Mitä maaseudulla asujat tekee?
En nyt meinaa niitä, joilla on maatila tms, vaan niitä, jotka asuu siellä "muuten vaan". Siis talo jossain metsän keskellä ja lähimpään naapuriin tyyliin kilometri matkaa. Mitä porukka siellä tekee vapaa-ajalla?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en yhtään mitään. tänne kuolee tylsyyteen ja työttömyyteen.
t: kaupungista maalle muuttanut
Miksi muutit?
Taloudellinen pakkoko? Esim. Helsingin vuokria ei kyllä makseta työttömänä tai edes pikkupalkalla, ellei ole oikeutettu sosiaalitukiin.
Miehen takia muutin. Miehellä täällä vakituinen työpaikka. Eikä pidemmän päälle kaksi kotia eri paikkakunnilla systeemi olisi milläänlailla ollut reilua meidän lasta kohtaan.
En muuttanut pk-seudulta vaan oulusta.
Omasta puolestani vain voin vastata, mutta tässä jotakin: Käyn töissä. Remontoin taloa, hoidan pihaa ja kasvimaata. Käyn lenkillä (maastojuoksu). Hoidan eläimiä. Luen. Tapaan kavereita. Pelaan lentopalloa. Katson leffoja. Käyn sieni- ja marjametsälllä. Osallistun kylätapahtumiin.
Ihan sitä samaa mitä kaupunkilaisetkin: katsovat telkkaria, nettiä, opiskelevat, lukevat, tekevät kotijhommia ja käsitöitä, itsekin kukin tapansa mukaan. Karaokea voi laulaa vaikka läpi yön aamukuuteen tai soittaa musiikkia täysillä, ei tule naapurit koputtelemaan ovelle.
Lisäksi on puunhankintaa (monelle puulämmitys ja puut omasta metsästä) sekä jo aiemmin mainittuja maaseutuharrastuksia: metsästystä, kalastusta ym. Monilla on eläimiä, vaikka ei varsinainen maatila olisikaan.
Sitten on näitä baari-, uimahalli-, konsertti- ym. harrastuksia, joihin on vähän pitempi matka kuin kaupunkilaisilla, joilla harrastuspaikat ovat parhaassa tapauksessa samassa korttelissa.
Niin ja töissäkin aika moni käy.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmiset kaupungissa tekee. Käy kahvilassa?
Maalainen keittää itse kahvinsa.
Mites se Lapin mies nyt sanoikaan? Talvella nukutaan ja naidaan, kesällä ei nukuta. Tehdään uusia veronmaksajia!
Minä asun kaupungissa opintojen takia, mutta haaveilen maalla asumisesta, sillä omia vapaa-ajan kiinnostuksen kohteita olisi siellä helpompi toteuttaa. Tykkään rauhasta, luonnon läheisyydestä ja omasta pihasta, kotona puuhastelusta, lukemisesta, pihatöistä ja haaveilen puutarhasta. Eli varmasti saisin aikani kulumaan maalla.
Naidaan tietysti! Kun te kaupunkilaiset panette menemään, niin me maalaiset menemme panemaan!
Enemmän minulla olisi tekemistä maalla kuin nyt kaupungissa.
Mutta maalle en muuta koska sieltä en saisi töitä tai tulisi pitkä matka töihin. Pitkä matka suuriin kauppuoihin ei myöskään houkuta yhtään.
Tämmöstä meillä: me viittäkymppiä lähestyvät vanhemmat teemme töitä omassa yrityksessämme, onkin oikein monialayritys; maahantuontia, myyntiä, eräänlaista suunnittelutyötä, käsityötä monenlaista, luovaa ja taiteellista työtä sekä kouluttamista. Vapaa-ajalla tehdään kotitöitä, ollaan innokaita kokkaajia ja sisutajia ja remontoijia. Vanhassa talossa remonttihommia riittää. Kesät melkein asutaan pihalla, puutarhaa ollaan rakennettu rakkaudella yli 10 v, on kasvimaa, peruna- ja mansikkamaa, marjapensaita, hedelmäpuita, valtavasti kukkia, puita ja pensaita, on huvimaja, kasvihuone, puistomainen osa, metsäinen osa, kivikkokukkapenkki, kesäkeittiö, kivettyjä polkuja, portaita, suihkulähde, penkkejä, pöytäryhmiä, syreenimaja, keinu. Yllätys joka nurkan takana, cottage garden-tyylinen puutarha siis.
Pihasaunaa lämmitellään ahkerasti, pihalta menee polku järvelle, suoraan omalle uimarannalle. Mies kalastaa ahkerasti. Talvella hiihdetään, lumikenkäillään, keväästä syksyyn patikoidaan ja tehdään pyöräretkiä, joskus 30 km, joskus useampi sata km. Mies harrastaa myös valokuvausta ja on pitänyt useita näyttelyitäkin. Molemmat ollaan innokaita sienestäjiä, minä myös marjastan. Askartelen paljon ja kerään luonnosta siihen materiaaleja. Viimeisin villitys on ollut saippuanvalmistus, nyt alan opettelemaan olkihimmelin tekemististä. Lisäksi ompelen ja neulon, kudon myös kangaspuilla, lähinnä mattoja. Elokuvia katsotaan paljon ja molemmat ollaan kovia lukemaan. Karaokeakin innostutaan välillä hoilaamaan. Kyläilemme ja meillä käy vieraita. Autellaan iäkkäitä vanhempiamme. Minä käyn joogassa ja kuntosalilla, mies pelaa jalkapalloa, futsalia, sählyä ja koripalloa. Mies tekee talvella metsätöitä ja keväällä pilkkoo puut. Taloa lämmitetään osittain puulla.
Vanhin poika on lukiossa, lisäksi opiskelee koodausta. Soittaa bändissä kitaraa, pelaa tennistä ja sulkapalloa, harrastaa myös juoksua ja uintia, tekee kotitöitä, osallistuu metsätöihin ja puiden pilkkomiseen. Lukee, valokuvaa ja kalastaa.
Nuorempi poika on myös lukiossa. Hän soittaa bändissä rumpuja, käy kuntosalilla, pyöräilee ja pelaa sulkapalloa. Hän harrastaa myös lukemista, vanhan auton kunnostamista ja makrokuvausta. Tekee myös kotitöitä ja metsätöitä.
Tytär käy koulua ja on paljon kavereiden kanssa. Hän harrastaa pianonsoittoa, piirtämistä ja maalaamista ja käy kuviskerhossa. Lisäksi harrastuksiin kuuluu tanssi, jooga ja kuntosali. Hän on myös innokas llukemaan, kokkaamaan ja leipomaan sekä neulomaan.
Suunnilleen tämmöstä. Pieneen kaupunkiin on n. 20 km, siellä käydään konserteissa, taidenäyttelyissä ja elokuvissa. Isompaan kaupunkiin reilut 100 km, siellä käydään nauttimassa kaupunkiriennoista muutaman kerran vuodessa.
Mä olen miettinyt, mitä ihmettä porukka tekee kaupungissa vapaa-ajalla. Itselläni on töiden jälkeen vapaa-aikaa n. ½h päivässä ja sekin otetaan yöunista...
Silloin kun asuin itse kaupungissa, meinasin kuolla tylsyyteen.
Metsästää, kalastaa, marjastaa, sienestää, patikoi, hiihtää jne.
Lisäksi ne samat jutut mitä tehään kotona ja omalla pihalla vaikka talo olisi kaupunkitaajamassa. Maalainen voi myös käydä kaupungin ostoskeskuksissa, ravintoloissa ja muissa riennoissa.
Itse asun suuren kaupungin omakotitaloalueella ja ihan yhtä hyvin voisin asua myös maaseudulla. Tekemistä kyllä keksin, siitä ei tulisi pulaa. Ainoa miinus syrjäseudulla asumissa olisi kauppapalvelut. Nyt yksi Suomen suurimmista kauppakeskuksista on työmatkan varrella, olisi aika ankeaa jos pitäisi lähteä kymmenien kilometrien päähän käydäkseen kaupassa.