13v tyttö raivostui talvikengistä
Käskin aamulla laittamaan talvikengät, koska oli luvattu rankkaa lumipyryä. Kaivoin kaapista Kuomat esille, tyttö raivostui, heitti kengät seinään ja haukkui minua niistä.
Ei mennyt kouluun koko päivänä.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin viime talvena Kuomat itelleni. On muuten loistavat lumitöissä ja koiraa lenkittäessä. Mutta en kyllä olis teininä niitä jalkaani pistäny vaikka olisin siitä rahaa saanut.
Niin minäkin ostin, eikä nämä ulkonäöllisesti poikkea esim. joku vuosi sitten kuumaakin kuumemmista Uggeista. Samanlaiset "töppöset".
Kuomat on tarhakengät, Sorellit alakoulukengät, yläkolulaisilla oma muotinsa. Aikuisena taas ei nolota mikään, joten kaikki käy :-)
Vanhempani eivät puuttuneet pukeutumiseeni teininä millään lailla. Toki auttoivat rahallisesti vaatehankinnoissa, kun oli perusteltua tarvetta. Arvatkaapa seuraus? Opin pukeutumaan sään mukaisesti. En myöskään kokenut minkäänlaista tarvetta provosoida vaatetuksellani, kuten monilla luokakaveriella oli tapana. Pidin talvisin jopa mielummin niitä vähemmän muodikkaita talvikenkiä, jotka olivat mukavan lämpimät. Oma suositukseni siis vanhemmille, antakaa teniin itse päättää vaatteensa, sillähän hän parhaiten löytää oman tyylinsä ja oppii käytännössä että talvipakkaseen ei kantsi mennä lenkkareissa. Samoin turhat riidat vähenevät.
On kyllä niin rumat ja turhat kengät, etten itsekään käyttäisi, vaikka ilmaiseksi saisi. Kaupassa on hyllyt pullollaan paremman näköisiä, lämpöisempiä ja muutenkin käytettävämpiä kenkiä, niin miksi tuhlata rahat tuommoiseen, suoraan sanottuna paskaan?
Minä päästin vastaavassa tilanteessa tennareilla kouluun, tosin meillä ei tapeltu kuomista vaan sai isosiskonsa ihan ehjät ja vähän käytetyt talvikengät, mutta ois pitänyt olla jotkut tietyt. Iltapäivällä soitti, että voinko hakea, kun kengät kastuu kävellessä läpi ja palelee. Sanoin, että en todellakaan voi lähteä töistä kesken päivän vain, koska ei kelvannut tarjotut talvikengät ja kyllä se kaks kilometriä tarkenee. Seuraavana päivänä kelpasi ne kengät.
Hyvin tehty. Kuka tyhmä ostaa muotitietoiselle kuomat
Kuten jo sanottu; Kuomia suositaan päikyssä, Sorelleita alakoulussa ja teinien maailma on ihan omansa.
Teini-ikään kuuluu hävetys ja muu, joten turha sillä on hurskastella. Taas aikuisena sitä kulkee vaikka Kuomissa taas. Ihan sama.
En todellakaan valitse yläkoululaisen vaatteita ja kenkiä enää salaa selän takana. Yhdessä ne katsotaan. Annat määrän sille, paljonko kengät saa maksaa ja teini päättäköön itse talvikengänsä. Oma 14 veeni lähti aamulla kouluun selvästi tajuamatta asteita (-8). Kulkee bussilla, joten tuskin mitään vakavaa kylmän suhteen tapahtuu. Luulenpa, että huomiseen mennessä ymmärtää itsekin, millä on hyvä olla. Aamulla oli ne nilkkasukat ja nilkat paljaina lahkeen ja sukan välissä... Eiköhän opi.
Vierailija kirjoitti:
Minä päästin vastaavassa tilanteessa tennareilla kouluun, tosin meillä ei tapeltu kuomista vaan sai isosiskonsa ihan ehjät ja vähän käytetyt talvikengät, mutta ois pitänyt olla jotkut tietyt. Iltapäivällä soitti, että voinko hakea, kun kengät kastuu kävellessä läpi ja palelee. Sanoin, että en todellakaan voi lähteä töistä kesken päivän vain, koska ei kelvannut tarjotut talvikengät ja kyllä se kaks kilometriä tarkenee. Seuraavana päivänä kelpasi ne kengät.
Ihan samaa mieltä olen. En viitsi teinin kanssa vääntää pitkistä kalsareista ja muista, koska kun mitään oikeasti vakavaa ei ole tapahtumassa (teiniä vaan paleltaa) niin ihan varmasti oppii itsekin parista kerrasta.
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä uusi aloitus teini-ikäisistä ja Kuomista. Edellisessä taisi olla 15-v. poika.
Ihan mahdollista että näin on käynyt monessa perheessä koska talvi tuli aika nopeasti ja vanhemmat ajattelee "Kyllä ne viime vuonna kelpas......"
Olen aina oikeassa, sanot mitä sanot
Kyllä nuo Kuomat kelpaa n. 10-vuotiaaksi asti. Eka-tokaluokkalaisila on usein enemmistöllä niitä. Vitosella eivät näytä enää käyttävän.
Kyllä sitä ap nyt vähän voisi yrittää. Kyse on kuitenkin yläaste ikäisestä ei eskarilaisesta.
Osta tytölle seuraavaksi haluamamsa laiset kengät (tietysti järkikäteen siinäkin)
Yläkouluikäisillä tällä hetkellä on muotia Timberlandin kengät, osta tytölle sellaiset niin tulee varmasti käyttöön.
Yläkoulussa on ihan älyttömän tärkeää oikeat kamppeet, reput, vaatteet. Typerää, järjenvastaista - mutta pakko on kestää. Just seiskaluokalta alkoi kaikki kuvaamasi toiminta. Toki siihen päälle murrosikä, hormonimyrskyt, jne. Kuomista sen verran: vaikka ovat mitä mainioimmat talvikengät, niin ne ovat nou-nou yläkouluun. Meidän vanhempien ongelma on se, että me ei tunneta ja tiedetä sitä todellisuutta, missä 13-vuotias yläkoululainen päivänsä viettää. Me ei nähdä niitä ultrasupermuodikkaita teinityttöjä, jotka viimeisintä huutoa olevilla vaatteillaan luovat ne rajat, joiden sisällä on pysyttävä muidenkin. Jos vähänkin pukeudut toisin yläkoulussa, on satavarmaa joutua kiusatuksi, nauretuksi, suljetuksi porukan ulkopuolelle. Tämä tyttöjen toimesta. Luultavasti myös pojat dissaavat niitä, jotka eivät pukeudu merkkivaatteisiin.
Kysy rauhassa tytöltä, että millaiset talvikengät pitäisi olla, että ne voi laittaa kouluun. On kai ostettava ne. Luota siihen, että tyttösi kasvaa kyllä aikuiseksi, kypsyy käyttämään kaikenlaisia vaatteita tilanteen ja sään mukaisesti. Yläkouluaika on hirveää. Ja hyväksy se, että et voi kaikkea määrätä. (Nimim. kokemusta on).
Tästä tulee mieleen, että alkaako provot olla tarkoituksella niin ilmiselviä, että ärsyttävät ihan sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä uusi aloitus teini-ikäisistä ja Kuomista. Edellisessä taisi olla 15-v. poika.
Kånken hullu on löytänyt uuden inhokin eli Kuomat
Helsingissä käyttää moni ala-asteikäinen kuomia. Kukaan ei urputa niistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kånken hullu on löytänyt uuden inhokin eli Kuomat
Ihan hyvä niin. Kuomia minäkin inhoan, mutta Kånkenia mulla on enempikin (vaatetta ja reppua).
En menisi minäkään kouluun, jos Kuomat jalassa joku käskisi sinne mennä.
- Opettaja
Jollakin on selvä missio kuomien suhteen. Selvää mustamaalausta. Kirjoittelee myös ketjuun muka jonain toisena.
Mä ostin viime talvena Kuomat itelleni. On muuten loistavat lumitöissä ja koiraa lenkittäessä. Mutta en kyllä olis teininä niitä jalkaani pistäny vaikka olisin siitä rahaa saanut.