Miten kieltäytyä hyväksikäytöstä?
Hyviä vinkkejä kaivataan. Perhe X tuo lapsensa jatkuvasti hoitoon, joskus jopa yökylään ilman mitään vastinetta. Emme osaa sanoa ei ja siitä sitten kärsitään, aluksi suostuimme lapsettomina hoitamaan toistenkin lapsia, nyt meitä vieläkin käytetään hyväksi koska emme osaa sanoa ei. Ymmärrän että muutkin vanhemmat haluavat vapaa-aikaa lapsista, mutta he tekevät sen meidän kustannuksella. Meillä itsellä on kaksi alle viisivuotiasta joilla käy maksullinen lastenhoitaja. Muut perheet eivät palkkaa hoitajaa koska eivät ole valmiita maksamaan siitä. Miten sanon suoraan näille ilman että joutuu välit menettämään, näinkin on käynyt.
Kommentit (15)
Sanotte ettei se nyt sovi! Miksi palkkaatte hoitajan? Eikö tämä perhe voisi hoitaa vastavuoroisesti teidän lapsia? Loppuisi samalla se pelkkä hyväksikäyttö. Muuten vaan rohkeasti ei!
Vierailija kirjoitti:
Sanotte ettei se nyt sovi! Miksi palkkaatte hoitajan? Eikö tämä perhe voisi hoitaa vastavuoroisesti teidän lapsia? Loppuisi samalla se pelkkä hyväksikäyttö. Muuten vaan rohkeasti ei!
Heillä on tietyt ajat milloin voivat hoitaa lapsiamme, minulla ei ole autoa jolla viedä lapsemme heille, asuvat kauempana. Jos tarviin hoitajaa kesken päivää, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin soittaa hoitaja kotiin. Olen nähnyt parhaimmaksi ottaa ulkopuolisen hoitajan jolle maksan palkkaa, nämä muut perheet eivät tajua edes tästä miten kummallista on vieläkin vaan tuoda meille. Millä sanoilla viestisin heille etten ole enää halukas hoitamaan. En kirjottaisi tänne ellen olisi oikeasti ahdistunut tilanteesta, en osaa enkä uskalla sanoa suoraan kun siitä seuraa sota ja muutkin soittelevat meille heti että miksi ette voi toisia auttaa!
Mitä jos laittaisit kaikille vain viestiä että olette nyt sen verran stressaantuneita että ette nyt vähään aikaan voi hoitaa muiden lapsia. Haluatte keskittyä vähässä vapaa-ajassanne perheen yhteiseen aikaan.
Jos sitten vielä kysytään niin kieltäytyminen on sitten helpompaa.
Toinen vaihtoehto on sanoa suoraan että nyt ei käy.
Tässäpä se ongelma, miksi monesti olen hiljaa, vaikka haluaisin auttaa. Ihmisillä on tapana, että jos annat apua, niin avusta alkaa tulla tapa ja kieltäytyessä suututaan. Avusta tulee saavutettu etu, jota ei voi ottaa pois enää. Sama koskee kyytejä ja kaikkea muutakin. Ikävä menettää kaveri sen takia, että tarjosi joskus apuaan.
Miten sanoa, et tarvitse mitään "kilpeä", sanot vain: ei käy. Ainahan näitä löytyy jotka kiusaavat hyvillä tavoilla.
Valkoisia valheilta: nukuin todella huonosti pari viime yötä, minulla on migreeni, lapsellani on vatsatauti, täytyy mennä hoitamaan sairasta äitiäni, muuten kyllä mutta toinen ystäväni tulee meille kylään, ...
Onhan näitä
Kun olin pienten lasten yh ja lapset isällään, niin "ystäväni" yritti useamman kerran lastaan meille hoitoon, kun tiesi etten ole menossa minnekään. Katsos, kun heillä ei ollut tukiverkkoa. En suostunut, koska olin aivan puhki arjen pyörittämisestä yksin.
Sanot, että nyt ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Valkoisia valheilta: nukuin todella huonosti pari viime yötä, minulla on migreeni, lapsellani on vatsatauti, täytyy mennä hoitamaan sairasta äitiäni, muuten kyllä mutta toinen ystäväni tulee meille kylään, ...
Onhan näitä
-
Ei, ei ja vielä kerran ei. Pitää pystyä sanomaan suoraan, että nyt ei kyllä käy. Ei se auttaminen VOI toimia siten, että pakko auttaa, ellei ole jotakin painavaa (teko)syytä kieltäytyä.
Sano suoraan, että sinäkään et saa mitään apua keltään, joten miksi sinun pitää aina auttaa muita. Miksi välit ei saa mennä? Kyse on siitä miehen siskosta. Minä pärjään hyvin pitämällä miehen sukulaisiin välit mahdollisimman kaukaisina. Huomasin aika pian, että he ovat hyväksikäyttäjiä, joten pysyttelin etäällä ja näytin heille, etten pidä lapsista hyvin varhaisessa vaiheessa. Tosiasiassa, ei mulla lapsia vastaan mitään ole, mutta en erityisemmin oikeastikaan pitänyt vieraista lapsista, ennenkuin sain omia. Minä myös otin maksullisen hoitajan aina, en käyttänyt ketään sukulaisia, niin ei tullut ainakaan "velkaa".
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä se ongelma, miksi monesti olen hiljaa, vaikka haluaisin auttaa. Ihmisillä on tapana, että jos annat apua, niin avusta alkaa tulla tapa ja kieltäytyessä suututaan. Avusta tulee saavutettu etu, jota ei voi ottaa pois enää. Sama koskee kyytejä ja kaikkea muutakin. Ikävä menettää kaveri sen takia, että tarjosi joskus apuaan.
Näinhän se menee :( autoimme tätä perhettä aikanaan paljon kun heillä oli raskasta, niin se jäi vaan päälle ja edelleen muistavat että tänne voi aina tuoda kun ei meillä mitään ihmeellisiä esteitä ole.. Käyttävät siis surutta hyväkseen. Yritän kasvattaa boolsseja jotta seuraavan kerran kehtaan kieltäytyä, tunnen itseni kyllä huonoksi lähimmäiseksi jos kieltäydyn auttamasta. Pelkään hylkäämistä, ja hyökkäämistä. Joskus olen heille suoraan sanonut etten tykkää siitä että tulevat yllätyskäynneille ja viipyvät yömyöhiin ja he soittelivat ja pommittivat viestein niin kauan että annoin periksi ja peruin sanani, ei heillä muita ystäviä ole joilla käydä. Asia unohdettiin ja sama meno jatkui. Päälleni kävellään tämän perheen toimesta koska olen niin tossu etten uskalla vastaan sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Sano suoraan, että sinäkään et saa mitään apua keltään, joten miksi sinun pitää aina auttaa muita. Miksi välit ei saa mennä? Kyse on siitä miehen siskosta. Minä pärjään hyvin pitämällä miehen sukulaisiin välit mahdollisimman kaukaisina. Huomasin aika pian, että he ovat hyväksikäyttäjiä, joten pysyttelin etäällä ja näytin heille, etten pidä lapsista hyvin varhaisessa vaiheessa. Tosiasiassa, ei mulla lapsia vastaan mitään ole, mutta en erityisemmin oikeastikaan pitänyt vieraista lapsista, ennenkuin sain omia. Minä myös otin maksullisen hoitajan aina, en käyttänyt ketään sukulaisia, niin ei tullut ainakaan "velkaa".
Perhe X on kyllä tarjoutunut hoitamaan myös meidän lapsia kunhan heille vaan sopii, mutta asuvat kaukana eikä minulla ole mahdollisuutta viedä lapsia sinne silloin kun apua tarvisin. Ovat tehneet meille kyllä erinäisiä tökeröitä temppuja joten ihmettelen itseäni miksi annan vieläkin kohdella itseäni tällä tavalla..
Seuraavan kerran annat sen oman lastenhoitajasi puhelinnumeron. Miksi olette noin kilttejä ja pelkäätte välien rikkoontumista? Jospa itse rikkoisitte ne välit, kun kerran tökerösti kohtelevat. Mitä tuollaisilla hyväksikäyttäjillä tekee?
Minä en kyllä näe tuota edes todellisena hyväksikäyttänä. Toki se on tilaisuuden käyttämistä melko itsekkäästi. Mutta ellet kiellä että ei onnistu vastapuoli ei välttämättä edes tiedä että koet tilanteen ongelmallisena. Hyväksikäytöksi asia muuttuisi jos kielloista huolimatta sinua ei kuunneltaisi ja sinun silti oletettaisiin hoitavan lapsia.
Toisinaan me haluamme liikaa miellyttää muita. Ei uskalleta sanoa EI, kun pelätään mitä toinen siitä ajattelee. Joidenkin ihmisten kohdalla myös joudumme valitsemaan sen onko tärkeämpää miellyttää heitä, jotta esim. pysyvät ystävinä vai onko tärkeämpää sanoa se mikä on tarpeen vaikka se tarkoittaisikin että henkilö haluaa sen vuoksi katkaista välinsä minuun tai hänen käsityksensä minusta jotenkin muuten muuttuu.
Minkälaisia törkeyksiä ovat tehneet? Josko kertaamalla niitä saat vähän ärsytystä kasaan ja laitat vaikka viestillä että "on ollut ilo hoitaa lapsianne mutta nyt tarvitsemme omaa aikaa. Tässä on puhelinnumero/linkki luotettaviin lastenhoitajiin. "
Ja jankutukseen vastaat vaan että niin, onpas tukalaa teille ja soititteko jo sinne numeroon/tutustuitte siihen hoitajasivustoon?
-
Olisiko tuossa se vastaus?