Voiko imettävä äiti uida vai tuleeko helposti rintatulehdus?
Kommentit (6)
enpä koskaan joutunut kärsimään rintatulehduksesta.
Tein niin, että imetin vauvan ensin, etten mennyt ihan täysillä rinnoilla uimaan, ja sitten uinnin jälkeen nopeasti kuivaus ja kunnon lämpimät vaatteet päälle.
Tarvitaan siihen tulehdukseen kuitenkin tietyt bakteerit myös (joita ei muuten elä uimavesissä).
mutta uimarannalla olisin varovainen, en ehkä uskaltaisi uida ollenkaan. Jos uisin, suojaisin rinnat vedolta ja tuulelta ja riisuisin märän uikkarin pikimmiten.
Rippuu siitäkin, missä vaiheessa imetystä olet. Minulle on ensimmäisten 4-5 kk:n aikana tullut rintatulehduksia todella helposti, mutta sen jälkeen kun maidontuotanto on rauhoittunut, ei ole tarvinnut enää niin varoa.
Kaverini sai rintatulehduksen pakastinta kaivellessaan, kun taas minulla ei ole koskaan ollut tulehdusta vaikka olen uiskennellut viileissäkin vesissä imetysaikana (en avannossa kuitenkaan). Luulen että se on enemmänkin kiinni taipumuksesta kuin lämpötilasta.
Mä olen valitettavasti altis rintatulehduksille, joten en uskalla uida. Mutta monet voi huoletta uida.
sillä se lisää riskiä sairastua rintatulehdukseen. Lisäksi epäpuhtaudet vedestä voi saada tulehduksen aikaiseksi.
Olen sairastanut kerran rintatulehduksen ja se johtui siitä kun rinnat sai vetoa, vein lasta parvekkeelle sisävaatteissa nukkumaan ja oli kylmä vuodenaika. Kyseessä ensimmäinen lapsi ja sen jälkeen viisastuin ja en ole ottanut muiden lapsien aikana.