Leivotteko (pienten) lasten kanssa?
Muistan kun oma äiti aikoinaan leipoi paljon, ja meistä lapsista oli ihan super kivaa päästä siihen touhuun mukaan, vaikka enemmän olimme kyllä haitaksi. Miten on, vieläkö nykyään äidit leipovat lastensa kanssa? Olen nimittäin alakoulussa työskennellessäni huomannut, että läheskään kaikilla lapsilla ei ole minkäänlaista kokemusta keittiöhommista.
Oma lapsi on vielä pieni, mutta heti kun kynnelle kykenee aion ottaa hänet mukaan sotkemaan taikinaa :D
Kommentit (11)
Kyllä meillä ainakin 2,5 vuotias on ollu mukana leivontahommissa. Poika syöttötuoliin, kapusta ja kulho nenän eteen. Saa sekoitella taikinaa, minä nakkelen aineksia kulhoon. Annan myös oman taikinapalan, jota saa liiskata ja tutkistella. Yleensä syö sen. :D
Myös kokkaaminen kiinnostaa. On aina kahtomassa ja vaatimassa syliin pääsyä, että näkisi paremmin.
Sama. Muistan että oma äitini oli noissa hommissa huippuhyvä! Aina keksi mulle jonkun homman. Itse en ole siinä kovin hyvä..
Sanotaanko että joskus ja jouluna. Pitäisi kyllä enemmän.
Totta kai! Tuleehan siinä enemmän sotkua ja pullat näyttää erikoisilta, mutta ei voi oppia, jos ei pääse mukaan tekemään.
Väiti kirjoitti:
Sama. Muistan että oma äitini oli noissa hommissa huippuhyvä! Aina keksi mulle jonkun homman. Itse en ole siinä kovin hyvä..
Sanotaanko että joskus ja jouluna. Pitäisi kyllä enemmän.
Ja lisään vielä että vaikka itsellä ravintola- alan koulutus niin suurin osa keittiö ja kotitaidoista johtuu tuosta äidin panostuksesta. Aina sai ja piti olla keittiössä katsomassa miten joku homma tehtiin. Osaa ottaa myös lapsenlapsensa mukaan.. Ei se kummoinen mutsi aina ollut mutta tuon teki taitavasti.
Olen leiponut lapsen kanssa aina. Tai nyt pariin vuoteen en ole pahemmin saanut itse osallistua leipomiseen (ellei tehdä jotain vaikeampaa), sillä 12v tyttö leipoo itse. Joskus yksin, joskus kaverin kanssa.
Aina olen leiponut lapsen kanssa. Parin vuoden ajan jo tosin niin päin, että saan osallistua, jos tehdään jotain vaikeampa, muuten tyttö (12v) leipoo itse ilman apuja.
Juu leivon. Hirvee sotkuhan siitä tulee ja homman hoitas ite paljon helpommin, mutta lapset on niin onnellisia ja tuntee ittensä tärkeiks, että on se sen arvosta. :D
En koska meillä ei leivota. Inhoan itse leipomista ja ruuanlaittoa. Ruokaa on joskus pakko laittaa mutta leipominen ei onneksi ole pakollista.
Kyllä leivon mutta alle kouluikäisten kanssa valmistelen itse kaikki sotkevat ainekset mittakippoihin valmiiksi. Pienille riittää leipomiseksi se kun saa kaataa sokerin ja vähän vatkata, sitten jo juostaan muihin leikkeihin. Koululaiset osaavat jo itse leipoa, kun vähän ohjeistan mikä tarkoittaa mitäkin ja missä on aineksia. Tiskien siivoaminen jää kyllä usein minulle, vaikka siitä on muistutettu.
Eipä ole semmoista kotiaskaretta missä ei lapset olisi mukana. Se on jo vähän niinkuin pakkokin, kun muutenhan jäisi kaikki tekemättä. Omaan ikätasoon sopivalla tavalla ovat lapset mukana.Vauvana lattialla keittiössä, kantorepussa, sitterissä, syöttötuolissa ja sen jälkeen vieressä tutkimassa raaka-aineita, kippoja ja maistelemassa.
Alle 2vuotias on jo mukana, hienosti heiluttaa vispilää tai kaivaa purkista sokeria pullien päälle. Sotkuista todellakin, mutta olkoon lapsi nauttii kun saa olla " avuksi"