Onko kaikilla ylipainoisilla naisilla mielenterveysongelmia?
Vai ihan sattumalta on ollut kolmella viimeisellä tapaamani naisella? Ovatko ne syy vai seuraus ylipainoisuuteen?
Kommentit (40)
No sen kuvan saa täältä av:lta.
Jos luetaan pois oikeat kilpparidiagnoosit ja kortisonilääkitys loput lohduttautuu ruualla. Tai on huono äitisuhde, isäsuhde, parisuhde, työsuhde jne jne. Eli on jotain käsittelemätöntä korvien välissä. Eihän normaali ihminen syö itseään valaan kokoiseksi
Jännä miten tämäkin otetaan loukkauksena, vaikka se varmasti suurimmalla osalla lihavista (ellei kaikilla) jossain määrin pitää paikkansa. Itse söin masennukseen ja lihosin huomattavasti, en ole kuitenkaan koskaan elänyt itsepetoksessa, siksi varmasti pystyinkin pääsemään eroon tuosta kierteestä.
Aika monestihan sanotaan, että sairaalloisen lihavat eivät laihdu ennen kuin ovat saaneet päänsä kuntoon. En sanoisi, että ylipainoisilla mutta varmaan jossain tietyssä lukemissa se on suuri todennäköisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vai ihan sattumalta on ollut kolmella viimeisellä tapaamani naisella? Ovatko ne syy vai seuraus ylipainoisuuteen?
...niin tai jos se syy onkin yks ja sama- sinä.
Kannattaa muuten oikeesti mennä hieman itseensä, jos kaikilla tapailemillasi naisilla on samankaltaisia ongelmia.
Riippuu ihan siitä mitä psyykenlääkkeitä syövät, jos syövät. Neuroleptit läskistää kaikki, niin miehet kuin naisetkin.
Mutta noin yleisesti, _kaikilla_ lihavilla ei välttämättä ole yläkerrassa mitään vikaa.
Juu, tottakai. Kaikilla ylipainoisilla ja alipainoisilla on mielenterveysongelma. Jos painoindeksi ei ole välillä 18,5–25 voikin siirtyä mielenterveyden puolen asiakkaaksi. Vai ettei sittenkin menisi niinpäin että kaikissa painoluokissa on yhtä paljon mielenterveysongelmaisia. Jotkun vain vetävät tietyntyyppisiä persoonallisuuksia puoleensa. Onnistut varmaan samoista ongelmista kärsiviä löytämään normaalipainoisistakin.
Kaikki islaminuskoiset eivät ole terroristeja mutta
kaikki terroristit ovat islamisteja.
Ihan sama asia.
Harvinaisen osuva yleistys tällä kertaa. Poikkeuksia on mutta valailla on usein henkisiä ongelmia.
Kaikki joilla bmi on 30 tai enemmän on hulluja.
Reikä ( suu) on suurempi kuin alapään reikä ( Anneli )
Tuskin mitään vakavaa häiriötä, mutta onhan ylensyöminenkin tavallaan eräänlainen säätelyhäiriö, jossa ruoan avulla ihminen käsittelee hänelle hankalia asioita. Syömishäiriöt ovat myös mielenterveysongelmia. Tuskinpa sellaisesta voidaan lievän ylipainon kohdalla puhua, mutta vaikeasti lihavilla on usein jonkinasteinen syömishäiriö.
Mikä on mielenterveysongelma? Itse olen taipuvainen ahdistukeen ja masennukseen, mutta mielestäni ne ovat osa persoonallisuuttani. Ja joo, ylipainoinen. Ehkä kaikkia ei ole tarkoitettu onnellisiksi ja elämään Carl Larsson-kiiltokuvaelämää. Miten paljon pitää olla ahdistusta, että se määritellään mielenterveysongelmaksi? Entä voiko ihminen, jolla ei ole yhtään masenusta tai ahdistusta, olla normaali?
Pystyn kuitenkin käymään töissä ja ylläpitämään ystävyys- ja perhesuhteita.
Minä olen ollut huomaavinani että hoikilla on pakko oireita. Perfektionismia, siivouspakkoa, bakteerikammoa. Ja ne on vielä aika tiukkoja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan tavannut huomattavasti ylipainoista naista jolla EI ole mielenterveysongelmia?
Kerran luulin tavanneeni mutta kyllähän sieltä sitten lopulta se perusmasennus ja itsemurha yritys lopulta paljastu :D
Itsellä mt-ongelmat, kilpirauhasen vajaatoiminta ja syömiseen liittyvä voimakas mielihyvä syitä ylipainoon. Lihoin voimakkaasti, ennen kuin tyroksiinilääkitys aloitettiin. Mt-ongelmien (vaikea masennus, psykoosi) takia en ole jaksanut ryhtyä laihdutusprojekteihin. Ruoka oli pitkään ainoa asia, mikä aiheutti minkäänlaista mielihyvää. Nyt kun mieliala on hieman parantunut, on ruokailuunkin tullut vähän tolkkua. Elämässä on muutakin sisältöä kuin se, mikä löytyy jääkaapista. Olen varmasti ääriesimerkki siitä, miten mielen sairastuminen vaikuttaa kroppaan ja kuinka vaikeaa on tervehtyä psyykkisesti, kun kroppakin on "rikki". Minusta pitäisi ehdottomasti neuvoa ihmisiä yksilöllisesti näissä painoasioissa ja löytää niitä syitä, mitä tarvetta ylensyönnillä yritetään täyttää. Koskee kyllä molempia sukupuolia mielestäni tämä. Eiköhän suurin osa ylipainoisista kuitenkin haluaisi olla normaalipainoisia, ja kansanterveydellisestikin hoikemmat kansalaiset olisi hyvä tavoite.
Lihavilla miehillä on kyllä yleensä huomattavasti vähemmän masennusta. Varmaan johtuu siitä ettei miehen ulkomuoto ei määritä tämän ihmisarvoa, toisin kun naisilla tuntui tekevän.
Mitta sukupuoli ei tähän liity, koskee yhtä lailla lihavia miehiä.