Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säikähdin viime yönä tosi pahasti :( Luulin, että mun vauva ei hengitä

Vierailija
08.11.2016 |

Olin laittanut vauvan jo nukkumaan, perhepetiin. Makoili itse sängyllä ja luin, mies oli suihkussa. Vauvani (2 kk) nukkuu mieluiten vatsallaan (selällään herää ihan heti uudelleen ja 15 min - 30 min välein) joten olen ostanut sille kätkytlaitteen mikä hälyttää, jos lapsi ei hengitä. (http://lastenkamari.fi/katkythalyttimet/ mulla on tuo lila-valkoinen )

Joka tapauksessa, minusta vauva oli jotenkin "hiljainen " ja katsoin sitä, laskin käden selän päälle, hengittää. Jatkoin lukemista.
Hetken päästä hälytin alkoi värisemään. Se värisee jos ei tunne liikettä 15 sekuntiin. Värinän on tarkoitus herättää vauva jos on liian syvässä unessa. Jos laite ei tunne liikettä 20 sekuntiin niin se alkaa hälyttämään kuin herätyskello.

Eli laite värisiä ja tiesin mitä se tarkoittaa, vauva ei ole hengittänyt 15 sekuntiin. Ryntäsin vauvan luokse, nostin sen ylös, sanoin "hengitä, hengitä" ja vauva oli ihan veltto!!!!!
Onko normaalia, että nukkuva vauva on veltto???
Aika tuntui ikuisuudelta mutta ehkä sekunti siitä kun nostin vauvan ylös, se veti henkeä kuuluvasti ja laitoin vauvan selälleen. Se jatkoi nukkumista kuin mikään ei olisi. Minä valvoi vieressä adrealiinin jyskyttäessä päässäni. En saanut unta ja olin todella iloinen kun vauva heräsi vähän väliä, sen selällään nukkumisen takia.
En laita sitä enää vatsallaan vaikka saisinkin näin nukuttua 2h putkeen.
En ole ikinä säikähtänyt noin.

Onko tuo normaalia, että nukkuva vauva on veltto kuin nukke? Tuota säikähdin hirveästi, oliko vauva jo "puolikuollut"?
Normaalisti en nostele vauvaan kun se nukkuu. Kantoliinassa se ei ole mielestäni löysä.
Se nukkui vatsallaan kuten monina öinä ennen. Ei ollut tyynyä, ei peittoa vain unipussi.

Sorry avautuminen. Oli pakko "puhua" jollekin.
Pelkään niin.
Päässä pyörii vieläkin eilisyön ajatukset, nostin velton vauvan ylös ja päässä pyöri miten vauvan elvytys menee. Ihan hirveää. Onneksi vauva hengitys itse mutta säikähdin niin pahasti.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei :O Onneksi vauva alkoi hengittää!

En osaa oikein neuvoa mitenkään. Toivottavasti joku muu osaa. Onneksi oket ostanut kötkyt hälyttimen.

Vierailija
2/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä vanhemmilla uniapneaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että inhoan, kun vauvoista puhutaan SE.

Vierailija
4/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutatko ollenkaan kyljellään? Tuet tyynyllä tai rullatulla peitolla, ettei pääse siitä kierähtämään. Mä en nukuttaisi mahallaan.

Vierailija
5/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko meillä uniapneaa. Ei ole tutkittu/mietitty/epäilty.

Joo mä kokeilen kyljellään jos ei onnistu selällään. Vatsalleen en laita enää ikinä jos vauva unohtaa silloin hengittää :'(

Kiitos.

Ap

Vierailija
6/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysuositus on kyljellään puolta vaihdellen. Tätä meille oikein korostettiin. Olet toki mennyt lääkäriin?!

Vierailija
7/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukutan vauvan aina selällään öisin. Päivisin saatan pitää mahallaan päälläni. Mullakin on oikeastaan lähes ongelmaksi asti noissut tuo vauvan hengityksen seuraaminen. Öisin etenkin kuuntelen tarkkaan, että hengittääkö hän. Joskus vauvan hiljaista hengitystä on vaikea kuulla, jos mies kuorsaa. Tällöin on usein aika lähellä etten melkein herätä vauvaa, jotta vain saisin varmistettua, että hän on elossa. En myöskään anna itseni nukahtaa ennen kuin olen varma ettei peitto ole hänen kasvoillaan ja ettei hän ole liian lähellä isää ja että hän varmasti hengittää. Tuo isä juttu siksi, koska en luota että isä osaisi samalla tavalla huomioda vauvan kuin minä eli pelkään hänen vahingossa menevän hänen päälleen. Meillä sius perhepeti. Jos joku miettii miksen vaan laita vauvaa omaan sänkyyn, jos pelkään isän menevän hänen päälleen, niin juurikin siksi etten pystyisi sitten seuraamaan tuota hengitystä. Oi voi tätä äitiyttä.

Vierailija
8/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukutin molemmat vauvat kyljellään. Aina vuorotellen eri kyljellä. Puklaamisen takia en uskaltanut nukuttaa selälläkään vaikka "pääpuoli" oli ylempänä.

Vierailija
9/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus on nukuttaa selällään.

Vierailija
10/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva nukkui pinnasängyssä joka oli ihan kiinni meidän sängyssä. Perhepeti ei olisi onnistunut koska mies olisi kääntynyt vauvan päälle tai murjonut vauvaa unissaan. Minuakin löi kerran unissaan nyrkillä naamaan ja tekee ihme hyppykäännöksiä unissaan.

Vierailija
11/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva nukkuu juuri päälläni vatsallaan ja tuhisee. Jos nostan käsivarsia niin on ne kyllä löysät ja veltot. Ehkä vauvojen kuuluu olla löysiä nukkuessaan?

Vierailija
12/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netin mukaan TODELLA monet kätkytkuolemat ovatkin rokotuskuolemia.

Vauvalla on ollut jokin virus, nuha tms ja on rokotettu siitä huolimatta.

Sitten parin päivän kuluttua vauva on menehtynyt mutta kuolinsyyksi laitetaan kätkytkuolema kun "mitään ei näy".

Tuota yhteyttä rokotuksiin ei kysellä. Ei kysytä, että onko jo rokotettu ja milloin viimeksi.

Eli nuo kätkytkuolemamäärät eivät ole oikeasti aina "kätkytkuolemia" eli kuolemia ilman syytä Usein syy on reaktio rokotukseen. Mutta sitä ei tutkita eikä kirjata.

Vierailija
13/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin hinkuyskä-rokotus on suuri riski kuolla, mikäli lapsi ei ole TÄYSIN terve rokotushetkellä.

Vierailija
14/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis havaitsiko kätkytlaite sen ettei vauva liikkunut 20 sekuntiin, ja 15s hengittämättömyys oli sinun päätelmääsi? Pahoittelut jos ymmärrän väärin.

Olisiko kuitenkin mahdollista, että se vauva on hengittänyt ihan normaalisti. Lyhyitä hengityskatkoja tulee helposti vastasyntyneille. Meidän vauva on syvässä unessa veltto, mutta hengitys näkyy selvästi.

Sori mutta mä en ihan ymmärrä tuota laitetta. Alkaa värisemään, jotta vauva ei vajoa liian syvään uneen? Kyllä ne vauvat tarvitsevat syvää unta, ei äidin pelon vuoksi voi estää syvää unta vauvalta.

Vierailija
15/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nukutan vauvan aina selällään öisin. Päivisin saatan pitää mahallaan päälläni. Mullakin on oikeastaan lähes ongelmaksi asti noissut tuo vauvan hengityksen seuraaminen. Öisin etenkin kuuntelen tarkkaan, että hengittääkö hän. Joskus vauvan hiljaista hengitystä on vaikea kuulla, jos mies kuorsaa. Tällöin on usein aika lähellä etten melkein herätä vauvaa, jotta vain saisin varmistettua, että hän on elossa. En myöskään anna itseni nukahtaa ennen kuin olen varma ettei peitto ole hänen kasvoillaan ja ettei hän ole liian lähellä isää ja että hän varmasti hengittää. Tuo isä juttu siksi, koska en luota että isä osaisi samalla tavalla huomioda vauvan kuin minä eli pelkään hänen vahingossa menevän hänen päälleen. Meillä sius perhepeti. Jos joku miettii miksen vaan laita vauvaa omaan sänkyyn, jos pelkään isän menevän hänen päälleen, niin juurikin siksi etten pystyisi sitten seuraamaan tuota hengitystä. Oi voi tätä äitiyttä.

Miksette siirrä sänkyä niin seinää vasten että vain sinä olet vauvan toisella puolella?

Vierailija
16/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se laite värisee jos vauva on 15 sekuntia hengittämättä. Värisee, että vauva tajuaisi hengittää kun vaipassa värisee joku.

Se on kovempi värinä kuin kännykässä.

Sitten jos vauva ei ala hengittämään värinästä huolimatta, se alkaa 5 sekunnin päästä hälyttämään äänen kanssa. Tässä tilanteessa vauva on ollut 20 sekuntia hengittämättä.

Meillä se värisi sillä vauva oli 15 sekuntia hengittämättä laitteen mukaan.

Ap

Vierailija
17/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

:( alkoi itkettämään

Vierailija
18/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette siirrä sänkyä niin seinää vasten että vain sinä olet vauvan toisella puolella?

Sänkyä ei saa öaiyettua huoneeseen sillä tavoin. Toisella puolella on vaatekaappi ja toisella puolella patteri. Jos sängyn käämtäisi toisin päin niin sitten olisi liian ahdasta päästä kaapille. Tästä syystä myös pinnasänkyä ei saa sängyn viereen.

Vierailija
19/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrä sänky yöksi kaapin eteen ja päivällä pois?

Vierailija
20/29 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä nykyiset suositukset, mutta kun onani olivat vauvoja, kehotettiin nukuttamaan vatsallaan. Laitoin vielä sideharson pään alle, jonka he onnistuivat aina myttäämään kasvohensa eteen. Onneksi ovar hengissä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä