Fibromyalgiaa?
Voiko olla?
Oireina on virtsavaivat, puolta vaihtava alaselkäkipu, alavatsakipu, hengenahdistus, kipupisteet kaikki kipeät koskettaessa, nivelpussin tulehdukset, raajan niveltulehdukset, huimaus, paniikki, etova olo, kuukautisten epäsäännöllisyys.
Levossa särky pahenee mutta liikkeessä hengenahdistus lisääntyy.
Tutkimuksissa suljettu pois yleisimmät vastaavia oireita aiheuttavat infektiot. Lisäksi löytyy yliliikkuvat nivelet.
Onko fibroja paikalla? Miten saitte diagnoosinne?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Fibro ei näy verikokeissa. Sen pystyy toteamaan vain tietyistä oireista. Onko sinulla saunomisen jälkeen pahat kivut ja huono olo, "saunakrapula"?
Sauna ei tosiaan sovi minulle, tuntuu enemmän ettei verenkiertoelimistö oikein kestä ja migreeni on usein seurauksena. Lisäksi en kestä nykyään yhtään alkoholia, edes yhtä annosta, ilman että tulisin huonovointiseksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Fibro ei näy verikokeissa. Sen pystyy toteamaan vain tietyistä oireista. Onko sinulla saunomisen jälkeen pahat kivut ja huono olo, "saunakrapula"?
Sainakrapula?! No jo on erikoinen tauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoa on jonkun verra kyllä.
ApNo laihduta ensin ennen kuin alat hankkia turhia diagnooseja itsellesi.
Ei laihdutus sairauksista paranna.
Ei tarvitsekaan, kun ei fibromyalgia mikään varsinainen sairaus olekaan vaan yliherkkyyttä kivulle ja eräänläistä hysteerista reaktiota kaikille kiputuntemuksille ja luulosairautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoa on jonkun verra kyllä.
ApNo laihduta ensin ennen kuin alat hankkia turhia diagnooseja itsellesi.
Ei laihdutus sairauksista paranna.
Ei tarvitsekaan, kun ei fibromyalgia mikään varsinainen sairaus olekaan vaan yliherkkyyttä kivulle ja eräänläistä hysteerista reaktiota kaikille kiputuntemuksille ja luulosairautta.
Siksi siitä ei kai kirjoiteta eläkepapereitakaan.
Mites muut reumasairaudet? Onko selkärankareuma mielestäsi oikea sairaus?
Fibromyalgiassa on usein kilpirauhasen ongelmia taustalla. Kannattaa kokeilla viljatonta ruokavaliota ja vähentää maidon käyttöä (itse syön vain hieman juustoa ja viiliä). Näillä muutoksilla omat fibrokipuni lievenivät huomattavasti.
Onko kaikki fibromyalgiaa sairastavat lihavia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sainakrapula?! No jo on erikoinen tauti.
nIin. Yksi fibromyalgian oireista. Kivut helpottavat saunassa, mutta saunan jälkeen iskee entistä pahempana, eli puhutaan saunakrapulasta. Tämä on yksi hyvin yleinen fibromyalgian oire. Monessa muussa kipuja aiheuttavassa sairaudessa kivut helpottavat saunassa ja saunan jälkeen kivut pysyvät pitkään poissa, kunnes tulee jotain joka taas pahentaa. Fibrossa kivut lievittyvät saunassa, mutta saunan jälkeen sitten selvästi pahenevat.
Vierailija kirjoitti:
Fibroja paikalla?
Kyllä, olen 'fibro' fysiatrin tekemien testien mukaan ja oireet sopivat siihen hyvin. Kiloilla ei tähän ole mitään osaa eikä arpaa. Olen ihan normaalipainoinen ja suvussa on aikaisemminkin esiintynyt tätä sairautta joka kulki sulloin nimellä reumatismi. ☺
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikki fibromyalgiaa sairastavat lihavia?
No eivät todellakaan ole. Tunnen monia fibromyalgiaa sairastavaa ja niitä on tosi hoikkiakin.
Ikinä ei tiedä mikä paikka on tänään kipeä, ennenkuin nousee sängystä aamulla.
Voiko olla fibroa?
Siis nivel tulehduksia voiolla ylipainoisilla mutta syynä on ylipainon seuraukset . mutta kun ei se ensimmänen pois suljettava asia ole se ylipaino.
Vierailija kirjoitti:
Siis nivel tulehduksia voiolla ylipainoisilla mutta syynä on ylipainon seuraukset . mutta kun ei se ensimmänen pois suljettava asia ole se ylipaino.
No kyllä mulla niveltulehduksia on ilman liikapainoakin.
Vierailija kirjoitti:
Etsipäs tietoa sellaisesta kun Ehlers Danlosin syndrooma (EDS).
T. Hypermobiili EDS
Näkyykö toi reumatesteissä?
Ne oli mulla normaalit.