Kertokaa outoja jouluperinteitänne!
Mielestäni perheelläni ei mitään omituista ole, mutta tämä tuli mieleen kun työkaveri kertoi heidän perheensä syövän aattona maksalaatikkoa aamiaiseksi! :'D
Kertokaahan omianne niin saan kummastella ja ehkä jopa nauraa.
Kommentit (82)
Meille normaalia, mutta varmasti usealle jo outoa.
Meillä jouluruoat tehdään itse. Ei kiitos eineksille. Ja meillä on monenmoista jouluruokaa. Joukossa perinteistä jouluruokaa ja uusia tuulahduksia.
En tiedä onko se outoa, mutta meille outoa, kun ei muuten juuri limsaa koskaan juoda. Lahjojen jaon aikana meillä on jokaisella lasillinen jouluomenalimsaa (ja toinen pullo sitä on aina pakko ostaa heti, kun ilmaantuvat kauppoihin. Täällä niitä oli nyt tullut kauppaan).
Vierailija kirjoitti:
Soihtuja laitetaan pihalle ja jos mahdollista tehdään jäälyhtyjä myös pihan koristeeksi.
Koiran pitää saada myös oma paketti.
Meilläkin annettiin lahjoja myös koirille! Yleensä siankorvia ym. ja koirat saivat tietysti myös itse avata pakettinsa.
Pari vuotta sitten vietin joulua äitini luona ja äidiltä löytyi myös kissalleni oma paketti :D
Minä lueskelen aina joulun alla vanhaa ruotsin kielestä käännettyä jouluista keittokirjaa. Jotenkin se aina tuo hyvän joulutunnelman. Siinä selostetaan ohjeiden lisäksi ruotsalaisia joulutapoja, jotka meillä Suomessa ovat melko samanlaiset. Fiilistelen jopa kotitekoisen makkaran ja Norrbottenilaisen sisälmyshakkeluksen ohjeilla. Aika hyvin kasvissyöjältä, sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä avataan lahjat jo aattoaamuna. Ei tarvitse odottaa ja itkeä ja pelätä pukkia.
Surullista että rakastetuista perinteistä luovutaan että vanhemmilla olisi helpompaa :(
Minulle se ei ole rakastettu perinne. Meillä kävi lapsuudessani joulupukki, joku maksettu puolijuovuksissa oleva ventovieras naamariäijä. Vihasin sitä ja päätin jo lapsena, että kun minä kasvan isoksi, meille ei koskaan ikinä milloinkaan tule mitään outoa ukkelia sohvalle istumaan ja pilaamaan tunnelmaa ja kellottamaan joulunviettoamme. Lapsi näkee joulupukin ennen joulua tuhat kertaa kaupoissa ja torilla ja ties missä. Kotiin pukkia ei tule.
Kuusi tuodaan sisään ja koristellaan jo aatonaattona. Lahjat tuodaan kuusen alle aatonaattoiltana ja avataan aattona heti aamupalan jälkeen. Kyse ei ole siitä, että haluaisin päästä helpolla itse enkä kestäisi lasten mankumista tms. Kyse on siitä, että se sopii jouluaaton ohjelmaamme parhaiten ja nautin kovasti lahjojen avaamisesta enkä näe syytä, miksi pitäisi odottaa iltaan asti.
Tämä on meidän perinteemme, ja meille rakastettu. Ihan sama meille, mitä muiden kodeissa tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me katsotaan jouluisin aina se Lumikko-animaatio.
Onko tämä tosiaan outo jouluperinne..? Samoin pipareiden leipominen aattoaamuna?
Aattoaamuna vasta? Outoa.
Niinpä. Ja luulisi, että aattoaamuna olisi jo kiva pikkuhiljaa rauhoittua joulunviettoon, eikä enää alkaa pipareita leipomaan. Piparit sitäpaitsi säilyy aika hyvin, joten ne voi hyvin leipoa jo aikaisemmin.
Hyvänen aika. Joillekin joulunvietto voi hyvinkin tarkoittaa pipareiden paistamista. Senkin homman voi tehdä ihan rauhassa ja nauttien, jos niin päättää.
Ehkä sinulle piparit ovat vain pakollinen paha, joka pitää saada alta pois.
Perinteet ovat erilaisia, minusta piparit paistetaan aina itsenäisyyspäivänä :) Ja joulukuusi koristellaan aattoaamuna. Ja Lumiukko-animaatiota en ole nähnyt eläissäni kertaakaan, huhuja vain kuullut että kuuluisi jouluun :D
Meillä ei syödä lainkaan jouluruokaa kotona, koska mä en tykkää. Lapset saavat sitä koulussa ja mies töissä ja sitten saavat syödä niitä mummolassa joulupäivänä. Ainoastaan mies joskus kitisee, kun ei jouluna saa jouluruokaa, mutta kun mä sanon takaisin, että herra on hyvä ja alkaa kokkaamaan, niin johan on hiljaa. Lapset ovat tähän järjestelyyn todella tyytyväisiä ja ovatkin aina mukana ideoimassa, että mitä tänä vuonna kokataan.
Piparit paistetaan ekana adventtina. Silloin syödään myös riisipuuroa, juodaan glögiä, vähän kuin esimaistiainen.
Tää ei ole niinkään outoa vaan ärsyttävää. Iltavirkun isäni mukaan jotta päivällinen / illallinen olisi "hieno", sen pitää olla mahd. myöhään, eli esim. klo 20. Ja pukki tulee vasta sen jälkeen. Hip-hurraa kun omat lapset on yleensä nukkumassa klo 19-20, niin silloin 21:30 elämä ei ehkä enää ole niin riemukasta kuin toivoisi. Toki nuo (halutessaan) valvoa saa erikoispäivänä, mutta ei tarvitse ihmetellä jos ei istualleen sammuva lapsi osoita odotettua innostusta lahjoja kohtaan. Tänä vuonna ollaan ehkä sittenkin vain kotona.
Meillä ei syödä varsinaista jouluruokaa vaan enemminkin kylmä kala-äyriäis-riista bufee. Kakkea hyväksi havaittua kylmää alkupalaa ja aina pari-kolme uutta kokeilua. Jälkkäriksi joku jouluhenkinen versio jäkiruoasta tai kakusta.
Joulukuusi tuodaan aattona, ei koskaan aikaisemmin. Kerran tuotiin ja siitä seurasi kaatunut kuusi, pilalle mennyt parketti ja vakuutusyhtiölle korvattavaa.
Muuten ollaan hyvin tavallisia joulunviwton suhteen.
Tapaninpäivänä grillataan, makkaraa ja kasviksia.
Kuusi koristellaan 22.pvä, 23. Viimeistellään aamulla loput, illalla jaetaan lahjat, koska aattona pakataan kaikki herkut rinkkaan ja lähdetään metsäretkelle koko aatoksi. Joulurauhanjulistua kuunnellaan metsässä, me aikuiset skoolataan retkikuoharilaseista piccolopullo samppanjaa. Kotiin lähdetään, kun ei näe metsässä kulkea. Kotona sauna ja tapaksia ja kaikki nukkuu ennen kahdeksaa. Joulupäivänä sitten kotoillaan ja tehdään blinejä ja pelataan pelejä.
74, miten teillä nyt noin ikävästi kävi, että kuusi kaatui ja parketti meni pilalle?
En tiedä oudosta, mutta koko joulun on televisio päällä, vaikka kukaan ei välttämättä katsoisikaan. Jouluohjelmat vaan pyörii taustalla
En usko että outoa, mutta nämä meillä:
Joulusaunassa pitää aina olla tervashampoota. Aina. Muulla ei jouluna hiuksia pestä.
Aattoaamuna lasten joulukalentereiden alla lattialla on ne isot suklaajoulupukit. Lapset (osa jo täysi-ikäisiä) edelleen olettavat, että aattoaamu aloitetaan mussuttamalla suklaajoulupukkeja..=)
Meillä ei pipareita, torttuja tai muitakaan jouluherkkuja syödä ennen aattoa. Tosin niitä mussutetaan sitten kaksi käsin tammikuun loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Piparit paistetaan ekana adventtina. Silloin syödään myös riisipuuroa, juodaan glögiä, vähän kuin esimaistiainen.
Tää ei ole niinkään outoa vaan ärsyttävää. Iltavirkun isäni mukaan jotta päivällinen / illallinen olisi "hieno", sen pitää olla mahd. myöhään, eli esim. klo 20. Ja pukki tulee vasta sen jälkeen. Hip-hurraa kun omat lapset on yleensä nukkumassa klo 19-20, niin silloin 21:30 elämä ei ehkä enää ole niin riemukasta kuin toivoisi. Toki nuo (halutessaan) valvoa saa erikoispäivänä, mutta ei tarvitse ihmetellä jos ei istualleen sammuva lapsi osoita odotettua innostusta lahjoja kohtaan. Tänä vuonna ollaan ehkä sittenkin vain kotona.
Meidän lapsuudekodissa oli tällaista, tosin johtui osin siitä, että äiti oli vielä aattona iltapäivällä töissä. Itse olenkin unohtanut tämän: Me syödään ne vähäiset jouluruuat, mitä syödään, puolilta päivin aattona ja ilta sitten vain ollaan, käydään hautausmaalla, jos hyvä keli, koska meillä hautausmaalle kohtuullinen kävelymatka.
kiinnostunut kirjoitti:
74, miten teillä nyt noin ikävästi kävi, että kuusi kaatui ja parketti meni pilalle?
Jotenkin kuusi jäi huonosti jalkaan, vinoon tai jotain ja sitten se oli kaatunut yöllä. Ei oikein selvää miksi kaatui. Hyvä muotovalio kuusi, samassa paikassa kuin aiemminkin, samat koristeet ja jalka. Jalassa oleva vesi ehti seisoa parketilla jonkun tunnin ja näin parketin lakkapinta pilalla. Vakuutus korvasi sitten parketin hionnan ja lakkauksen.
Itse olen sen verran taikauskoinen että kuusen kaatuminen johtui siitä että se tuotiin sisään liian aikaisin, aaton aattona. 😁
Emme syö juurikaan perinteisiä jouluruokia, perinteisimpiä ovat graavilohi ja lihapullat ja makeista piparit. Kinkkua, laatikoita, rosollia, sillejä yms. ei ole, ei myöskään joulutorttuja. Osin tämä johtuu siitä että emme asu Suomessa joten tarjontakin on täällä vähän erilaista, mutta suurin syy on se että jouluruuat eivät vaan ole meille niin tärkeitä. Monet on ihan jees, mutta kun emme haluaisi niitä kuitenkaan syödä useampana päivänä niin tuskimpa vaikka kinkkua tulisi Suomessakaan paistettua (meitä on 3 joten aika minikinkku saisi olla että yhdellä aterialla menisi). Teemme jouluna vaihtelevasti eri ruokia sen mukaan mitä milloinkin tekee mieli, vähän tapas-tyylisesti (voi kyllä olla muutakin kuin espanjalaisia) eli monta pientä sorttia.