Alkoholi lihottaa? Ei pidä paikkaansa
Olen tyypillinen viini- ja olutsieppo, tykkään ottaa nelisen kertaa viikossa pari lasia viiniä iltaisin, välillä menee enemmänkin, koko pullo viiniä tai viisi isoa olutta.
Nyt sitten päätin katsoa, miten alkon jättäminen pois vaikuttaa vaakalukemiin. Olin kaksi viikkoa juomatta pisaraakaan alkoa ja pidin liikunnan määrän (5 krt viikossa salia ja pyöräilyä) ja ruokatottumukset samoina. Tänä aamuna menin sitten toiveikkaana vaa'alle. Mitäkö oli tapahtunut? EI MITÄÄN. Paino oli täsmälleen sama kuin kaksi viikkoa sitten.
Omituista on vielä sekin, että se parin lasin hiprakassa harrastettu sipsien sun muitten napostelu jäi pois näiden kahden viikon aikana, mutta sekään ei saanut vaa'an lukemaa liikahtamaan. Joko kroppa ei saa käytettyä niitä alkoholin valtaisia kaloreita hyväkseen tai sitten niiden polttaminen kuluttaa saman verran kaloreita kuin alkoholista saa, en tiedä.
Seuraavan kerran, kun joku jankuttaa siitä, miten alkoholi lihottaa, nauran hersyvän naurun ja kaadan lisää punkkua lasiin.
Kommentit (17)
Sama huomattu täälläkin. Valkoviinillä ei mitään vaikutusta painoon, en kuitenkaan kovin usein viitsi juoda kun aiheuttaa päänsärkyä seuraavana päivänä.
Kai nyt oluen kiskominen kuitenkin lihottaa, sekä makeiden siiderien ja limuviinojen?
Jos ei, niin meille on valehdeltu aina, koska ei vain haluta, että ihmiset joisi alkoholia.
Satunnainen alkoholin juominen ei ole vaikuttanut painooni. Juon alkoholia ehkä 2 kertaa kuussa keskimäärin, yleensä kuivaa omppusiideriä tai valkoviiniä. Jos paino johonkin suuntaan menee niin alaspäin, eli ei kyllä tosiaan lihota. Viini kyllä muuten tekee vähän ikävän olon seuraavana päivänä jos juo liikaa edellisiltana. :D
Uskon kyllä että sokeridrinkit lihottaa. Tai sitten se roskaruoka mitä moni kännissä syö. Se itse alkoholi ei oikeastaan edes ole se lihottaja. Jos osaa kännissäkin kieltäytyä makkaragrilleistä niin ei hätää :D
On ihan tutkimuksia joiden mukaan valkoviini ja punaviini saattavat laihduttaa. Ei kuitenkaan kannata vetää kun se 1-2 lasillista kerralla, kohtuus kaikessa. Jos vetää viinipullon aina niin tuskin on hyvä juttu sekään 😂
Ihmiskohtaista ja riippuu kokonaisuudesta muutenkin. Ei hampurilais-ateriakaan automaattisesti lihota ketään. Mikään ruoka Tai juoma ei sinänsä yksinään ole mikään lihottaja, kokonaisuus ratkaisee.
Alkoholi kuivattaa elimistöä. Aina parinkin lasillisen jälkeisenä aamuna paino on alakanttiin.
Veikkaan että jos ap olisit mitannut painosi pari päivää tissuttelun lopetettuasi niin vaaka olisi näyttänyt plussaa. Se olisi ollut siis oikea lähtöpainosi. Tuosta painosta olet nyt tiputtanut takaisin siihen samaan numeroon kuin silloin kuivalla elimistöllä.
En ole itsekään huomannut, että alkoholilla olisi vaikutusta painooni suuntaan tai toiseen. En mielestäni kyllä juokaan paljon, viikonloppuna otetaan miehen kanssa yhteiseksi viinipullo tai päkki kurkoa. Ei aina sitäkään. Eli ei kai noin pienillä määrillä olekaan vaikutusta.(?)
Ja saman olen huomannut light-limsojen kanssa. Juon aina sokeritonta limsaa ja vastoin kaikkia väitteitä siitä kuinka sokerittomat juomat vain lisäävät makeanhimoa ja saavat mässäilemään, en ole alkanut mässäillä, eikä paino ole noussut.
Mun paino laskenut tasaseen kun perjantaisin ja lauantaisin tissuttelen: kuivaa omenasiideriä tai punaviiniä. Jos en tissuttele, niin tulee naposteltua ja syötyä kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi kuivattaa elimistöä. Aina parinkin lasillisen jälkeisenä aamuna paino on alakanttiin.
Veikkaan että jos ap olisit mitannut painosi pari päivää tissuttelun lopetettuasi niin vaaka olisi näyttänyt plussaa. Se olisi ollut siis oikea lähtöpainosi. Tuosta painosta olet nyt tiputtanut takaisin siihen samaan numeroon kuin silloin kuivalla elimistöllä.
Tämä on tosi hyvä pointti, olet varmasti oikeassa. Pitää muistaa tämä, kun teen seuraavan kerran saman kenttäkokeen.
Ap
Se on kyllä totta, monet alkoholistitkin on tosi laihoja.
Ei lihota, jos juo vain pieniä määriä esim kuivaa viiniä/viskiä.
Ja tätä tasoa ihmisten ravintotietous sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Minä laihduin 8kg pahimpina bilekausina. Söin terveellisesti mutta join alkoholia :D alkoholilla ei vaikutusta. Ja join siis kuivaa siideriä ja viiniä, en sokerilitkuja.
Voi hyvä luoja tätä ihmisten tyhmyyttä, alkoholi ON sokerilitkua!
Vierailija kirjoitti:
Ja tätä tasoa ihmisten ravintotietous sitten on.
Sinä voit sitten varmaan valistaa meitä moukkia? Mikä selittää sen, että painoni ei laskenut yhtään, vaikka alkon kalorit jäivät pois?
Ap
Ei mullakaan itse alkoholi nosta painoa, kun en mässäile. Toisaalta jos en mässäile niin mulla tulee huono olo juodessa. Nyt kun oon vähentänyt juomista niin paino on laskenut jonkun kilon tai pari, kun jää ne rasvamössöt pois.
Kyllähän ne rantojen asukit usein aika hoikkia ovat.
Minä laihduin 8kg pahimpina bilekausina. Söin terveellisesti mutta join alkoholia :D alkoholilla ei vaikutusta. Ja join siis kuivaa siideriä ja viiniä, en sokerilitkuja.