Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kautta historian nuori äiti on ollut ihailtu hahmo

Vierailija
05.11.2016 |

Nuori, hehkuva nainen sylissään uusi elämä. Hellyttävä ja liikuttava näky.

Samanlaisia tuntemuksia eivät vanhat mammat aiheuta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhat miehetkään

Vierailija
2/9 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe löytyy ainakin jo Rooman keisari Augustinukselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka nuorista äideistä tässä puhutaan?

Vierailija
4/9 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, historiaa kun oikeasti tuntee, niin kyllä se ihailtu äiti saattoi olla minkäikäinen vaan, kunhan oli synnyttänyt avioliitossa lapsen korkea-arvoiselle tai jopa kuninkaalliselle miehelle.

Köyhän kansan teiniäitejä ei ihaillut kukaan. Ja jos nuori äiti oli lisäksi naimaton, niin häntähän suorastaan halveksuttiin ellei rankaistu.

Joten tää provo ei taaskaan onnistunut, keksipä joku vähän parempi.

Vierailija
5/9 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuinka nuorista äideistä tässä puhutaan?

Itse ajattelen että nainen on upeimmillaan silloin kun on parhaassa hedelmällisessä iässä, eli lääketieteen mukaan noin 15-25-vuotiaana.

Vierailija
6/9 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti yllättävän paljon tuolla tulee vastaan keski-ikäisen oloisia koululaisten äitejä, ei niinkään nuoria. Miksi mä edes vastaan tällaiseen tyhmään provoon? Joka tapauksessa itse kyllä ihailen enemmän kypsiä äitejä jotka tekee valintansa harkiten ja joiden elämä ei mene minkään sossun varassa roikkumiseksi vaikka tulisi erokin.

Vierailija
7/9 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kautta patriarkaatin historian, suunnilleen viimeiset n. 10.000 vuotta. Kun metsästys ja keräily, kuljeskeleva elämäntapa vaihtui viljelyyn ja maan omistamiseen, perimisestä tuli oleellinen osa kulttuuria. Jos mies oli raivannut pellot, hänelle oli tärkeää, että lapset olivat hänen siittämiään ja he jatkaisivat sitten maan viuljelemistä ja jättäisivät maan omille lapsilleen. Mitä nuorempi ja kokemattomampi vaimo, sitä varmempi saattoi olla, että hänellä ei ollut ollut muita kumppaneita. 

Kristinusko ja sen kuvasto, naisten jakaminen äiteihin ja huoriin, sitten vakiinnutti tämän ihanteen pari tuhatta vuotta sitten. Naisen ensisijainen tehtävbä oli synnyttää miehelleen jälkeläisiä, perillisiä. Naisen sekusaalisuus, nautinto ilman lisääntymisen tarkoitusta oli synti. 

Evoluutio ja muu kehityskin vaikuttaa. Menneinä aikoina ihmisen elinajanodote oli kymmeniä vuosia lyhyempi kuin nykyään. Siitä seuraa, että ihmisen elinkaari on aivan toisenlainen kuin  satoja tai tuhansia vuosia sitten. 

Millaista aikajännetta ap tarkoittaa ilmaisulla "kautta historian"?

Vierailija
8/9 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla totta.

Tyttäreni hehkuu kauniina. On nuori ja raskaana. Itse kun odotin esikoistani lähemmäs kolmekymppisenä olin lihonut ja väsynyt, kaikkea muuta kuin kaunis.

Vierailija
9/9 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aika monessa kulttuurissa se suvun matriarkka on monin kerroin arvostetumpi kuin nuori miniä.