Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäistä kertaa hautajaisiin ja olen aivan hukassa etikettien ja käytänteiden kanssa. Auttakaa!

Vierailija
06.11.2016 |

Lähisukulaisen hautajaiset tulossa. Emme ole koskaan olleet hautajaisissa eikä ole mitään käsitystä pukeutumisen tai kukkien yms. suhteen. Yritin googlettaa mutta vastauksissa on melkoinen kirjo kaikenlaista erilaista näkemystä.

Millainen kukka pitää olla ja lasketaanko se arkulle vai miten? Entä adressi? Luetaanko se ääneen ja onko perheillä jotenkin yhteisiä ne?

Mitä miehelle päälle? Hänellä on vain hillitty liituraitapuku, ei valkoista paitaa vaan sinisiä ja harmaita. Mikä neuvoksi? Entä pitääkö olla huivi tai jokin taskuliina? Entä ulkotakki? Musta kraka löytyy.

Minulla on musta hihaton mekko ja bleiseri, ne varmaan käyvät? Entä kengät ulkona? Nilkkurit, saappaat? Tulee tosi kallis kakku tästä kaiken surun keskellä jos pitää miehelle ostaa uusi puku kaikkine juttuineen :(

Miten hautajaisissa ollaan? Sanotaanko kaikille "otan osaa" vai mitä? Olen ihan ulapalla ja edelleen ihan täysin shokissa. Auttakaa kiltit.

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relax my friend. Vaikka hautajaisissa perinteisesti pukeudutaan mustaan, jos miehelläsi on hillitty liituraitapuku ja tummansävyinen paita, skrakakin musta, niin hyvin sopii hautajaisiin. Sinun vaatteesi kuulostavat myös sopivilta, tumman mekon päälle jakku, toimii. Lähimmäisen hautajaiset järjestäneenä voin sanoa, että ei siellä kyylätä kenenkään pukeutumista, jos on normaali ihminen, eikä kaikesta mielensä pahoittava.

Kukkajutuista voi kysyä järjestäjältä. Järjestämäni hautajaiset olivat uurnan siunaus ja vieraat kysyivät rohkeasti kukkakäytännöstä. Arkulle tai uurnalle viedään kukkia tilaisuudessa, voi sinne värssyn kirjoittaa ja lausuakin sen, mutta tunteet saattavat estää eikä puhumisesta tule mitään. Silloin voi vain sanoa että henkilölle x. Itse en pystynyt värssyjä lukemaan äitini uurnan siunaustilaisuudessa eivätkä siihen pystyneet hänen läheiset ystävätkään. Eli ei stressiä siitä.

Vierailija
102/106 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko mies lainata mustan puvun? Liituraita ei kuulosta hautajaispuvulta.

Muuten kaikki ok

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdit ja kohteliaasti toivotat, että kohta on sinun vuorosi.

Vierailija
104/106 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummollani oli papan hautajaisissa vaaleanlila kukkamekko. Oli paljon soveliaampi asu kuin musta mekko - hellettä oli liki 30 astetta, ja mummo oli aina papalle ihana keijukainen, ei pappa halunnut mummoa körttiläisvaatteisiin.

Mikä siinä muuten on, että hautajaisissa on aina joko järjettömän kylmä tai tuskaisen kuuma? (meillä hautajaisiin liittyy aina arkunlasku hautaan ja kukkien lasku siihen haudalle)

Vierailija
105/106 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko hautajaiset kestävät, kahvittelut jne? En ole onneksi ikinä ollut "vetovastuussa" hautajaisista, enkä hautajaisissa muutenkaan kuin viimeksi 7-vuotiaana. Sen tiedän, että mitään puheita en pystyisi pitämään, kun olen niin kova itkemään. Mutta ei kai sitä voi omaisena tai läheisenä tuppisuunakaan olla?

Vierailija
106/106 |
14.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko hautajaiset kestävät, kahvittelut jne? En ole onneksi ikinä ollut "vetovastuussa" hautajaisista, enkä hautajaisissa muutenkaan kuin viimeksi 7-vuotiaana. Sen tiedän, että mitään puheita en pystyisi pitämään, kun olen niin kova itkemään. Mutta ei kai sitä voi omaisena tai läheisenä tuppisuunakaan olla?

Ihan voit olla tuppisuuna. Kannattaa sopia etukäteen, ketkä lukevat adressit sitten muistotilaisuudessa.

Siunaustilaisuus kestää 20min-60min, riippuu mm. siitä, onko vainajalla tai omaisilla ollut toiveita laulettavista virsistä ja paljonko kukkia lasketaan arkulle, lisäksi tietenkin aikaa kuluu kirkkoon sisälle menoon ja poistumiseen. Sitten jos arkku kannetaan/viedään (nykyään yleensä kärryillä) haudalle ja lasketaan hautaan, niin siinä menee sitten vähintään vielä vartti, usein paljon pidempään. Haudallakin voidaan vielä veisata joku virsi ja pappi lukee rukouksen.

Muistotilaisuus kestää usein pari tuntia, pienimuotoinen tilaisuus voi olla lyhyempikin. Pienimuotoisessa muistotilaisuudessa voi olla esimerkiksi kahvitus ja luetaan ne adressit. Tai sitten voi olla kunnon peijaiset, kunnon ruokailu ja sen päälle kahvit, ja välissä virren veisuuta, puheita, lauluesityksiä, runonlausuntaa ja musiikkiesityksiä. Itse olen karjalaissuvuista, joten meillä hautajaiset ovat yleensä pitkän kaavan mukaan, ja sitten voi olla vielä surutalossa (tai jossain muualla) jatkot. Eli meillä hautajaisiin kannattaa varata koko päivä.

Sit jos mennään miehen suvun hautajaisiin, niin niissä ei välttämättä ole edes muistotilaisuutta, eikä arkkua lasketa hautaan, vaan se menee krematorioon, niin kun pappi sanoo kirkossa aamenen, niin se on siinä (meidän suvussa tuhkattavaksi lähtevät saatetaan sinne hautaustoimiston autoon ja sitäkin lähdetään vielä saattamaan autoilla).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme