Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omituiset kuukautiset

Vierailija
02.11.2016 |

Hei,
Tarvitsisin kipeästi apua. Olen 31 vuotias nainen ja minua on vaivannut epämääräiset "kuukautiset". Minun kuukautiset ovat tuhnumaiset, verta ei ole juuri yhtään ja kestää max 2 päivää viime kuukautiset kesti 2 tuntia ja oli vieläkin niukemmat kuin ikinä aikaisemmin. Vuoto on niin niukkaa, ettei sitä voi millaan suojata. Tätä on jatkunut noin puoli vuotta. Raskaana en ole. Testejä olen tehnyt aina välillä varuiksi. Syön pillereitä, mutta olen syönyt pillereitä monia monia vuosia. Aloin 16 vuotiaan syömään e-pillereitä runsaan ja kipeän kuukautisien takia. Tämä on ensimmäinen kerta kun kuukautiset jää tulematta .Tämmöistä ei minulla ole koskaan aikaisemmin ollut.
Minulla olisi toiveena raskaus vuoden sisällä. Tarkoittaako tämä sitä, että en voi saada lapsia koska ei ole kuukautisia. Mitä tämmöinen voi tarkoittaa? Onko minulla jokin vakava sairaus? Olen normaali painoinen, tupakoin, enkä syö mitään lääkkeitä, perus terve nainen. Kysyisin vielä, että kun ikää tosiaan on. Onko minulla kuinka kiire tehdä lapsi? Tuleeko aika vastaan? Kiitos jo etukäteen.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Joillakin hormonaalinen ehkäisy jättää kuukautiset kokonaan pois. Harvemmin tätä tapahtuu, jos esim. pillereitä on käytetty jo vuosia.

Jos nainen harrastaa rankkaa urheilua, voivat kuukautiset jäädä pois, koska rasvakudosta, joka ylläpitää kuukautisia, ei ole riittävästi.

Naisen hedelmällisyys alkaa laskea rajusti 35 vuoden jälkeen. Sinulla on siis vielä muutama vuosi aikaa saada lapsia. Joidenkin hedelmällisyys säilyy pidempäänkin, yli 40-vuotiaaksi, mutta en suosittele odottamaan niin kauan. Lapsettomuus on lisääntynyt suomalaisten parien keskuudessa sillä lapsia tehdään yhä myöhemmin.

Sekä miehen että naisen tupakointi vaikuttaa hedelmällisyyteen. Sinun on siis syytä lopettaa tupakointi jo ennenkuin tulet raskaaksi, jolloin se on viimeistään lopetettava sikiön terveyden vuoksi.

Kun päätätte jättää ehkäisyn pois, voi kestää jonkin aikaa, että kuukautiset palaavat normaaleiksi. Jos sinulla ei ole ole vuotoa kolmeen kuukauteen, on syytä käydä lääkärissä. Kuukautiset voidaan tarvittaessa käynnistää uudelleen lääkityksellä. On myös muita raskaaksi tulemista helpottavia lääkkeitä, joita lääkäri voi tarvittaessa määrätä, jos esim. hormonitasoissasi huomataan poikkeavuutta.

Jos vuoto alkaa ehkäisyn poisjättämisen jälkeen normaalisti, mutta raskautta ei kuulu puolen vuoden jälkeen, kysy neuvoa lääkäriltä. Jos yli 35-vuotias nainen ei tule raskaaksi puolen vuoden sisällä ehkäisyn poisjättämisestä, suositellaan lapsettomuustutkimuksia. Tutkimukset eivät kuitenkaan automaattisesti tarkoita lapsettomuushoitoja vaan niissä yritetään selvittää, mikä mahdollisesti haittaa raskaaksi tulemista ja mitä sille voi tehdä. Joskus pienikin apu esim. ovulaatiota auttamaan ratkaisee jo ongelman ja pari tulee onnellisesti raskaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan