista :)

Vierailija
8/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että olet pettynyt siihen, ettei apua ehkä olekaan olemassa. Kyse ei välttämättä ole huonosta terveydenhuollosta, vaan siitä, miten reagoit raskauteen. Mikset mene psykologin juttusille?

Vierailija
9/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jos on jotain hieman normaalista poikkeavaa, kuten nyt ap:llä kuulostaa olevan, niin kannattaa ottaa itse asioista selvää. Ei ap:n koulutuksella luulisi olevan mitenkään vaikeaa. Ja yksityiset neuvolapalvelut on ihan varteenotettava vaihtoehto, varsinkin kun rahan ei luulisi lääkärin palkoilla olevan este. Että siksi en oikein vuodatusta ymmärrä.

Vierailija
10/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitähän apuja sitten haluaisit pahoinvointiin ja kipuihin? Niitä voi olla jokaisella tai olla olematta, lääkettä ei ole juuri kuin parasetamoli. Mitä itse noin niinkuin ehdottaisit, sinähän tiedät paremmin niin miksi et hommaisi itsellesi sitä hoitoa mikä mielestäsi on sopivaa?

Kyllä siellä yksityisellä käydään ihan normaalisti jos julkisella ei hommat etene, ihan oma valinta. Typerää itkeä ja valittaa, eikö se oma ja lapsen terveys ole tärkeämpi kuin periaate siitä että julkiselle on päästävä heti. Ei pääse jos ei ole muuta hätää kuin että olen raskaana ja sain itkupotkuraivarin.

Jos ongelma on se ettet halua synnyttää tekisi mieleni sanoa että mitäs läksit, mutta kyllähän sen sektion saa kun tarpeeksi tiukasti vaatii.

Kolme lasta synnyttäneenä voin kuitenkin kertoa sinulle että se amk-pölvästikätilö on sinulle sata kertaa tärkeämpi henkilö siellä synnytyksessä kuin lääkäri.

Vierailija
11/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteenalan tohtori ei välttämättä ole itse lääkäri, vaan esim FM tai DI peruskoulutukseltaan. Tehnyt tohtorintutkinnon jatko-opintoina lääketieteen alalta, esim sairaalafyysikko tms.

Vierailija
12/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketieteenalan tohtori ei välttämättä ole itse lääkäri, vaan esim FM tai DI peruskoulutukseltaan. Tehnyt tohtorintutkinnon jatko-opintoina lääketieteen alalta, esim sairaalafyysikko tms.

Niin, mutta itsehän kertoi tietävänsä synnytyksestä (ja varmaan raskaudestakin) enemmän kun pölvästi amk-kätilö.

Vierailija
13/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alusta asti ollut aktiivinen neuvolan suuntaan, kertonut ongelmistani ja pyytänyt apua. Sain ajoissa lähetteen pelkopolille, kävin siellä, ja yhtä tyhjänpäiväistä lätinää siitä miten hyvä alatiesynnytys on. Olen itse lääketieteenalan tohtori ja erehdyin tuomaan asian esille, että oikeasti tiedän asioista enemmän kuin amk-tason pölvästi kätilö.

Jännä, että et ole saanut apua tuolla asenteella. Kyllä ainakin tuli heti itselle sellainen oikea auttamisen halu.

Lisäksi tekisi mieli kommentoida, että jos nyt on paska oli niin ootappa synnytyksen jälkeistä fiilistä... mutta en kommentoi niin, koska se on klisee ;)

Vierailija
14/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok trolli. Vähän liikaa överiä tarinassa. Ensi kerralla jätät osan pois :)

Vierailija
15/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sä nyt ihan oikeasti kuvittelet että lääkäri voisi tehdä esim. kivuille? Niitä tulee jokaiselle odottajalle enemmän tai vähemmän eikä niihin voi vauvan takia syödä muuta kuin parasetamolia.

Oikeastaan kaikki mitä kerroit on ihan normaalia odottajalle eikä niihin ole mitään vippaskonsteja.

Vierailija
16/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

menestyvänä 3-kymppisenä tohtorina sulla on varmaan varaa ostaa ne palvelut, mitä koet tarvitsevasi. 

Verovaroista sunkin tutkinto ainakin  ja palkatkin luultavasti maksetaan, joten toivottavasti itse tarjoat sitten parempaa vastinetta meille "veronmaksajille"...

tsemppiä sulle noin muuten!

Vierailija
17/17 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tää sama provoilija. Tunnistaa krjoitustyylistä. Ja tohtori kyllä osaisi oikeinkirjoituksen.