Voiko sairaseläkkeellä oleva pitää osa-aikaista yritystä - lue viesti, ennenkuin hermostut
Kysyn läheisen nuoren puolesta. En kerro mikä sairaus on kyseessä, mutta kyseessä ei ole masennus, vaan ihan fyysinen sairaus, joka oireilee fyysisesti ja sairaus itsessään tuo mielialan vaihteluja, koska vaikutta toimintakykyyn. Mutta tilanne on tämä, että hän voi pari viikkoa olla täysin työkykyinen ja sitten taas sairaus iskee päälle, niin ei paljon pysty edes liikkumaan, varsinkaan ulkona. Nyt oli taas tilanne, että kuukausi vaikea, pari viikkoa ilman mitään oireita ja taas iski oireet päälle. Hän on kuitenkin lahjakas alallaan. Etätyö voisi olla vaihtoehto, mutta sitä on vaikea saada ja siinäkin pitäisi pystyä tekemään tietty määrä. Kela on jo ehdotellut eläkettä tai kuntoutustukea, mutta hän ei halua. Itse, läheisenä, olen miettinyt tätä, että voikohan nuori olla osa-aikaisesti eläkkeellä? Sairaus ei tule luultavasti koskaan paranemaan, mutta on välillä ollut pitempiäkin aikoja remissiossa, nyt taas on ollut huono kausi ja ollut aktiivisena.
Kommentit (2)
- Kyllä saattaisi voidakin. - Toisaalta riippuu kovin, mitä yritttää, mutta en nyt itse tajua, että jos on sairauseläkkeellä, niin sen tarkoittaisi automaattisesti sitä, että henkilön pitäisi lakata "yrittämästä" itse. - Eli jollei läydy ketään tai mitään tahoa, joka olisi valmis palkkaamaan tällaisen "puolikuntoisen" niin jos on kykyä ja taitoa niin vaikka työllistää itse itsensä yrittäjä. Toki tällaisessa tilanteessa huomaa ajtattelevansa myös kuinka hyvä -tai huono- jonkinsortin perustulo olisi hyvä. Saisi sen päälle vapaasti ansaita ilman, että tarvitsisi kovin "säätää" sen kanssa, että kuinka paljon joko pitää tienata että tulee toimeen kun ei saakaan mahd. tukea. Tai kuinka vähän voi tienata, että ei menetä tukea. (Vrt. joidenkin opiskelijoiden vaikeudet hahmottaa opintotuen ja työtulojen yhteen sovittaminen).
Niin ja tämä nuori siis opiskelee nyt, kelan kuntoutusrahalla, koska sairastelun vuoksi opinnot etenevät hitaasti ajoittain. Älkää olko hänelle kateellisia, hänellä menee lääkkeisiin ja polimaksuihin rahaa sekä joutuu anomukset tekemään joka vuosi erikseen.