Jos ev.lut kirkon opetukset eivät miellytä, ole hyvä ja eroa kirkosta. Kirkon ei tarvitse muuttua.
Meillä on uskonnonvapaus eikä meidän tarvitse muuttaa opetuksiamme kaiken maailman inisijöiden takia. Etenkin ihmetyttää, että ateistit ja kristoboobikot kitisevät ev. lut kirkon opeista.. Mitä se heitä liikuttaa kun uskontomme on heidän mielestään muutenkin potaskaa? Ei minullakaan ole mitään tarvetta kitistä esim. hindujen opeista.
Jos kirkon opetukset eivät sovi pirtaasi, niin kehitä vaikka oma uskonto jonka opetukset miellyttävät. Ei mulla muuta.
Terv kristitty
Kommentit (26)
Ongelma onkin siinä että Suomessa tyrkytetään kristinuskoa esim. kouluissa. Tästä on vain pari vuotta kun paikallisella koululla vielä järjestettiin kerran viikossa ev.lut. seurakunnan vetämä aamunavaus. Ei ole uskonvapautta että tilaisuuden järjesti aina sama seurakunta.
Itse koin teini-ikäisenä (90-luvulla) vääräksi sen että koulu pakotti minut menemään kirkkoon. Olin jo silloin ateisti vaikka vanhemmat olivatkin minut aikoinaan liittäneet (vasten tahtoani) omaan uskontokuntaansa. 9:llä luokalla kevätkirkossa en enää suostunut "osallistumaan" vaan istuin vain paikallani, en ristinyt käsiä tai noussut seisomaan. Opettaja poisti minut kirkosta koska en suostunut harjoittamaan uskontoa...onko tämä uskonvapautta?!
Tämän jälkeen en ole kirkossa käynyt kuin pari kertaa ja silloinkin olen tehnyt sen toisen ihmisen vuoksi. Esim. kerran ala-asteikäinen serkkuni lauloi joulukirkossa ja äitinsä oli ainoana (olimme isolla porukalla viettämässä joulua) lähdössä katsomaan.
Erosin kirkosta lähes heti kun täytin 18.
Uskonnot eivät ole minulle ongelma heti kun kirkko eroaa valtiosta eikä kristillisiä perinteitä tuputeta jokaiselle vastaankulkijalle. Ihan Suomen kantaväestön määrä luterilaisessa kirkossa laskee kokoajan joten olisi jo oikeasti aika hoitaa uskonasiat vain kotona ja omissa seurakunnissa (vapaaehtoisesti).
N31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joidenkin pitää maksaa kirkollisveroa, vaikka on eronnut?
Ei pidä seuraavalta vuodelta, jos on eronnut vuoden viimeisenä päivänä?
Yrittäjät joutuvat maksamaan kirkkollisveron aina, vaikka olisivat eronneet kirkosta vuosikymmenet sitten. Reilua, ei ole!
Päivitä tietosi. Yhteisöjen kirkollisvero poistui jo 1994. Nykyään valtio antaa kirkolle rahaa hautaamista ja kulttuuriperinnön hoitoa varten ja raha on osuus yhteisöverosta, mutta suoranaisesti yrityksiltä ei siis ole enää aikoihin peritty kirkollisveroa.
t. Ateisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joidenkin pitää maksaa kirkollisveroa, vaikka on eronnut?
Ei pidä seuraavalta vuodelta, jos on eronnut vuoden viimeisenä päivänä?
Yrittäjät joutuvat maksamaan kirkkollisveron aina, vaikka olisivat eronneet kirkosta vuosikymmenet sitten. Reilua, ei ole!
Ei pidä paikkaansa. Yrittäjä yksityishenkilönä ei maksa senttiäkään kirkollisveroa, ellei kuulu kirkkoon. Yritykseltä peritään yhteisöveroa, ei kirkollisveroa.
Ei peritä yrityksiltäkään.
Paskaa tulee niin pitkään kun Ev.lut. kirkko nauttii perusteettomia etuoikeuksia ja toimii valtion kirkkona. Uskonnot eivät ole Suomessa tasa-arvoisia, vakaumuksista nyt puhumattakaan, sillä uskonnoilla on vakaumuksissa selvä erityisasema ja Ev.lut. kirkolla erityisen erityinen asema.
Ja miksi siitä pitää erikseen erota? Mielestäni uskonnonvapaus pitäisi olla täydellinen eli ketään ei saisi pakottaa vastoin tahtoaan uskontokuntaan. Alaikäisten kuuluminen uskontokuntaan pitäisi olla ehdollinen, eli vanhempien liittäessä uskontokuntaan kuuluminen olisi määräaikaista, ja täysi-ikäisenä pitäisi itse aktiivisesti osoittaa halunsa kuulua kirkkoon, ja ero tulisi automaattisesti jos näin ei tekisi. Samaten uskontokunnat pitäisi olla samanarvoisessa asemassa ja kaikkien uskontokuntien pitäisi laskuttaa jäsenmaksunsa itse kuten kaikkien muidenkin yhdistysten.
Seuraa Jeesuksen opetuksia ja rakasta ihmisiä sellaisina kuin ovat, ap.
Ja juu, erosin kirkosta kun olen juuri tällainen "oman tien kulkija".
Ystävällisesti lähetettiin kyselyä perään että miksi tahdoin erota ja miten kirkkoa voisi kehittää että mahdollisesti harkitsisin uudelleenliittymistä.
Kun en minä voi ketään/mitään muuttaa, täältä kansan syvistä riveistä. Paitsi omaa ajatteluani.
T. Downshiftaaja