Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko järkeä lähteä 28-vuotiaana au pairiksi?

Vierailija
06.11.2016 |

Olen koko ikäni viettänyt Suomessa, vaikka jo nuoresta asti haaveilin matkustelusta ja ulkomailla asumisesta. Olen kuitenkin käyttänyt koko nuoruuteni ahkerasti opiskeluun. Olen ollut nyt pari vuotta töissä omalla alallani. Valitettavasti vuodenkin tauon pitäminen töistä kuitenkin aiheuttaisi sen, etten todennäköisesti saisi enää töitä alaltani. Kuitenkin mitä vanhemmaksi tulen, sitä epätodennäköisempää on, että ikinä tulen asumaan ulkomailla. Haluaisin vihdoin toteuttaa haaveeni ja lähteä vuodeksi au pairiksi. Mutta olenko liian vanha? Australia kiinnostaisi ja sinnehän pääsisin vielä Working holiday -viisumilla ikäni puolesta. Onko suunnitelmani kuitenkin ihan tyhmä? Onko järkeä heittää opinnot hukkaan ja vain mennä haaveiden perässä välittämättä hyvästä työputkesta?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Tuntuisko vaikeelta mennä piikomaan perheeseen jossa vanhemmat ehkä sun ikäisiä tai jopa nuorempia?

Vierailija
2/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala sellainen on ettei voi ottaa vuoden taukoa? Eli esimerkiksi jäädä äitiyslomalle.

Ei se ole mitään tyhmää. Perhe kannattaa valkata tarkasti, kun olet aikuisena tottunut asumaan yksin ja tekemään omat sääntösi. Työ on huomattavasti helpompaa kuin tavalliset hanttihommat.

Mutta miksi et hae niitä oman alan töitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä pystyisi siihen enää. 19-vuotiaana oli vielä naiivi ja kuunteli kiltisti aikuisten "neuvoja". Nyt joutuisin varmasti riitoihin perheen kanssa jo ensimmäisellä viikolla.

Vierailija
4/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ala sellainen on ettei voi ottaa vuoden taukoa? Eli esimerkiksi jäädä äitiyslomalle.

Ei se ole mitään tyhmää. Perhe kannattaa valkata tarkasti, kun olet aikuisena tottunut asumaan yksin ja tekemään omat sääntösi. Työ on huomattavasti helpompaa kuin tavalliset hanttihommat.

Mutta miksi et hae niitä oman alan töitä?

Minua harmittaa, etten ikinä nuorempana tajunnut ottaa iisisti ja silloin toteuttaa näitä haaveita. Ei au pairin työ ole samaa kuin mennä oman alan töihin ulkomailla. Kyseessä kuitenkin olisi enemmän kokemusten hankkiminen ja lomamainen työskentely kuin oikea hiki hatussa työskentely, mitä omalla alallani työt ovat.

Vierailija
5/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Au pairiksi ei kannata mennä koskaan.

Vierailija
6/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siaistko 3-4 kuukautta palkatonta lomaa? Entä saisitko alaltasi töitä ulkomailta?

Vierailija
7/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, sen perheen vanhemmat saattaa tosiaan olla sun ikäisiä tai nuorempiakin. Oikean perheen löytyessä voisi toki toimia hienostikin.

Vierailija
8/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos aloittaisit opinnot ja menisit opiskelemaan ulkomaille?

Tai muunlaisiin töihin ulkomaille esim kahvilatyöt, hyväntekeväisyys jne?

Miksi haluaisit ehdoin tahdoin johonkin perheeseen töihin tyyliin 24/7? Siinä kahvilatyössä jää enemmän vapaa aikaa kuin AU pairina.

Vierailija
9/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Au pairin homma on karseaa. Etkö saisi anottua vaikka opintovapaata ja lähdettyä täydentämään alasi osaamistasi johonkin ulkomaiseen kouluun?

Vierailija
10/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun haet, pyydä työnantajalta se 3-4kk palkaton vapaa, ei sen firman duuni parin kk poissaoloon kaadu.

Et kerro millä alalla olet töissä, mutta ihan joka hommassa tuommoista ei ymmärretä koska asiat osataan laittaa oikeisiin mittasuhteisiin (kukaan valmistunut lääkäri, juristi, di, jne ei lähde AU-pair-"lomalle").

Vierailija
11/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos aloittaisit opinnot ja menisit opiskelemaan ulkomaille?

Tai muunlaisiin töihin ulkomaille esim kahvilatyöt, hyväntekeväisyys jne?

Miksi haluaisit ehdoin tahdoin johonkin perheeseen töihin tyyliin 24/7? Siinä kahvilatyössä jää enemmän vapaa aikaa kuin AU pairina.

Olen opiskellut lähes koko aikuisikäni eli se vaihe saa nyt olla elämässäni jo ohi. Eikä kiinnosta mitkään "oikeat" työt. Kaipaan jonkinlaista irtiottoa normaalista elämästä. Oma työni on niin hektistä ja stressaavaa. Tiedän kyllä, mitä au pairina oleminen on ja en sitä rahasta ole tekemässä. Minä nimenomaan kaipaan sitä nuoruuden kokemusta, minkä ulkomailla voisi saada. En nyt halua mitään normaalia aikuisen ihmisen työperäistä muuttoa muualle.

Vierailija
12/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti seuraavia kysymyksiä:

* Oletko valmis elämään jonkun toisen ihmisen talossa, heidän säännöillään? Sinulla saattaa olla jopa kotiintuloajat..

* Oletko valmis elämään samassa taloudessa työnantajasi kanssa?

* Pidätkö lapsista todella?

Voithan olla au pair mutta asua muualla . Ausseissa on paljon jaettuja kämppiä, joista voi saada oman huoneen halvalla. 

Vierailija
13/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään miehen, joka lähti 28- vuotiaana au pairiksi. Niin ei kai se aivan tavatonta ole. Perheen vanhempien kannalta kolmekymppinen au pair on varmasti myös luotettavampi valinta, kuin alle kaksikymppinen juuri kotoa muuttanut.

Jäi siis hiukan auki, että mikä se sinun alasi on ja miten tämä au pair-ajatus liittyy siihen? Jollet ole suuntautunut lastenhoitoalalle niin ehkä menisin ennemmin sinne Australiaan ihan vain lomalle tai sitten tälle working holidaylla. Au pair ei välttämättä ikinä mikään helppo homma, saatikka kun on itse jo hieman nähnyt elämää ja omassa elämässä on jo tiettyjä vakiintuneita rutiineja niin voi olla vaikea päästä mukaan jonkun vieraan perheen arkeen. Mutta toki, jos kaipaat vaihtelua niin miksei!

Vierailija
14/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa tuo ei ollutkaan ilmaisartikkeli, mutta kerron sisällön, olen lukenut sen lehdestä. Eli Ville Peltosen perheellä on 71-vuotias au-pair, joka kuljettelee lapsia harrastuksiin. 

Vierailija
16/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin jäi nuoruus ainakin osittain elämättä. masennuksen takia en lähtenyt ulkomaille opiskelemaan, en au pairiksi, en vapaaehtoistöihin. Noita kaikkia olin lukiossa suunnitellut tekeväni.

Ainakin ennen oli au pair -järjestöjä myös vanhemmille ( naisille), joista myös sai hieman enemmän rahaa. Ajattelen, että kun lapset ovat istsenäistyneet, niin siinä viisikymppisenä lähden piikomaan. työkään tuksin tuntuu sitten niin raskaalta, mitä kavereilta olen kuullut, koska tässähän sitä lasten kanssa eläessä on tottunut pyykkivuoriin, ruoanlaittoon, lastenhoitoon... Eli niitä ei tarvitse opetella samalla kun tekee sitä työtä.

Kysy ihmeessä työnantajalta, että saisitko vapaata vaikka puoleksi vuodeksi.

Vierailija
17/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen AU pair on varmasti monen perheen unelma. Itse asun Suomen ulkopuolella, ja olen harkinnut au pairia, mutta en viitsi ottaa yhtä lasta lisää joukon jatkoksi. Sen verran paljon vaivaa niistä nuorista yleensä on. Aikuinen oikeasti osaisi ne kotityöt, ja ymmärtäisi muutenkin, että työn tekeminen on työn tekemistä. Osaisi muutenkin luultavasti kunnioittaa isäntäperheen rajoja ja yksityisyyttä.

Joten minä suosittelisin!

Vierailija
19/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaipaat irtiottoa normaalista elämästä niin en välttämättä itse hakeutuisi au pairiksi. Tosin en tiedä siitä maailmasta mitään, koska en ole itse ikinä toiminut au pairina.

Tottakai tällöin on toisen perheen arki ja lapset hoidettavana mutta en silti usko, että se perusarki eroaa niin paljoa siitä mitä nyt elät. Siis paitsi sillä, että se on luultavasti paljon rankempaa. Siis tarkoitan, että samalla tavalla niistä lapsista pitäisit huolta olisit sitten Suomessa tai Australiasaa. Jollei sulla ole siis suurta intohimoa lastenhoitoa kohtaan niin ottaisin vain lomaa töistä ja lähtisin reisaamaan, luultavasti sillä saat paljon enemmän sitä irtiottoa, kuin "kahlittuna" johonkin perheeseen vailla kunnollista vapaa-aikaa.

Vierailija
20/27 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Römpsän kunto ratkasee. Mahdollisimman tiukka tietysti, niin riittää maksukykyisiä asiakkaita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi