Miksi työajalla saa juoruilla, mutta ei facebookata?
Olen tässä kuuden työelämässä vietetyn vuoden aikana miettinyt useaan otteeseen tätä asiaa. Oma kokemukseni on, että puuduttavien työtehtävien lomassa on hyvä välillä pitää taukoja, jotta saa uutta energiaa töiden jatkamiseen. Toimistotyöstä siis kyse, ainakin siinä tämä pätee.
Monilla tämä kaivattu tauko on juttutuokio työkaverin kanssa ja kahvikupillisen hakeminen, ja nämä päivittäiset pikatauot ovatkin kaikilla työpaikoillani olleet ihan normaali käytäntö. MUTTA jos sen juoruilun sijasta meneekin työpäivän aikana surffailemaan Facebookkiin, chattailee omien kavereiden kanssa ja selaa Iltalehteä, se onkin yhtäkkiä paheksuttavaa.
Onko teistä tässä mitään ristiriitaa?
Kommentit (25)
Huonosti johdettu kirjoitti:
Kaikkein veemäisintä on ollut se kun itsellä on ollut liikaa töitä, ja on pitänyt tehdä niitä vielä iltaisin omalla ajalla. Esimiehelle sanottu mutta tämä ei ole noteerannut. Sitten työpaikan muilla osastoilla on niin paljon ylimääräistä väkeä, että kuluttavat aikaansa iltalehtiä lukemalla. Ohikulkiessa aina huomaat. No nyt ollaan hirveässä alamäessä, ja meidät raatajat on irtisanottu ja löhöilijät saa jatkaa. Veikkaan että alamäki vaan jyrkkenee, kunnes kuuluu tömps.
Tämähän muuten voi ollakin syynä kyräilyyn. Minä kun olen eri osastolla näiden juoruajien kanssa, vaikka toimiston jaammekin. Heillä on paljon hommia, minulla vähemmän. Tai ainakin työni luonne on aivan erilainen; saan erilaisia yksittäisiä toimeksiantoja, joita tulee joskus enemmän joskus vähemmän. Heidän työnsä on sellaista laatua, että se ei tekemällä lopu, vaan työtä tulee jatkuvana virtana.
Kaipa minun siis ihan vain toisten kateellisuutta ja katkeroitumista ehkäistäkseni keksiä jotain järkevämmän näköistä tekemistä siinä tietokoneen ääressä. Olisiko ehdotuksia?
Ap
Huomaan että ap:lla ei ole kokemusta kuin toimistotyöstä, kun luulee että ei töitä tehdessä voi samalla puhua tai että hommia on päivälle joku tiettymäärä sitten voi vain vedellä lonkkaa sometellen, vaikka toisilla se työmäärä on loputon eikä homma ole pulkassa kun on ollut töissä 7,5 h vaan se jatkuu ja jatkuu...Ai niin, meillä se työaikakin on 8 h + ruokatunti, eli käytännössä työpäivän pituus on 8,5 h. Koita muistaa että alojakin on monia. Edelleen kyllä väitän että toimistossakin ihan hupsista huomaamatta siellä Facebookissa menisi paljon enemmän aikaa kuin vaikka ap väittää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein veemäisintä on ollut se kun itsellä on ollut liikaa töitä, ja on pitänyt tehdä niitä vielä iltaisin omalla ajalla. Esimiehelle sanottu mutta tämä ei ole noteerannut. Sitten työpaikan muilla osastoilla on niin paljon ylimääräistä väkeä, että kuluttavat aikaansa iltalehtiä lukemalla. Ohikulkiessa aina huomaat. No nyt ollaan hirveässä alamäessä, ja meidät raatajat on irtisanottu ja löhöilijät saa jatkaa. Veikkaan että alamäki vaan jyrkkenee, kunnes kuuluu tömps.
Tämähän muuten voi ollakin syynä kyräilyyn. Minä kun olen eri osastolla näiden juoruajien kanssa, vaikka toimiston jaammekin. Heillä on paljon hommia, minulla vähemmän. Tai ainakin työni luonne on aivan erilainen; saan erilaisia yksittäisiä toimeksiantoja, joita tulee joskus enemmän joskus vähemmän. Heidän työnsä on sellaista laatua, että se ei tekemällä lopu, vaan työtä tulee jatkuvana virtana.
Kaipa minun siis ihan vain toisten kateellisuutta ja katkeroitumista ehkäistäkseni keksiä jotain järkevämmän näköistä tekemistä siinä tietokoneen ääressä. Olisiko ehdotuksia?
Ap
Kukahan se nyt on katkera?
Sinulla siis ei oikeasti ole edes tekemistä ja silti nyt esität itsesi jotenkin ahkerampana ja parempana työntekijänä. Ei ihme että sinun kanssasi muut eivät siis jaksa seurustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kukahan se nyt on katkera?
Sinulla siis ei oikeasti ole edes tekemistä ja silti nyt esität itsesi jotenkin ahkerampana ja parempana työntekijänä. Ei ihme että sinun kanssasi muut eivät siis jaksa seurustella.
Siis täh? Miksi olisin katkera siitä, että minulla on vähemmän töitä kuin muilla? Ja kun minähän nimenomaan EN halua seurustella jatkuvasti ihmisten kanssa, vaan puuhata omiani netissä sillä luppoajalla... niin miksi puhut kuin valittaisin siitä, että ihmiset eivät seurustele kanssani?!
Olen koko ajan pyytänyt näkökulmaa siihen, miksi sometus on pahempi kuin juoruilu. Molempia tehdään työajalla ja ne vievät työaikaa, mutta vain sometusta paheksutaan. Se minua hämmentää ja ärsyttää. Olen esittänyt omia näkökulmiani asiaan ja pyytänyt muiltakin niitä. Kerroin myös syitä omalle työaikana tapahtuvalle sometukselleni. Jos nämä tulkitset oman kilven kiillotuksena, niin en oikein voi sille mitään.
Ap