Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäistä kertaa hautajaisiin ja olen aivan hukassa etikettien ja käytänteiden kanssa. Auttakaa!

Vierailija
06.11.2016 |

Lähisukulaisen hautajaiset tulossa. Emme ole koskaan olleet hautajaisissa eikä ole mitään käsitystä pukeutumisen tai kukkien yms. suhteen. Yritin googlettaa mutta vastauksissa on melkoinen kirjo kaikenlaista erilaista näkemystä.

Millainen kukka pitää olla ja lasketaanko se arkulle vai miten? Entä adressi? Luetaanko se ääneen ja onko perheillä jotenkin yhteisiä ne?

Mitä miehelle päälle? Hänellä on vain hillitty liituraitapuku, ei valkoista paitaa vaan sinisiä ja harmaita. Mikä neuvoksi? Entä pitääkö olla huivi tai jokin taskuliina? Entä ulkotakki? Musta kraka löytyy.

Minulla on musta hihaton mekko ja bleiseri, ne varmaan käyvät? Entä kengät ulkona? Nilkkurit, saappaat? Tulee tosi kallis kakku tästä kaiken surun keskellä jos pitää miehelle ostaa uusi puku kaikkine juttuineen :(

Miten hautajaisissa ollaan? Sanotaanko kaikille "otan osaa" vai mitä? Olen ihan ulapalla ja edelleen ihan täysin shokissa. Auttakaa kiltit.

Kommentit (106)

1/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meet sinne, esittelette itsenne kaikille joita ette tunne ja otatte ekana osaa lesken ja lähimpien suruun. Sit istuun, ei oo varmaan hirveen tarkkaa jos tuttu porukka. Vaatteet kelpaa. Tummaa ja hillittyä. Meette arkulle kun on teidän vuoro, pappi kertoo marssijärjestystä. Luette värssyn ja kukka arkulle tai sellasiin telineisiin. Jos mies kantaa, eka poika sydämen puolelle päähän ja siitä muut järjestyksessä taakkepäi. Kirkosta pois, kukkavihko mukaan, leski nokkaan ja haudalle...

Vierailija
2/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaatteenne kuulostavat sopivilta. Tummat hillityt vaatteet.

Hautajaisissa yleensä kokoonnutaan kirkkoon. Tilaisuuden alettua kukkavihkot (myöshautajaiskimppu käy. Kallista yhtäkaikki.) käydään viemässä arkulle perheittäin. Läheisimmät ensin. Arkulla luetaan surunauhan tai kortin muistoruno, ja lasketaan kukat telineelle.

Adressit ja muut tervehdykset, jotka ovat tulleet poissaolijoilta, luetaan vasta kahvitilaisuudessa.

Surunvalittelut esitetään vainajan perheelle.

Muista varata kirkkoon nenäliinoja. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, että sinä ainakin pääset helpolla. Sinisessä paidassa en laittaisi miestä hautajaisiin ja tuo liituraitapuku kuulostaa vähän pramealta. Musta bleiseri, mustat housut ja valkoinen paita.

Jos menette paikalle, adresseja ei tarvitse miettiä. Kukkavihkossa jokainen kukkakauppa osaa neuvoa, tuskin aioit itse sitoa?

Kaulaliinoissa on arkunkantajille ohjeita, olikohan se niin, että arkunkantajilla valkoinen, muilla mieluiten musta. En tiedä kuinka sitä noudatetaan yleisemmin, meillä olen ollut nyt kolmeen kertaan arkunkantajana.

4/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja takkia niskaan. Siälä on kylmä. Ei kukaan teidän lumppuja kattele mut mah. fiksusti. Tumma takki ja puku ja nahkakäsineet kuuluu kaikkien aikuisten vaatekaappiin. Kuten myös kengätkin.

Vierailija
5/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle musta puku ja valkoinen paita. vuokratkaa jos ei omaa ole. naiselle polvipituinen mekko ja ehdottomasti sukkahousut. kengät mitkä tahansa kunhan ovat mustat ja hillityt korot. Takki käy myös mikä tahansa kunhan se on tumma ja siisti.

Otan osaa sanotaan yleensä lähiomaiselle. Muuten ihan perus kohteliaisuus riittää. Kirkossa etupenkille istuu vainajan perhe ja siitä taaksepäin sitten lähisuku. Mitä läheisempi sitä lähemmäs arkkua.

Kukkalaitteiden laskeminen riippuu ihan hautajaisista. Yksissä hautajaisissa talvella ne laiteiden nauhat luettiin kirkossa ja laskettiin haudalle ulkona. Toisessa taas paremmassa säässä tämä tehtiin vasta haudalla. Lähiseudun voi myös heittää hautaan yksittäisiä kukkia.

Adressia ei tarvitse ostaa jos olet paikanpäälle menossa. Adressi yleensä lähetetään jos et pääse paikalle.

Vierailija
6/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen puku käy, siihen hankkikaa valkoinen paita (edullinen käy ihan hyvin) ja se musta jo olemassaoleva kravatti käy.

Sinun asusi on hyvä. Jos ei saappaita tai nilkkureita ole, niiden hankinta olisi kyllä tarpeen. Ei tarvitse ostaa kalliita nahkaisia, vaan tyyliin Citymarket.

Kukkalaite tilataan kukkakaupasta ja haetaan sieltä hautajaisaamuna. Hintahaitari on suuri, vaatimattomammankin voi ottaa. Kukin vuorollaan (lähiomaiset ensin) vievät kukan arkulle, lukevat siinä olevan värssyn, hiljentyvät hetkeksi ja asettavat kukan arkulle, katso miten muut tekevät.

Sinä sanot otan osaa vain vainajan lähiomaisille, ihan ydinperheelle.

Vierailija
7/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV:lla on tiukat pukeutumiskoodit. Mutta mm. isäni hautajaisissa oli kaikilla siisti asialliset vaatteet. Osalla miehistä ei ollut mustaa pukua tai mustaa solmiota. Osalla naista oli muutakin väriä kuin mustaa ja valkoista, jopa uskovaisilla naisilla - isäni oli seurakuntaaktiivi, joten seurakunnasta oli väkeä. Jos olet sukua, menet sisääntulosta katsoen oikealle puolelle, jos et, menet vasemmalle, joten menet oikealle. Lähisuku istuu aina etupenkeissä, läheisyysjärjestys, niin että puoliso ja lapset tai vanhemmat ensin, sitten sisarukset ja sitten muut sukulaiset. Jos on kukkalaite, et laita enää adressia. Voit laitta perheesi kanssa kukkalaitteen. Kukkalaite viedään läheisyysjärjestyksessä ja sen laitat samalle puolelle kuin missä kirkon penkissä istut. Siihen saat apua kukkakaupasta tai hautaustoimistosta. Ei tartte esitellä itseään vieraille, ei ainakaan meillä päin ole tapana, paitsi ehkä ihan pienen pienissä hautajaisissa. Ainoastaan lähiomaisille esittelet itsesi, jos he eivät tunne sinua, mutta varmaankin tuntevat. Otat osaa jos ehdit jo kirkossa, tai sitten muistotilaisuudessa. Jos vastaanotto on jo kirkossa, sen näet sitten. 

Mies laittaa vaatteistaan ne tummimmat, mitä löytää. Nenäliinoja on hyvä olla käsilaukussa. Mulla ainakin pakkaa itkettämään se, kun muut itkevät, vaikka muuten olen aika tyyni hautajaisissakin. Sun vaatteet on ihan ok, jos voit pitää bleiserin muistotilaisuudessakin päällä. Muuten ei mielellään hihatonta. Netissä on paljon ohjeita hautajaisetiketeistä, googleta. Lapsille käy mikä vaan siisti juhlavaate, kohan ei ihan krikkaita värejä ole. Violetti, tummansininen tai valkoinenkin on ihan ok. 

Vierailija
8/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis istumajärjestys kirkossa. Muistotilaisuudessa lähimmät omaiset menevät lähimmäksi sitä paikkaa, missä puheet pidetään. Meillä oli varattu laput pöydissä läheisiä varten; tämä on yleistynyt käytäntö. 

Vierailija
9/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää tuo liian tiukoista pukukoodeista valittaminen. Juhlaan pukeudutaan juhlan arvokkuuden vaatimalla tavalla. Ennen ei tullut kyseeseenkään että hautajaisiin mentiin miten sattuu pukeutuneena vaan miehillä oli aina tummat puvut ja naisilla polviin asti mekko.

Mua ärsyttää tämä nykyajan liberaali pukeutuminen missä ajatellaan ettei se nyt just oo silleen. Hautajaisissa näkee lutkapukuja ja miehillä prameita liituraitoja. Häissä sortseja ja farkkuja, valmistujaisissa bilemekkoja ja ties mitä housuja. Itse olen kohta 30 ja ei tulisi mieleenkään pukeutua miten sattuu.

Vierailija
10/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ajattelevat, että pääasia on että on mustaa ja pukeutuvat sitten seksikkääseen kireään pikkumustaan. Kerran näin hautajaisvieraan, teinitytön tällaisessa lyhyessä bilemekossa. En ymmärrä miten vanhempansa sallivat tällaisen vaatetuksen.

Vierailija
11/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tunnet varmaan itse parhaiten lähisukusi. Ollaanko siellä niitä, joilla on oltava täsmälleen oikeanlaatuiset vaatteet, maksoi mitä maksoi, vai pidetäänkö aivan hassuna, jos vain yksiä hautajaisia varten on hairahduttu ostamaan musta puku? Oma sukuni kuuluu jälkimmäisiin. Ei meilläkään hautajaisiin kukkamekossa mennä, mutta tummaviininpunainen jakku on ollut aivan sovelias lähiomaisellakin.

Varsinkin uusperheissä voi kukkien laskemisjärjestys tuottaa päänvaivaa. Omakin äitini pohti pitkään, missä vaiheessa minä vien kukkani hänen miehensä hautajaisissa. Olinhan oikeastaan perhettä, mutta en sitten kuitenkaan ...

Kun sinä et ole se kaikkein läheisin, jonka odotetaan menevän ensimmäisenä, voit odotella rauhassa omaa vuoroasi. Järjestys on se, että ensin omat perheenjäsenet, sitten kaukaisemmat sukulaiset, sitten muut ystävät ja kyläläiset.  Mutta ei se niin tarkkaa ole, menet sitten kun näyttää siltä, että ei ole kiireisempiä.

Vierailija
12/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisuku päättää, lasketaanko kukat kirkossa vai haudalla. Todennäköisesti kirkossa, jos on kylmä. Kannattaa tiedustella lähisuvulta, kumpi tapa käytössä. Kukkien laskemisessa voi mennä aina yksi perhekunta kerrallaan, vaikka olisi useammat kukat. Eli esim. Vainajan veli ja hänen lapsensa perheineen kokoontuvat yhtä aikaa arkun ääreen ja laskevat kukkalaitteen tai laitteet. Kukkien laskun jälkeen on tapana hiljentyä hetkeksi arkun ääreen. Arkulta lähtiessä otatte katsekontaktin vainajan lähiomaisiin ja nyökkäätte heille kerran tervehdyksenä. Tämän jälkeen kävelette omalle paikallenne.

Vierailija
13/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liituraitapuku miehelle käy, kunhan on mustat Raybanit, mustan kävelykepin krominen nuppi ja pää on kiillotettu ja päähän musta stetsoni. Stetsoni tietysti pidetään osanottoja esitellessä vasemmassa kädessä.

Vierailija
14/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Istuuko minun mieheni vieressäni siis vaikka ei ole verisukua? Kyseessä on siis minun isoisäni hautajaiset. Ja menemmekö me kaksin sitten lukemaan runon ja viemään kukan vai äitini ja isäni kanssa? Lapsi on hoidossa hautajaisten ajan.

Olin ajatellut jotain yksittäistä ruusua kukaksi mutta se ei siis sovi? Ja miten jos kukassa ei ole sitä nauhaa niin luetaanko kortista runo? Mihin se kortti sitten menee? Anteeksi kun kyselen ihan tyhmiä mutta en tosiaan tiedä näistä mitään.

Vierailija
15/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liituraitapuku miehelle käy, kunhan on mustat Raybanit, mustan kävelykepin krominen nuppi ja pää on kiillotettu ja päähän musta stetsoni. Stetsoni tietysti pidetään osanottoja esitellessä vasemmassa kädessä.

Paksu kultakääty pitää olla kiillotettu, tai ainakin se koristeltu kultaristi ihan niinkuin ne kultaiset hammaspaikat.

Vierailija
16/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkien laskun ja arkun vierellä vietetyn pienen hiljaisen hetken jälkeen on tapana ottaa katsekontakti vainajan lähimpiin ja nyökätä kevyesti. Ensin kunnioitetaan vainajan muistoa, sitten omaisten surua.

Seuraat vaan miten muut toimivat. Ei mitään hätää, kunhan yritätte parhaanne. Se on hankala tilanne kaikille.

Otan osaa suruusi, voimia!

Vierailija
17/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Istuuko minun mieheni vieressäni siis vaikka ei ole verisukua? Kyseessä on siis minun isoisäni hautajaiset. Ja menemmekö me kaksin sitten lukemaan runon ja viemään kukan vai äitini ja isäni kanssa? Lapsi on hoidossa hautajaisten ajan.

Olin ajatellut jotain yksittäistä ruusua kukaksi mutta se ei siis sovi? Ja miten jos kukassa ei ole sitä nauhaa niin luetaanko kortista runo? Mihin se kortti sitten menee? Anteeksi kun kyselen ihan tyhmiä mutta en tosiaan tiedä näistä mitään.

Miehesi istuu vieressäsi ja te voitte istua samassa penkissä vanhempiesi kanssa. Sovi äitisi kanssa ostatteko yhteisen kukkalaitteen. Nykyään voi laskea myös yksittäisiä ruusuja, jos haluaa.

Vierailija
18/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi istuu sinun vieressäsi ja te menette perheenä lukemaan värssyn ja laskemaan kukat. Jos olisit naimaton niin sitten voisit mennä omien vanhempiesi kanssa.

Yksittäinen ruusu on yleensä lapsen kukka jos oman tahtoo antaa tai sitten hautaan heitettävä kukka. Hankkikaa kimppu tai pieni laite jos isoon ei ole varaa. Jos teillä ei ole nauhaa niin luette kortista värssyn ja sitten voitte sen joko jättää sinne arkille tai antaa omaisille myöhemmin.

Vierailija
19/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istutte tottakai vierekkäin vanhempiesi vieressä tai lähellä.

Voitte mennä myös lapsuuden perheesi mukana molemmat arkulle. Tällöin on oikein hyvä tapa, että isäsi tai äitisi lukee värssyn ja laskee kukan, ja sinä ja sisaruksesi voitte laskea yksittäiset kukat tämän jälkeen. Teidän ei silloin tarvitse lukea mitään.

T. 2.

Vierailija
20/106 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korttiin tai nauhaan pitää sitten itse keksiä värssy. Kukkakaupoissa löytyy vihkoja , joihin on koottu ehdotuksia, tai netistä. Itse löysin Hesarin kuolinilmoituksista sopivan. Ei liian pitkää, selviää lukemisesta kunnialla jos itkettää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi