Seinänaapuriin muutti pariskunta ja sen jälkeen mun kylppäriin on virrannut ilmastointikanavasta kamala tupakanhaju
Polttavat varmaan omassa vessassaan tai sitten asunnossaan yleisesti. Itse en polta ja mulla on vastasyntynyt vauva, vessasta leviää meidän koko asuntoon järkky tupakanhaju. Onko mulla muuta tehtävissä kuin ystävällisesti käydä kysymässä, että mahtavatko polttaa sisällä?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä 70-luvun pienkerrostalossa ilma kiertää ihan miten sattuu sään mukaan. Ihmettelin pitkään vessassani ajoittain tuntuvaa tuntematonta puhdistusaineen hajua, ja mysteeri selvisi, kun sama haju tuli pihalla vastaan yläkerran rouvan ympärillä. Hän oli jo kolmikymppisenä ehtinyt tupakoida hajuaistinsa piloille, joten hän roiskutteli hajuvettä vessassa ylleen niin, että naapurikin tiesi. Sama haju tuli hänen parvekkeeltaan tupakansavun mukana. Hän muuten poltti myös odotusaikana, mutta muutti pois ennen kuin pääsin näkemään, istuisiko hän edelleen kesät talvet parvekkeellaan tupakka suussa ja lapsi sylissä.
Seinänaapurini saa toisen seinänaapurinsa ruoankäryt omaan keittiöönsä. Minä taas sain autotallin katkua olohuoneeseeni lattialistan takaa, mutta siitä selvittiin silikonilla.
Nämä hajuhaitat ovat samanlainen juttu kuin äänihaitatkin: on helppo olla kaikenlaista mieltä, kun itse ei ole paikalla. "Ei se ole mahdollista" on suurin piirtein tyhmin kommentti, mitä voi ilmoille päästää; samaa tasoa kuin "ei haju/ääni/tärinä minua ainakaan häiritse" muualla asuvan ihmisen suusta.
Tuntuu niin pahalta tuo mitä sinäkin olet joutunut kokemaan. On siinä ihmisellä taakkaa. Hyvä, että pystyt niistä kuitenkin avautumaan muillekin. Se tekee hyvää itsellesi ja toimii opettavaisena tarinana muillekin muuttamisesta kerrostaloon ja mitä siitä voikaan seurata!
Ihan kohtuullinen yritys viljellä sarkasmia, mutta taitosi eivät ihan vielä riitä onnistumiseen. Aggressiivisuus paistaa vielä läpi. Kävisepä vaikka hermosauhuilla, mutta ole kohtelias ja pysy poissa naapureidesi ilmatilasta.
En tupakoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuteni Helsingissä ei ollut ma-tuja eikä juuri maalaisiakaan. Hississä oli tuhkakupit ja samoin kerrostalomme aulassa. Helsinkiläiset viihtyivät hyvin omilla kulmillaan jotka olivat kuin kyliä joissa tunnettiin toinen toisemme. Stadi oli silloin vielä stadi. Pidimme yhtä ja olimme ylpeitä stadistamme.
Nyt Helsinki on pilattu maalta tulleilla vihervasemmistolaisilla ja sinne yhtä vähän kuuluvilla ma-tuilla. Stadini on raiskattu enkä voisi sinne ikinä enää palata.
Tämäkin keskustelu kertoo hyvin millaisia pikkusieluja siellä nykyisin asustelee. Ei ole aitojen stadilaisten juttuja.
Minä olen aito stadilainen ja aion ottaa taloyhtiön kokouksessa parveketupakointiongelman puheeksi heti, kun uusi laki astuu voimaan, jotta saadaan kodit savuttomiksi. Eikös olekin erikoista?
Et ole. Olet maalta muuttaneiden jälkeläinen josta ei koskaan tule stadilaista. Yritit vain vahvistaa aatettasi pikku sadulla. No, annan sinun mennä.
Hassu jankkaaja olet. :)
Olen itse ollut 2 kertaa samassa tilanteessa. (Olen elämäni aikana asunut 12 eri asunnossa). Yhdessä asunnossa tupakanhaju tuli keittokomeroon ja sitä kautta levisi koko asuntoon. Yhdessä toisessa asunnossa haju tuli vessaan. Ilmoitin kyllä isännöitsijälle ja jotain tiivistyksoä yritettiin ja iv:tä tatkisteltiin, mutta ei niistä ollut mitään apua.
Mun kokemuksen mukaan et voi tehdä mitään. Sun on pakko muuttaa pois siitä. Varsinkin kun on vauva, niin alkaisin heti katsella asuntoa. Mieluiten rivarista, koska naapurien (ja mahdollisten tupakoitsijoiden ) määrä on pienenpi.
Mä asun myös kerrostalossa ja siitä lähtien ku muutin tänne niin aina säännöllisesti lemuaa tupakka pikku yksiössä, keittiössä pahiten, ilmeisesti useampikin naapuri tupakoi liesituulettimen alla.... kiva tulla aina kotiinki joskus ku koko kämppä lemuaa kuin siellä olis röökätty. Vuokranantajalle ja isännöitsijälle oon sanonu mutta mitään ei tapahdu, varmasti haisee toi tupakka myös muille tupakoimattomille naapureille :/ onneks ens vuonna muutto muualle...
Luulotautia? kirjoitti:
Ei ole mahdollista. Ellei ole ihan täysin vanha talo niin se tupakan haju voi tulla vaikka pihalta.
Eli ei ole naapurisi syy voin melkein tältä istumalta väittää näin. Sen verran tiedän rakentamisesta ja asuntojen ilmastoinnista.
T: Rakennusinsinööri
Meillä juuri rempattiin rapun kautta asunnosta toiseen meneviä kanavia, kun tupakansavu kulki asunnosta toiseen. Piti olla paloeristettyjä jne, mutta niin vaan savutestit osoittivat, että savua tulee. 50-luvun talossa näin (ja putki- ja iv-remontit tehty 1-3 vuotta sitten).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuteni Helsingissä ei ollut ma-tuja eikä juuri maalaisiakaan. Hississä oli tuhkakupit ja samoin kerrostalomme aulassa. Helsinkiläiset viihtyivät hyvin omilla kulmillaan jotka olivat kuin kyliä joissa tunnettiin toinen toisemme. Stadi oli silloin vielä stadi. Pidimme yhtä ja olimme ylpeitä stadistamme.
Nyt Helsinki on pilattu maalta tulleilla vihervasemmistolaisilla ja sinne yhtä vähän kuuluvilla ma-tuilla. Stadini on raiskattu enkä voisi sinne ikinä enää palata.
Tämäkin keskustelu kertoo hyvin millaisia pikkusieluja siellä nykyisin asustelee. Ei ole aitojen stadilaisten juttuja.
Minä olen aito stadilainen ja aion ottaa taloyhtiön kokouksessa parveketupakointiongelman puheeksi heti, kun uusi laki astuu voimaan, jotta saadaan kodit savuttomiksi. Eikös olekin erikoista?
Et ole. Olet maalta muuttaneiden jälkeläinen josta ei koskaan tule stadilaista. Yritit vain vahvistaa aatettasi pikku sadulla. No, annan sinun mennä.
Joo. Tässä puhuu aito stadilainen. Siitä ei epäilystäkään. ;)
T. Eri
Täällä tapellaan näköjään.. :D Itse olen laittanut vain pari viestiä alussa.
Ap