Hirveät painajaiset ja uniongelmat kun mies on poissa
Miehen työpaikka vaihtui ja joutuu lähtemään töihin kolme ja puoli tuntia aiemmin kuin minä. Nyt en saa millään enää nukuttua miehen töihinlähdön jälkeen, vaikka olisin miten tappoväsynyt. Saan jatkuvasti unihalvauksia, näen ihan hirveitä painajaisia ja uni ei vain tule. Miksi?!
Minulla on täysin turvallinen olo omassa kodissani ja mikään ei stressaa, olen paljon yksikseni täällä ja haahuilen pimeällä ulkona koirien kanssa paljon, eli tasan tarkkaan tiedän ettei siellä ole mitään pelättävää. En ole tietääkseni mitenkään läheisriippuvainen vaan elän ihan tyytyväisesti ihan omaakin elämääni. Mutta kuitenkin näen aamuöisin unia joissa kotiin tunkeudutaan tai unihalvauksia jossa olohuoneesta/ulkoa kuuluu ääntä, joku paholainen kuristaa kaulaani tai ikkunoita hakataan, painajaisissa poliisit tulevat ovelle tuomaan viestiä miehen kuolemasta kolarissa, joku seisoo ikkunan takana ase kädessä, talo syttyy palamaan jne. Mikä tuohon auttaisi? Kaksi isoa koiraakin on jo turvana. Samaan aikaan en aio herätä kun ei jäisi vapaa-aikaa enää ollenkaan, mies menee siis paljon aiemmin nukkumaankin.
Kommentit (15)
Nukut siis huonosti vaikka tunnet, ettei ole järkevää syytä painajaisiin. Olisiko syy fyysinen? Kun mies nousee ylös, heräät ja sen jälkeen uni katkeaa tai on liian kevyttä. Ehkä näet sitä ennen painajaisia, koska jo pelkäät liian vähäistä unta. Voisitko kokeilla arkisin nukkumista toisessa huoneessa, ettet heräisi liian aikaisin?
Yritän auttaa.... <3 Silloin kun paholainen ilmestyy, ei kyse ole enää mistään leikkijutuista. Osaisitko torjua sen paholaisen ainakin pois, Jeesuksen Kristuksen nimen kuultuaan se kyllä lähtee kun tosi jämäkästi huutaa, äänetönkin luja huuto auttaa. Se paholaisenpaska yrittää houkutella sinua puolelleen, vaikutat niin herkältä. Kirjoita auki pahat olosi. Kirjoita unesi auki. Kirjoita koko elämäsi auki. <3 Voi kunpa saisit rauhan. <3
Vierailija kirjoitti:
Nukut siis huonosti vaikka tunnet, ettei ole järkevää syytä painajaisiin. Olisiko syy fyysinen? Kun mies nousee ylös, heräät ja sen jälkeen uni katkeaa tai on liian kevyttä. Ehkä näet sitä ennen painajaisia, koska jo pelkäät liian vähäistä unta. Voisitko kokeilla arkisin nukkumista toisessa huoneessa, ettet heräisi liian aikaisin?
Nukun siis todella huonosti muutenkin ja heräilen monta kertaa yössä, että se ei ole uutta. Olen ns. valmiustilassa aina, jos koira alkaa vaikka yökkiä tai jotain vastaavaa ääntä kuuluu olen sekunnissa hereillä ja heti säntäämässä minimoimaan tuhoja. Noin siis käy todella harvoin, useimmiten herään vaikka talon jonkun rakenteen niksahdukseen pakkasella, siihen kun käpy tipahtaa peltikatolle, mies ynähtää unissaan tai jos vaikka joku ajaa talon ohi isommalla autolla. Joskus harvoin saan unihalvauksia miehenkin ollessa vieressä, mutta niin ei tapahdu edes joka vuosi. Miehen poissaollessa taas monta kertaa aamussa. Sitä en tiedä miten saisin unta jos nukkuisin koko yön yksin kun en ole yhteenmuuton jälkeen kertaakaan joutunut siihen tilanteeseen, ihme kyllä. Yksin asuessani ja nuorena kotona asuessani sain unihalvauksia varmaan 5-10 kertaa vuodessa.
Eikä ole toista huonetta jossa nukkua heräämättä miehen töihinlähtöön. Siis on huoneita, mutta niissä herää yhtä lailla kun olen niin herkkäuninen. Herään normaalisti varmaan 5-10 kertaa yössä, mutta nukahdan heti. Kai se on jotenkin turvallisempaa kun mies on vierellä, mutta en ymmärrä miten voisi olla muka niin turvatonta yksinään että menee näin överiksi. Hitto omassa rakkaassa ja turvallisessa kodissa lämpimän peiton alla, koira kainalossa. Olen tehnyt vaikka mitä meditaatioharjoituksia aamuyöllä ja nukahtanutkin, mutta herännyt hetken päästä taas unihalvaukseen tai junnaavaan painajaiseen. Joskus saan unta unihalvaustenkin jälkeen heti, eli en herääkään kun olen niin tottunut, mutta ei se hyvää unta ole koskaan. Mies ehdotti jo, että helpottaisiko oloa jos asekaapin toisi makkariin ja jos saisin siitä turvaa, mutta tuntuu niin älyvapaalta ja kaukaa haetulta kun olo ei ole turvaton. Tai kai jollain tapaa on, alitajuisesti ainakin, mutta en ymmärrä kyllä että miten. En kertakaikkisen mitenkään.
Nostan, josko nyt olisi enemmän väkeä linjoilla.
Ja taas pitäisi pystyä tekemään jotain järkevää neljän tunnin yöunilla, pitäisi olla tosi skarppina ja oppia uusia monimutkaisia ja ajattelua vaativia asioita, mutta ei tästä tule taaskaan mitään. Tulen oikeasti hulluksi kohta ja sörssin kaiken. Olen yrittänyt mennä aiemmin nukkumaan, mutta kun sitten taas ei ehdi tekemään kaikkia juttuja mitä pitäisi kun ilta on liian lyhyt. Ääh. Miksi en voi olla sellainen ihminen, joka pärjää vähemmällä unella... Pelkään ajavani kolarin joku aamu kun on niin väsynyt ja migreeninen olo.
Saako tällaiseen unilääkkeitä?
Kyllähän se jo itsessään on ongelma, jos herää lukuisia kertoja yössä jokaiseen rasahdukseen. Terapiaan selvittelemään syitä?
Nukkukaa erillänne.
Molempien työ on tärkeää ja nukkuminen myös. Aiemmin heräävä tekee kaikkensa häipyäkseen niin hiljaa ettei herätä toista. Ja illalla valvomaan jäävä tekee samoin antaakseen toiselle nukkumisrauhan.
Korvatulpat, melatoniinia, lämmintä maitoa ja valeriaanaa.
Ei tuollainen ole normaalia, mistä nuo painajaiset sulla oikein kumpuaa? Ja yliherkkyys havahtua joka rasahdukseen?
Mulla tulee univaikeuksia, juurikin noita unihalvauksia ja painajaisia, kun joku mättää, mutta en tiedä/tiedosta sitä vielä. Mulla unimaailma on suora linkki hyvinvointiin, tiedän siis unien ja unen laadun perusteella että voinko hyvin.
Jospa sä alitajuisesti kumminkin pelkäät jotakin, kuolemaa, läheisen menetystä tms. Ja se purkautuu unessa.
Ootko kokeillut meditointia iltaisin? Se oikeesti rauhoittaa mielen. Kokeile, et menetä mitään.
Mulla on sama juttu! Jos avomies lähtee aiemmin ja jään nukkumaan, niin saan tosi herkästi unihalvauksia ja näen ihan sairaita unia. On muuten rasittavaa, kun aikuinen ihminen ei "uskalla" nukkua yksin. 🙄
Kyllä tuolla saa jo unilääkkeitä lääkäriltä, mutta turha odottaa muuta apua sillä aikuisten painajaisongelmista ei puhuta tai niitä ei yritetä hoitaa muilla kuin unilääkkeillä. Itsellä takana useampien vuosien painajaiset, joiden takia nukuin aikoinaan valot päällä ja pakotin itseni pysymään hereillä etten näkisi painajaisia. Minulla tilanne meni niin pahaksi puolentoistavuoden nukkumattomuuden jälkeen, että luulin hereillä ollessani olevani painajaisessa. Ja tosiaan painajaiset luokkaa hukutan äitini, revin minua jahtaavat ihmiset kappaleiksi ja näen lemmikkini ovat vereslihalla kitumassa.
Ite kanssa komppaisin melatoniinin ja vastaavien puolesta. Vois auttaa myös sun yleiseen herkkäunisuuteen.
Äitini on samanlainen huonostinukkuja, olen aina ajatellut että se on vain ominaispiirre joka on ollut aivan vauvasta saakka (olin painajaismainen nukutettava ja nukuin todella huonosti jo silloin). Nukahdan normaalisti heti uudelleen jos herättävä ääni on ns. tavanomainen ääni ja asia ei häiritse, mitä nyt tarvitsen vähän enemmän unta kuin ihmiset yleensä, mutta tuo aamu-unettomuus on kunnon ongelma. Minulla on adhd ja ilmeisesti se liittyy jotenkin myös tuohon huonostinukkumiseen, saan paljon myös deja-vu tuntemuksia ja yksi kouristuskohtaus (ei epilepsiaa, päätä on tutkittu) on takana, että ei nuo pään piuhat ihan tavanomaiset kyllä ole muutenkaan.. Adhd-lääkkeet tekivät aluksi unista värikkäitä ja paljon positiivisemman sävyisiä, unen laatu oli paljon parempi ja nukuin sikeämmin, mutta sivuvaikutusten takia piti lopettaa.
Eri huoneissa nukkuminen ei hyödytä yhtään mitään, ihan samalla tavalla se miehen herääminen häiritsisi muissa mahdollisissa paikoissa. Makkari on itse asiassa kaikista hiljaisin paikka noin muuten kyllä ja ainoa tila johon sopii sänky. Koko talossa ei ole paikkaa missä en kuulisi miehen herätyskelloa. Korvatulpat ei ole oikein järkevä ratkaisu kun tulee korvat niin kipeiksi ja tulehdusriski kasvaa. Olen kokeillut niitä perinteisiä keltaisia ja sitten muutamaa erilaista muovista tulppaa, niitä joulukuusen mallisia. Melatoniinia olen kokeillut, mutta en kyllä huomannut mitään eroa. Ja jotain luontaistuotevalmisetta, joka oli yhtä kankkulan kaivoon. Mies lähtee kotoa noin 10min heräämisestä, eli häiriö ei kestä pitkään.
Tänäänkin nukahdin kyllä heti kun oli lähtenyt, mutta heräsin miltei heti jonkunlaiseen valveuneen jossa olohuoneesta kuului 50-luvun musiikkia, ei siis mitään pelottavaa edes. Sen jälkeen mies kaatui rappusissa ja katkaisi niskansa ja minä en päässyt ambulanssin kyytiin kun nukun alasti ja en löytänyt vaatteita. Sen jälkeen sisarukseni rakas kissa katosi ja pyörin kuumissani ja kylmissäni hereillä ja yritin ajatella jotain muuta kunnes kello oli seitsemän ja nukuin kahdeksaan (etätyöpäivä). Voisin kyllä kokeilla vielä sitä, että kun mies lähtee menen nukkumaan sohvalle, jos paikan vaihdos auttaisi ja saisin aloittaa uudet unet ns. puhtaalta pöydältä.
Olen myös kokeillut Opamoxia, mutta ei se kyllä nukkumista auta ja koko seuraava päivä on vain sekava olo ja saan jotain ihmeellisiä säpsyjä jos käytän edes parinä yönä putkeen (vierotusoireita?). Lääkäristä ei oikein tunnu saavan muuta apua kuin masennuslääkkeitä, mutta en tiedä miten tarkoituksenmukaista se nyt kuitenkaan on. Toivon että mies saisi toisen työpaikan mahdollisimman pian...
Hui, pitkään jatkuvat uniongelmat ja mahdollisesti vähitellen kehkeytyvä harhaisuus voi laukaista psykoosin. :( Sinuna marssisin lääkäriin selvittelemään asiaa...
Nostan. Auttakaa nyt, olen ihan väsynyt ja sekaisin ja en saa mitään järkevää tänäänkään aikaiseksi kun olo on kuin kännisellä ja päätäkin särkee...