Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitvit oikeesti, mistä koulutus kun kaikki suunnattu JO ammatissa toimiville???

Vierailija
08.11.2016 |

Olen työtön ja työllistyminen tuntuu olevan hankalaa, vaikka pari tutkintoa jo löytyy. Ajattelin sitten, että työllistymistä voisi edesauttaa jonkin lyhyensorttisen ammattitutkinnon suorittaminen, esim. myyntityöt kiinnostaisi. Mutta mitä ihmettä, kaikissa koulutuksissa joita aikuispuolelta löysin, lukee sama mantra "Koulutus on suunnattu jo ammatissa työskenteleville jotka haluavat virallisen tutkinnon jne jne yada yada!" No miten helvetissä itse sitten pääsen mihinkään kun työpaikan saadakseen -> pitää olla koulutus, mutta saadakseen koulutuksen -> pitää olla jo alan työpaikka !! ?? Tuntuu muutenkin, että olen loukussa! Haluaisin nostaa tästä itseni ja olisi halua oppia uutta mutta MITEN?? Tutkinnon omaavat menee työnhaussa ohi oikeelta ja vasemmalta. Ja googlasin muutaman alan jotka kiinnostaisivat kovasti, mutta niissäkin sama homma, koulutukset suunnattu ammatissa toimiville! Olen epätoivoinen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin koulun penkille hakemaan se peruskoulutus.

Vierailija
2/9 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin koulun penkille hakemaan se peruskoulutus.

Kiitos neuvosta mutta liiketalouden perustutkinto jo on, mutta ei sillä tunnu olevan mitään virkaa etenkään kun silloin 10 vuotta sitten en heti osannut valita niin loistavaa harjoittelupaikka ja saada sinne jalansijaa että olisin sitä kautta päässyt selvää uraa tekemään. Olisiko parempia vinkkejä antaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4/9 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä tarkennuksena mainittakoon etten nyt viitsisi ihan ~kolmea vuotta viettää koulunpenkillä, vaan haluaisin suorittaa jonkin lyhyemmän ammattitutkinnon ja päästä NOPEASTI työelämään..

ap

Vierailija
5/9 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus noihin koulutuksiin pääsee sopivalla pohjakoulutuksella. Ota suora yhteys opinahjoon ja kysele sieltä.

Vierailija
6/9 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu on opettajaopinnoissa. Jos hakisi ammatilliseen opekoulutukseen, pitäisi olla jo opettajan työssä, koska siitä saa paljon pisteitä haussa ja ainakn joillain aloilla on muuten täysi mahdottomuus päästä opiskelemaan. Samoin täydennyskoulutukset ovat ammatissa jo toimiville tai ainakin työttömät karsitaan pois sillä, että koulutuksen hinta on 4-numeroinen summa.

Tuntuu, että kuvitellaan että aikuiskoulutus=työssä oleva haluaa lisäkoulutusta. Toki aikuinenkin voi mennä nuorisopuolelle opiskelemaan. Itse olen opiskellutkin, mutta en voi suositella kellekään aikuiselle.

Vierailija
7/9 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu on opettajaopinnoissa. Jos hakisi ammatilliseen opekoulutukseen, pitäisi olla jo opettajan työssä, koska siitä saa paljon pisteitä haussa ja ainakn joillain aloilla on muuten täysi mahdottomuus päästä opiskelemaan. Samoin täydennyskoulutukset ovat ammatissa jo toimiville tai ainakin työttömät karsitaan pois sillä, että koulutuksen hinta on 4-numeroinen summa.

Tuntuu, että kuvitellaan että aikuiskoulutus=työssä oleva haluaa lisäkoulutusta. Toki aikuinenkin voi mennä nuorisopuolelle opiskelemaan. Itse olen opiskellutkin, mutta en voi suositella kellekään aikuiselle.

Kiitos kommentistasi, oletko nyt/tai ollut samassa tilanteessa? Miten olet siitä selvinnyt tai mitä aiot tehdä? Sanoitkin myös tuon toisen hankaluuden, kouluksien hinnat ovat aika kovia. Itse en tuota nuorisopuolta pidä vaihtoehtona tällä hetkellä koska parasta olisi tuollainen yhden aiheen täsmäkoulutus, johon en siis ole kelpoinen koska en ole jo valmiiksi niissä töissä.. Mutta tosiaan täytyy kysyä oppilaitokselta suoraan, pääsisikö ilman työpaikkaakin, kuten joku ehdotti.

Mietin myös, voiko jossakin avoimessa opiskella joitakin kursseja, ne maksavat vähemmän. Mutta sitten pitäisi tietää mitä kursseja kannattaa koostaa että niistä saisi jonkin kokonaisuuden ja hyödyn.

Vierailija
8/9 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentistasi, oletko nyt/tai ollut samassa tilanteessa? Miten olet siitä selvinnyt tai mitä aiot tehdä? Sanoitkin myös tuon toisen hankaluuden, kouluksien hinnat ovat aika kovia. Itse en tuota nuorisopuolta pidä vaihtoehtona tällä hetkellä koska parasta olisi tuollainen yhden aiheen täsmäkoulutus, johon en siis ole kelpoinen koska en ole jo valmiiksi niissä töissä.. Mutta tosiaan täytyy kysyä oppilaitokselta suoraan, pääsisikö ilman työpaikkaakin, kuten joku ehdotti.

Mietin myös, voiko jossakin avoimessa opiskella joitakin kursseja, ne maksavat vähemmän. Mutta sitten pitäisi tietää mitä kursseja kannattaa koostaa että niistä saisi jonkin kokonaisuuden ja hyödyn.

Olen siis työttömänä ja yritän keksiä miten parantaisin työllistymismahdollisuuksiani. Opettajaopinnot kiinnostavat, mutta kun laskin pisteitä, en todennäköisesti pääse sinne, kun en saa yhtään työkokemuspisteitä opettajan työstä. Siinä ei edes auta jotkin satunnaiset sijaisuuspäivät. Olen suorittanut kasvatustieteitä avoimessa, niistäkin saa pisteitä, mutta eivät varmaankaan pelkästään riitä. Ellei satu olemaan poikkeuksellisen "huono" hakijavuosi.

Löysin mielenkiintoisen täydennyskoulutuksen, mutta se oli tosiaan niin kallis ettei ole varaa. Myös ylemmät amk-tutkinnot nojaavat vahvasti siihen, että ihmisellä on työpaikka, johon tehdä opinnäytetyötä.

Avoimessa yliopistossa voisi opiskella, mutta toisaalta lisäkoulutus yliopistossa ei ainakaan omalla kohdallani välttämättä paranna työllistymismahdollisuuksia, koska olen muutenkin kuulemma ylikoulutettu. Juurikin jokin täsmäammattikoulutus/lisäkoulutus kiinnostaisi, mutta ei sellaista ole löytynyt toistaiseksi.

t. tuo aiempi vastaaja

Vierailija
9/9 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis työttömänä ja yritän keksiä miten parantaisin työllistymismahdollisuuksiani. Opettajaopinnot kiinnostavat, mutta kun laskin pisteitä, en todennäköisesti pääse sinne, kun en saa yhtään työkokemuspisteitä opettajan työstä. Siinä ei edes auta jotkin satunnaiset sijaisuuspäivät. Olen suorittanut kasvatustieteitä avoimessa, niistäkin saa pisteitä, mutta eivät varmaankaan pelkästään riitä. Ellei satu olemaan poikkeuksellisen "huono" hakijavuosi.

Löysin mielenkiintoisen täydennyskoulutuksen, mutta se oli tosiaan niin kallis ettei ole varaa. Myös ylemmät amk-tutkinnot nojaavat vahvasti siihen, että ihmisellä on työpaikka, johon tehdä opinnäytetyötä.

Avoimessa yliopistossa voisi opiskella, mutta toisaalta lisäkoulutus yliopistossa ei ainakaan omalla kohdallani välttämättä paranna työllistymismahdollisuuksia, koska olen muutenkin kuulemma ylikoulutettu. Juurikin jokin täsmäammattikoulutus/lisäkoulutus kiinnostaisi, mutta ei sellaista ole löytynyt toistaiseksi.

t. tuo aiempi vastaaja

Sittenhän meillä on aivan sama tilanne. Otan osaa! Itseäni turhauttaa, olen tässä syksyn yrittänyt löytää töitä ja olenkin löytänyt monta todella mielenkiintoista avointa paikkaa mutta se mitä tarvitsisin, on se pieni lisäkoulutus. Tuollaisella perustutkinnolla, joka itselläni on, ei vain voi hakea mitään erityisempää sillä se ei pätevöitä esim. juuri noihin myynnin paikkoihin, joihin muun muassa haluaisin. Kokemusta minulla on myös tuosta yamk -asiasta (minulla myös amk-tutkinto), yksi vaihtoehtoinen urapolku on todellakin poissuljettu juuri sillä että tehdäkseen niitä erikoisalan töitä, pitää olla sen alan työpaikka ennenkuin voi hakea yamk erikoistumisopintoihin. Mutta käytännössä noihin työpaikkoihin ei palkata ketään pelkällä perustutkinnolla, vaan erikoistumisopinnot pitää olla takana tai sitten pitkä työkokemus vastaavasta työstä. Omastakin tuttavapiiristä muutama juuri suorittaa ylempää ammattikorkeakoulututkintoa, työn ohessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä