Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko opiskellut turhaan?

Työtön humanisti
02.11.2016 |

Miksi olet opiskellut esimerkiksi kulttuuri- tai humanistiselle alalle, jolle on vaikeaa työllistyä?
Tiedostitko asian hakiessasi opiskelupaikkaa?
Uskoitko vahvasti unelmiisi?
Onko jälkeenpäin kaduttanut?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opiskellut noilla aloilla enkä usko että olen opiskellut turhaan.

Vierailija
2/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on todella erikoiset käsityksen humanistisista aloista, että ne olisivat muka joten erityisen huonosti työllistäviä. Esim. täällä ihmiset suitsuttavat, miten arvostavat ihmisiä, jotka ovat opiskelleet valtiotieteitä, mutta humanistiset alat ovat hömppää. Miksi näin? Koska "valtiotiede" kuulostaa hienolta. Todellisuudessa humanistit työllistyvät esim. opettajiksi, toimittajiksi, tiedottajiksi, kääntäjiksi ym. Eipä tule mieleen omista opiskelukavereistani työttömäksi jääneitä. Opiskelin suomen kieltä, ja vain pieni osa opiskelukavereistani valmistui opettajiksi. Itse työskentelen kääntäjänä, eikä ole töistä pulaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhteiskunnan kannalta opiskellut turhaan (ympäristötieteitä), sillä en koskaan edes yrittänyt alalle töihin (gradukin puuttuu), vaan teen sellaisia hommia, joihin pääsee lukion penkiltä. Oli niillä luennoilla kuitenkin ihan kivaa ja ehkä jotain opin, joten siltä osin ei mennyt hukkaan. Ei kaduta, koska en olisi ollut hyvä millään muullakaan alalla.

Vierailija
4/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt mennä hoitoalalle, mutta kun ei kiinnostanut eikä kiinnosta vieläkään.

Vierailija
5/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelun tavoite on oikeasti työllistyä kyseiselle alalle ja peräti palkkaakin saada sen verran, että pystyy maksamaan itse omat laskunsa niin kyllä: opiskelin turhaan en yhtä vaan peräti kaksi eri ammattia.

Onhan tutkinnoistani sitten muuta hyötyä ollut elämässä, mutta olisin ne voinut oppia ilmankin vuosikausien opiskelua ja pää täynnä haaveita työllistymisestä.

Vierailija
6/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin haastavalla ja hyvin työllistävällä alalla, mutta en silti työllistynyt verkostojen puutteen vuoksi. En kuitenkaan pidä tätä hukkaan heitettynä aikana, koska opiskeluelämä oli kivaa ja koen oppineeni paljon, vaikka sitä en voikaan nyt hyödyntää

Vierailija
7/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on todella erikoiset käsityksen humanistisista aloista, että ne olisivat muka joten erityisen huonosti työllistäviä. Esim. täällä ihmiset suitsuttavat, miten arvostavat ihmisiä, jotka ovat opiskelleet valtiotieteitä, mutta humanistiset alat ovat hömppää. Miksi näin? Koska "valtiotiede" kuulostaa hienolta. Todellisuudessa humanistit työllistyvät esim. opettajiksi, toimittajiksi, tiedottajiksi, kääntäjiksi ym. Eipä tule mieleen omista opiskelukavereistani työttömäksi jääneitä. Opiskelin suomen kieltä, ja vain pieni osa opiskelukavereistani valmistui opettajiksi. Itse työskentelen kääntäjänä, eikä ole töistä pulaa.

Miten olet työllistynyt kääntäjänä? Oletko oma pomosi vai teetkö töitä vuokrafirmalle?

Vierailija
8/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opiskellut. Oikea valinta näin jälkikäteen katsottuna. Töitä oli riittävästi ja enää eivät työt kiinnosta.

Vierailija
9/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet työllistynyt kääntäjänä? Oletko oma pomosi vai teetkö töitä vuokrafirmalle?

Käännöstoimistojen kautta. Suurin osa kääntäjistä tekee toiminimellä käännöstoimistoille. On mulla joitain suoriakin asiakkaita. 

Vierailija
10/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut ruotsin kieltä jokaisella kouluasteella. Kirjoittanut siitä ylioppilaskokeissa L:n. Mutta koskaan en ole ruotsia käytännössä tarvinnut. Toisaalta, ei se koskaan ollut oma valinta tai unelma.

Vierailija
11/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin media-alalle ja yllättäen en työllistynyt. Opiskelu oli kuitenkin ihan kivaa ja enemmänkin sellaista harrastelua ja puuhastelua jo silloin opiskeluaikana.

Sen jälkeen opiskelin sairaanhoitajaksi työpaikan toivossa ja täytyy sanoa, että se kyllä kaduttaa! Ala on oikeasti melko kurja ja täynnä huonoja työyhteisöjä. Pätkäsopimuksia toistensa perään, vakipaikasta on turha haaveilla. Ei mitään mahdollisuutta vaikuttaa omaan palkkaansa, aivan sama teetkö työsi hyvin vai keskinkertaisesti. Palkka on työn vaativuuteen nähden mielestäni ihan ok, mutta täytynee sanoa että olisi sitä ehkä voinut vähän korkeammallekin elämässään tähdätä. Onneksi olen vielä sen verran nuori, että voin vielä opiskella jonkun mielekkäämmän (ja mielellään työllistävän) tutkinnon kunhan saan ensin vanhat opintolainat maksettua.

Vierailija
12/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin historiaa. Nyt tulee kirjotushommia ovista ja ikkunoista ja päälliköksi pyysivät kunta-alalle mutta ei pysty ku pitkä saikku. Ketuttaa. No pienimuotosta kirjotushommia voi sentään vähän tehdä.

Vierailija
13/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käännöstoimistojen kautta. Suurin osa kääntäjistä tekee toiminimellä käännöstoimistoille. On mulla joitain suoriakin asiakkaita. 

Kiitos vastauksestasi. Mahdatko tietää, onko kääntäjillä jonkinlaista verkkojuttutupaa, jossa ammattilaiset voisivat keskustella keskenään? Jonkinlainen members only -paikka olisi kiva löytää.

Olen käännöstieteen maisteri, mutta olen pitkään ollut yrittäjänä toisella alalla ja kääntänyt toiminimelläni vain yhdelle suurelle asiakkaalle. Vuosien mittaan olen kehitellyt omat laskutusperusteet ynnä muut tuon asiakkaani kanssa enkä tiedä muiden käytännöistä oikeastaan mitään. Käännöstoimistojen toiminta on mielestäni kovin arveluttavaa, joten haluaisin jutella muiden kanssa ja vaikka vähän verkostoituakin. Annatko kollegalle vinkin? :)

Vierailija
14/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

t. Kollega

Vierailija
15/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut kieliä, jotka lasketaan humanistiksi aineiksi, ja koko työurani olen työskennellyt liike-elämässä.

Humanistisia tieteitä tarvitaan kautta koko yhteiskunnan eri aloilla.

Vierailija
16/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanistinen AMK (yhteisöpedagogi), on melko turha pätevyys, mutta tulipahan elettyä viisi vuotta opiskelijaelmää. Nykyisin töissä kaupallisella alalla, koska paremmat palkat ja työajat.

Vierailija
17/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
18/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulutus ole turhaa. Ei, vaikka alan töitä ei sitten löytyisikään. Onneksi Suomen kansa on hyvin koulutettua, niin ei mene niin helpolla venäjän trollit ja informaatiohyökkäykset läpi.

Vierailija
19/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole humanisti tai taiteilija, ja on löytynyt töitä, mutta on niin v*n stressaava ala, että ei nuppi kestä. Eli kyllä kadun alavalintaani. Olisi pitänyt alkaa humanistiksi. 

Vierailija
20/26 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, siinä mielessä että 90% työelämässä tarvittavista teknologista (menetelmä)taidoista on hankittu vapaa-ajalla oman mielenkiinnon/harrastuksen ohessa tai sitten vanhalla metodilla "kyllä työ tekijänsä opettaa". Virallisia papereitani ovat insAMK, DI ja sähköasentaja ja näiden papereiden ainoa funktio on ollut tuoda uskottavuus että kehtaa hakea kunnon duuneja. Ja onhan se ollut kiva tietää syvällisempi matemaattinen teoria vaikkapa erilaisissa taajuussuodatin-kytkennöissä, vaikka oikeassa elämässä "ATK  laskee/hoitaa hommat"...

(nyt työttömänä kaikeasta osaamisesta huolimatta, toisaalta olen myös hyvin ronkeli kun ei oikein ICT-softailu pahemmin nappaa vaikka edellytyksiä olisikin sinne...)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi