Taas Ilta-Sanomien köyhä - ei halua hakea tt-tukea
Taas on Ilta-Sanomat ottanut köyhän lööppeihin. Olisi oikeus tt-tukeen mutta ei halua kun ei tiedä pitääkö vaitiolovelvollisuus.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001946531.html
Kommentit (25)
Kyllähän se systeemi on ihan helvetinmoista kyykytystä. Työssäkäyvän puolisonkin alko-ostokset syynätään tiliotteista. Moni ei halua sellaista. Olisiko se sinusta itsestäsi kivaa tehdä tiliä kaikista menoistasi?
Miehellä on menestyvä yritys mutta ei halua elättää lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se systeemi on ihan helvetinmoista kyykytystä. Työssäkäyvän puolisonkin alko-ostokset syynätään tiliotteista. Moni ei halua sellaista. Olisiko se sinusta itsestäsi kivaa tehdä tiliä kaikista menoistasi?
Minä lähetän joka kuukausi tiliotteeni sossuun. Joten kyllä tiedän asiasta. Ei hävetä yhtään.
Itse jouduin ttt-asiakkaaksi tämän vuoden alussa ja oli kyllä rankka kokemus. Sitä nurkkaan ajettua, alistettua, epävarmaa ja pakokauhuista oloa ei osannut kuvitella ennen kuin se tuli omalle kohdalle. Kuukausittainen epävarmuus, papereiden pyörittely ja rahojen odottelu. Outo pelko siitä miltä tämäkin ostos näyttää tiliotteella, vaikka todellisuudessa sen perusosan nyt saa jokainen käyttää miten haluaa, kunhan ymmärtää että lisää ei heru. Ei sitä kukaan jaksa ellei ole ihan pakko.
Käteistäkin voi käyttää, silloin näkyy tiliotteesta vain että rahaa on nostettu muttei sitä että missä sillä on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo ratkaisisi tämänkin.
Niinpä. Toivottavasti se tulisi opiskelijoillekin, jotta saisin tarpeellisen lääkitykseni ostettua
Ei sieltä mitään syynätä paitsi ne menot jotka lasketaan hakemukseen ja oletko maksanut laskusi tai saanut muuta kuin tukeen oikeuttavaa tuloa.
Jos koet vainoharhaisuutta tilitapahtumista, nosta käteistä ja maksa sillä.
Ehkä syynätään siinä tapauksessa että laskut ovat maksamatta ja tapahtumat ovat baarimenoja, alkoa ja kynsihoitoja. Sossut ovat kyllä nähneet kaikenlaista
Miksi ette nosta rahaa tililtä käteiseksi ja sitten käytä? Silloin kaikki ei näy tiliotteessa.
Itse hain opiskeluaikana toimeentulotukea ja eipä kyllä käynyt mielessä mitenkään hävetä kyseistä asiaa. Ei myöskään tuottanut ongelmaa tulostaa joka kuukausi tiliote ja toimittaa sinne, en kokenut sitä mitenkään kyykytyksenä. Herää kysymys että tarviiko ihmiset oikeasti edes sitä rahaa, kun eivät tuollaista vaivaa ole valmiita näkemään?
Olen siivooja ja saan siivoojaksikin huonoa palkkaa. 1200e kuukaudessa. Olen 2 lapsen yksinhuoltaja ja saan sen minimin elatustuen ja lapsilisät. Asunto on oma ja yhtiövastike niin korkea, että saan n. 100e asumistukea kelalta. Lyhennän myös asuntolainaa joka kuukausi. Olen hakenut toimeentulotukea sossusta ja jo luukulla sanottiin, että sähän oot töissä, et tule saamaan mitään. Oikeassa oli, en saanut mitään.
Eli tuskin tämä lehtijutun äitikään mitään sossusta saisi. Itse en ole edes hakenut mistään seurakunnasta rahaa ja tuskin sieltä mitään saisi.
Onneksi omat lapset on vielä peruskoulussa, muuta sitten kun lähtevät opiskelemaan, niin tulee varmaan rahan kanssa ongelmia. Nyt pärjätään ihan hyvin ja vaateetkin ostan uutena ja kirpikseltä.
Vierailija kirjoitti:
Olen siivooja ja saan siivoojaksikin huonoa palkkaa. 1200e kuukaudessa. Olen 2 lapsen yksinhuoltaja ja saan sen minimin elatustuen ja lapsilisät. Asunto on oma ja yhtiövastike niin korkea, että saan n. 100e asumistukea kelalta. Lyhennän myös asuntolainaa joka kuukausi. Olen hakenut toimeentulotukea sossusta ja jo luukulla sanottiin, että sähän oot töissä, et tule saamaan mitään. Oikeassa oli, en saanut mitään.
Eli tuskin tämä lehtijutun äitikään mitään sossusta saisi. Itse en ole edes hakenut mistään seurakunnasta rahaa ja tuskin sieltä mitään saisi.
Onneksi omat lapset on vielä peruskoulussa, muuta sitten kun lähtevät opiskelemaan, niin tulee varmaan rahan kanssa ongelmia. Nyt pärjätään ihan hyvin ja vaateetkin ostan uutena ja kirpikseltä.
Sossu on ollut väärässä. Vaikka olisi töissä niin tt-tukeen on oikeutettu jos palkka on pieni suhteessa hyväksyttäviin menoihin. Minäkin olin töissä, sain soviteltua päivärahaa ja lisäksi tt-tukea. Puhdasta matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette nosta rahaa tililtä käteiseksi ja sitten käytä? Silloin kaikki ei näy tiliotteessa.
Lähtökohtaisesti pitäisi kelvata tiliote, josta on peitetty menot. Ei kuulu sossulle vaikka ostaisin koko rahalla fleshlightteja.
En usko että sitä sossun tätiä loppupeleissä kiinnostaa pätkääkään onko asiakkaan tt-tuki mennyt alkoon vai siwaan
Vierailija kirjoitti:
Käteistäkin voi käyttää, silloin näkyy tiliotteesta vain että rahaa on nostettu muttei sitä että missä sillä on maksettu.
Käteisen käyttö tehdään vain koko ajan vaikeammaksi. Nostot automaateilta maksavat (kuten Nordea just, vain 4 ilmaista nostoa/kk), pankkien konttoreista ei kaikiesta enää saa käteistä ja jos saa, vain muutaman tunnin jne.
JOOJOO JOO kyllä kaupan kassalta saa nostaa, tiedetään, kusipäät.
Vierailija kirjoitti:
Jos elää vuosia toimeentulotuella, ei sitä käteistä vain aina ole mukana. Ja mikä takaa, ettei isojen käteisnostojen perään aleta kysellä? Joudut siitä sitten antamaan seuraavaksi selvityksen. Tuttavaltani kyseltiin 40 euron perään sossussa, minne on rahat menneet, tätä en voi tietenkään todistaa kävikö oikeasti näin, mutta olin itsekin aivan ällistynyt kun kuulin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elää vuosia toimeentulotuella, ei sitä käteistä vain aina ole mukana. Ja mikä takaa, ettei isojen käteisnostojen perään aleta kysellä? Joudut siitä sitten antamaan seuraavaksi selvityksen. Tuttavaltani kyseltiin 40 euron perään sossussa, minne on rahat menneet, tätä en voi tietenkään todistaa kävikö oikeasti näin, mutta olin itsekin aivan ällistynyt kun kuulin.
No ei varmasti ole yhden 40 euron käteisnoston perään kyselleet yhtään mitään.
Muutamille tutuille ovat huomauttaneet nettipeleistä ja kyselleet, millä rahalla syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmasti ole yhden 40 euron käteisnoston perään kyselleet yhtään mitään.
Ehkä hän on sepittänyt, mutta jos nostaa 400 euroa joka kuukausi niin saattavat alkaakin kysellä. Toimeentulotuen asiakas ei voi ikinä tietää kuinka käy, se on se ongelma. Tunne siitä, että omat raha-asiat eivät ole omia.
tästä on jo yksi haukkumaketju