Kaveri kävelyttää pian 4 kk ikäistä vauvaansa
Mitä tekisit/sanoisit?
Muut huoneessa vaan nauroi asialle.
Kommentit (27)
Kun tyttö oli 5kk niin ei todellakaan halunnut istua vaan aina piti seistä jököttää sylissäkin. Jos tyttö makasi lattialla selällään ja otti käsistä kiinni niin vauveli pomppasi heti seisomaan.
7kk sitten nousi tukea vasten ja 8kk käveli tuen kanssa ympäri kotia. Kiire oli.
Ja mitään ei opetettu vaan oppi ihan itse.
Kyllä mä sanoisin, että älä helvetti soikoon tee noin pienelle vauvalle. Ihan sama suuttuisiko tai ei. Itselläni on kolme lasta ja kaikki lähteneet aikaisin liikkeelle, nousseet seisomaan tukia vasten 7kk iässä ja kyllä se lapsi itse lähtee liikkeelle, kun on valmis sitä ei aikuinen voi nopeuttaa.P pahimmillaan aiheuttaa elinikäisiä vahinkoja tukirangalle. Jotkut ei näemmä yhtään osaa ajatella millaista vahinkoa voivat tehdä pienelle vauvalle. Ei pientä lasta voi roikottaa käsistä tai kainaloista. Vauva ei osaa kannatella itseään ja lihakset, nivelet ja luusto ovat kehittymättömiä. Vauvalle voi tulla murtumia. Juuri oli uutinen, jossa sanottiin ettei lasta kannata pyörittää esim käsistä pitämällä voi murtua helposti luita niin, että ei huomaakaan.Ihme sekopäitä sitä onkin minä säälin puolustuskyvyttömiä pieniä lapsia, joita vanhemmat esittelevät kuin jotain sirkuseläimiä. Antaisi lapsen olla lapsi ja kehittyä turvallisessa ympäristössä.
Meillä vauva kyllä kääntyi jo itse 3kk ja 4kk osasi jo ryömiä...ensin vain peruutti mutta äkkiä tajusi miten pääsee eteenpäinkin. Oli pienikokoinen ja tosi väntevä. Jalat eivät olleet "spaghettia" kuin ihan vastasyntyneeä ja sen jälkeen oli kuin rautakanget ;) Miksi maata tai istua kun voi seistä...
Vierailija kirjoitti:
Kun tyttö oli 5kk niin ei todellakaan halunnut istua vaan aina piti seistä jököttää sylissäkin. Jos tyttö makasi lattialla selällään ja otti käsistä kiinni niin vauveli pomppasi heti seisomaan.
7kk sitten nousi tukea vasten ja 8kk käveli tuen kanssa ympäri kotia. Kiire oli.
Ja mitään ei opetettu vaan oppi ihan itse.
Noin sen kuuluu mennä, lapsen tahtiin. Nyt mennään mamman tahtiin. Lapsi on 3 kk eikä hän varmasti vielä valmis kävellä. Sylissä istuttanut ainakin kuukauden. Tämä ei mitenkään tarkoita että kaverini lapsi oppii aikaisin kävelemään, sitä ei kukaan tiedä. Olen toistellut tässä miten äiti itse laittaa lapsen asentoon, eikä lapsi vielä liiku, ei käänny/konttaa/ryömi vaan jokainen lapsi voisi olla kuten tuossa kaverini lapsen paikalla hänen lapsi ja lapsen luusto ei kestä lapsen painoa vielä. Se että me kirjoitetaan tässä molemmat miten meidän lapset on alle 1- vuotiaana oppineet kävellä (toinen kaksosistani myöhemmin toista) niin ei se ole tavatonta eikä liity tähän että sylivauvaa varataan jaloilleen.
ap
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä vauva kyllä kääntyi jo itse 3kk ja 4kk osasi jo ryömiä...ensin vain peruutti mutta äkkiä tajusi miten pääsee eteenpäinkin. Oli pienikokoinen ja tosi väntevä. Jalat eivät olleet "spaghettia" kuin ihan vastasyntyneeä ja sen jälkeen oli kuin rautakanget ;) Miksi maata tai istua kun voi seistä...
Jos nyt lähdetään siitä ettei tuo lapsi osaa vielä edes vatsalleen kääntyä. Kuukaudessa saattaa oppia, muttei se jaloilleen pääse moneen kuukauteen. Kuten neuvolassa sanottu, se kävelytukin tekee tuhoja lapsen luustolle jos siihen laittaa lapsen joka osaa vasta istua eikä osaa seistä itsenäisesti. Tuossa iässä kukaan lapsi ei ole niin itsenäinen seisomaan vaikka miten lasta siinä roikottaa. Kävelytukilelu on ihan hauska lapselle joka osaa aidosti seistä mutta sohva loppuu aina kesken ja lapsi sitten kaatuu. Puuttuuko ihmisiltä maalaisjärki?
Ap
Vastasyntynytkin on jäntevä ihminen. Senkin voi hoitopöydällä tarkistaa, muttei se tarkoita että lasta voisi laittaa jalkojen varaan!
Ne on kaksi eri asiaa, katsoa tuleeko lapselle askellus tai käveleekö tuo kun riiputtaa käsistä. Oma on lapsensa ja hänen luustonsa ilmeisesti.