Jos lapsi rikkoo jotain kaupassa tms., kuuluuko vanhemman maksaa rikkoutunut tavara vai ei?
Törmäsin kerran tilanteeseen kirpputorilla, jossa lapsi oli rikkonut vahingossa erään myynnissä olleen tuotteen. Tästä alkoi kauhea kädenvääntö myyjän ja vanhemman välillä siitä, kuuluuko rikkoutunut tavara maksaa vai ei. Vanhemman mielestä olisi ollut kohtuutonta joutua maksamaan LAPSEN vahingossa rikkoma tavara. Mitä mieltä olette: miten tällaisessa tilanteessa tulee toimia?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Joku huonosti kasvatetun kakaran äippä käy alapeukuttamassa jokaisen "epämieluisan" viestin.
Minä olen alapeukuttanut muutamaa viestiä. Lapseni ei ole koskaan kaupassa rikkonut mitään, minä olen. Pari kertaa on jogurtti/voi rasia pudonnut lattialle. Olen myyjälle sanonut ja tarjoutunut ne ostamaan, koskaan ei ole tarvinnut vaan on käsketty hakea ehjä tilalle. Ärsyttää sinun kaltaiset ihmiset, jotka jatkuvasti laittavat kaiken lasten syyksi. Kyllä ne monet lapset käyttäytyvät paremmin esim. juuri siellä kaupassa kuin jotkut aikuiset, jonoissa etuilijoista puhumattakaan.
nyff kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirpputorilla tottakai pitää maksaa rikottu tavara.
Kaupassa riippuu vähän. Jos esim.lapseni ottaa hyllystä jotain laittaakseen kärryyn kun pyydän ja tuote tippuu ja hajoaa (esim joku suolakurkkupurkki tms) niin en maksa tuotetta. Jos taas lapseni esim ottaa karkkiaskin ja avaa niin maksan tuotteen, mutta lapseni ei sitä saa.
No kyllä maksat jos turmelet myytävän tuotteen,tämä ei ole monivalintakysymys.
Ei se mene ihan noin. Se on sama kuin aikuisilla. Selvä vahinko niin kauppa ei tahdo maksua, tahallinen teko tai liiallisesta huolimattomuudesta aiheutunut maksetaan.
T: 8vuotta cittarissa myyjänä toiminut
Vierailija kirjoitti:
Täysin uskomaton ääliö ollu kyseessä :
1)lapsi huostaan välittömästi
2)kastraatio pakolla
3)ilmoitettava poliisille, rikosilmoitus
4)laskut perintään
=>ainoa oikea tapa toimia
Ainut oikea vastaus on 3. Lasku perintään vasta, jos ei maksa. Meinaat, että tuon takia lapsi huostaan ja ne todella apua tarvitsevat jäävät sitten sinne alkoholistien ym kanssa asumaan. Hienoa hienoa. Taas yksi fiksu kommentti.
Vanhemmat joutuvat maksamaan. Minulla oli tälläinen "ilkimys" asiakkaana kirpparilla ja tyttö sanoi vaan hups.
Kerroin minkä summan on velkaa ja tyttö vaan näytteli kieltä. Soitin poliisit paikalle, pyysin tyttöä soittamaan vanhemmilleen. Maijan kanssa poliisit tulivat ja vanhemmat nostivat kamalan älämölön aiheesta. Sanoin 200 euroa ja lähdette heti kotiin ettekä tule tänne kirpparille kertaakaan tänä kesänä. Ei käynyt, otin kuvan heistä ja sanoin tää lähtee levitykseen.
Tässä vaiheessa poliisit tulivat ja kerroin mitä tapahtui ja kerroin myös sopimusta. Poliisit sanoivat tossa on automaatti, suosittelen sopimaan.
Sain rahat ja poliisit saattoivat perheen pois kirpparilta.
Itse en kyllä moloani kovin varomattoman naisen suuhun laittaisi. Siinä sattuvia vahinkoja olisi hankala korjata ja ikävä käräjöidä.