Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko viinitissuttelija alkoholisti?

Myself
08.11.2016 |

Onko alkoholismia, jos ottaa joka päivä lasillisen tai kaksi (12–24 cl) viiniä ja pari palaa tummaa suklaata?
Lääkekuurin tms. syyn takia ilman viiniä oleminen ei tuota ongelmia.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali eurooppalainen, ei sen kummempaa.

Vierailija
2/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkava alkkis, tai vähintäänkin riskiryhmää.

Vierailija
4/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuvuutta ei määritellä laskemalla paljonko juo. Suurkuluttaja ei välttämättä ole alkoholisti. Alkoholisti taas voi olla vaikkei juo mitään.

Estääkö juominen tekemästä jotain? Aiheuttaako se riitoja? Tunnetko syyllisyyttä? Onko juominen helpotus johonkin? Eikö juominen palkitsee enää vaan enempi rutiini, jotta pääset käyntiin.

Näitä mietin siis itse. Ikinä en ole humalassa, mutta kaipaan liian usein yömyssyä. Lomalla ostin viinitonkkia ja oli autuasta tietää, että siellä sitä on kun mieli tekee.

Työni hoidan ja asiani muutenkin. Kukaan ei arvaisi että pohdin edes tällaista.

Vierailija
5/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin on syyllinen olo, mutta en tiedä onko se enemmän suklaasta vai viinistä. Olen herkkä potemaan syyllisyyttä syömisestä ja juomisesta (siis myös alkoholittomasta) vuosikausien syömishäiriön vuoksi. "Tämä on ihanaa ja hyvää " = tämän on pakko olla jollakin tapaa väärin.

Mitään ei jää tekemättä viinin vuoksi. Usein siis istun ja luen kirjaa samaan aikaan. Toisinaan viinin tilalla on teetä, joskus jopa sekä että, jos en malta mennä nukkumaan kesken hyvän kirjan.

Vierailija
6/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä turhaan syyllisty. Nauti.

Vierailija
7/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos joka päivä juota kaksi lasia viiniä (12/24cl), asiasta tulee tapa ja aivosi alkavat vaatia jokailtaista paukkua. Jonkun ihmisen aivot ovat herkemmät kuin toisen. Tavat mutta myös geeniperimä sanelevat helposti, oeltko luisumassa alkoholistiksi vai oletko vain muuten iltadinksujen ystävä.

Kysymys voisi kuulua: kuinka usein oikeasti otat viiniä ja miksi?

Vierailija
8/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahempana elimistölle mä pidän tuota lääkekuurin vetämistä kuin lasia kahta viiniä.

Vierailija
9/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali eurooppalainen, ei sen kummempaa.

Totta. Olemmehan saaneet lukea ja kuulla mediasta ja viranomaisilta, että vain suomalainen voi olla alkoholisti. Siksi Suomesta ei saa viiniä ja viinoja ruokakaupasta, koska silloin jokainen suomalainen alkoholisoituisi. Tästä samasta syystä alkoholin hinnan pitää olla korkea, että sitä ei voida ostaa niin paljoa.

Vierailija
10/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä tulee käsitys eurooppalaisesta viinikulttuurista jossa juodaan joka päivä viiniä?

Vierailija
11/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n maksa ei kestä joka päiväistä tissuttelua. Rehellisesti voi sanoa ap:n olevan alkoholisti.

Vierailija
12/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissuttelu on se alkoholismin muoto, joka on vaikein huomata. Itse näen sen myös kaikkein pahimpana muotona, koska on niin salakavala ja näennäisesti mikään ei mene sen vuoksi "pilalle", niin sitä on vaikea sen vuoksi lopettaakaan.

Vierailija
13/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitää juoda "pari lasi viiniä" joka päivä ??

Se ei ole normaalia ja tiedoksi että Ranskassa jos missä on eniten maksavaurioisia..

Ei tarvitse vetää räkäkännejä että maksa vaurioituisi.

Vierailija
14/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kehittyi päivittäisestä viinintissuttelusta paha alkoholiongelma. Aluksi viaton lasi, kaksi illassa, ruuan kanssa päättyi, kun huomasin juovani pullo, kaksi, kolmekin illassa, ruuan kanssa. Joka Ikinen Päivä vuoden ympäri. No, ehkä työviikolla "vain" pullo viiniä illassa. Torstaina varmuudella kaksi. Jne.

En sano, että sinä olisit alkoholisoitumassa, tai olisi ongelma alkoholin kanssa. Minulle tapahtui niin. Syyt monimutkaisia, kaukaa lapsuudesta, nuoruudesta. Ennen päivittäistä viininjuontia olin juonut väärin, käyttänyt alkoholia väärin 16-vuotiaasta saakka. Lähes 30 vuotta meni, ennen kuin tajusin, mikä ja millainen aine alkoholi on.

Jos siis kyselet täällä neuvoa, mietit ja ehkä vähän kyseenalaistat juomatapojasi, on se hyvä juttu: voit kokeilla viikon, kaksi, kuukauden, että miten elämä menee ilman viininjuontia.

Itse olen saanut uuden elämän jättettyäni alkoholin. Tai no, lasillinen shampanjaa tulee kysymykseen harvakseltaan. Ei muuta alkoholia minulle, kiitos. En edes pidä alkolista, puna- tai valkoviinistä. Oluesta puhumattakaan.

Vierailija
15/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa tässä elokuussa olikin ilman, juuri lääkekuurin vuoksi. Ei sen kummempaa. Vähän kaipasin viiniä (suklaa ja tee ei ole sama), mutta lääkekuurin söin loppuun ja odotin pari päivää vielä sen jälkeen.

Tämä tapa ihan tällaisenaan on ollut ehkä noin viitisen vuotta. Juon joskus itseni humalaan, mutta se tapahtuu lähinnä bileissä tms. Ei koskaan yksin, koska se vaan on hölmöä.

Keskimäärin siis viini-iltoja viikossa on 5-6. Joskus jää pois, kun yksinkertaisesti unohdan tai olen niin väsynyt, että menen poikkeuksellisen aikaisin nukkumaan.

Vierailija
16/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa tissuttelija ja pidän itseäni kyllä alkoholistina. Arkisin en juo joka ilta, mutta pe ja la juon aina useammankin lasillisen. Duunin minäkin hoidan ja arkisin tosiaan juon max 2lasia. Itse en ole kyllä valmis elämäntapaani muuttamaan, enkä viikonlopun viini-illoista luopumaan, joten näillä mennään. Mieheni juo kanssa olutta viikonloppuisin, mutta harvoin olemme humalassa kuitenkaan, sietokykymme on tosin aika iso. Emme riitele tai rähise koskaan. Onneksi lapset jo isompia. Talvi vain pahentaa tissuttelua, kun ei todellakaan olla talvi-ihmisiä.

Vierailija
17/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siihen, että miksi... No miksi nyt ihminen tekee sitä mistä nauttii? Minun on myös "pakko" lukea kirjaa joka päivä, koska se vain on niin mukavaa puuhaa. Sen sijaan minun ei ole pakko katsoa televisiota joka päivä, sillä se on kyllästyttävää.

Minun on myös varsin "pakko" syödä joka aamu kreikkalaista jogurttia marjoilla, koska se on niiiiin hyvää. Mummuni taas tapasi aloittaa päivänsä aina kahvilla ja kaurapuurolla.

Ei tietenkään kaurapuuro ja viini ole ihan sama asia, mutta taustalla on sama mekanismi ja syy: siitä nauttii.

Vierailija
18/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/31 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti on jokainen, jolle tulee alkoholin käytöstä sosiaalisia, taloudellisia tai terveydellisiä ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän