Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä voi tehdä jos syytetään perusteetta varkaaksi?

Vierailija
01.11.2016 |

Koko homma alkoi parivuotta sitten. Poikaystäväni setä sai sairauskohtauksen ja sen seurauksena tarvitsi apua päivittäisiin askareihin kuten kaupassa käyntiin ja muuhun sen sellaiseen. Sairauskohtauksen jälkeen viinanjuonti loppui täysin mutta kohtauksen vuoksi setä kärsi ajoittaisista muistikatkoksista ja hajamielisyydestä. Joka viikko kuskattiin setää kauppaan ruokaostoksille, viestiin pankkiin ja virastoihin ja käytiin sedän kotona lämmittämässä saunaa, imuroimassa ja tekemässä kalasoppaa ja pannaria sedälle syötäväksi ja pelailtiin vaan korttia ja juteltiin ja autettiin pihatöissä.
Setä oli melko toimintakykyinen mutta hän unohteli asioita ja oli vähän hajamielinen höpösöllä tavalla joten tarvittiin sitten joku kuka auttoi askareissa
Vuosi takaperin olimme lämmittäneet sedän luona saunan ja saunoneet siten että minä saunoin poikaystäväni kanssa ja poikaysäväni saunoi vielä setänsä kanssa. Juuri kun olimme sedän luota lähdössä pois ja hyvästelimme sanomalla että nähdään sitten taas ensiviikolla setä tiuskaisi "Nähdään sitten ensijouluna!"
Ihmettelimme hieman outoa ilmaisua, mutta jätimme asian sikseen ja ajattelimme kai että hän jotenkin epähuomiossa sanoi niin (ehkä liitimme asian tuohon ajoittaiseen muistamattomuuteen ).

Seuraavalla viikolla poikaystäväni soitti sedälleen jos tulisimme kylään. Setä sanoi että emme tainneet ymmärtää että hän viimeksi sanoi että tulkaa ensi jouluna. Lopulta paljastui että sedän mukaan häneltä oli jo pitkän aikaa hävinnyt kotoa rahaa lompakosta sekä jostain säästölippaasta ja epäilee että minä olen ne varastanut häneltä. Poikaystäväni kiisti asian ja sanoi että varmasti minä en ole vienyt mitään.
Kerroimme asiasta poikaystäväni vanhemmille jotka yllättäen myönsivät tienneensä asiasta. Kuulemma jo jonkin aikaa setä oli valitellut rahan häviämistä ja maininnut jos se liittyisi minuun ja poikaystävääni jotenkin. Vakuuttelimme hänelle ettemme tienneet mitään. Poikaystäväni äiti ei kuitenkaan ollut kovin halukas keskustelemaan asiasta ja painotti ettemme saisi olla sedälle vihaisia tämähän on vasta toipilas eikä varmaan tarkoittanut mitä sanoi. Minä olin lähinnä puullapäähänlyöty ja itkeskelin etten ollut tehnyt mitään sellaista ja poikaystäväni oli todella vihainen ja raivois ettemme enää ikinä auta setää tai käy siellä ja poikaystäväni äiti taas huolehti siittä ettemme vain hylkäisi setää että setää pitää ymmärtää ettei hän pahaa tarkoita ja esitti jos sedän ajoittaiset muistikatkokset aiheuttivat nuo syyttelyt.

Meni melkein vuosi että menimme seuraavaksi sedän luo. Hän kutsui meidät itse käymään luonaan. Empimisen jälkeen päätimme mennä, setä oli kuitenkin toipunut täysin sairauskohtauksesta ja ajattelimme että "hän olisi tullut järkiinsä". Sedän luona minä keitin kahvia kun setä tarvitsi varastossa poikaystäväni apua. Sitten juotiin kahvit ja me lähdimme pois. Autossa poikaystäväni paljasti että hänen setänsä oli varastossa kysynyt poikaystävältäni yllättäen että "Onkos tuo sinun naisesi jo muuttunut nainen?". Poikaystäväni oli ihmetellyt kysymystä jolloin setä oli lisännyt että voikos siihen tyttöön jo luottaa ettei se tee enää samaa kuin ennen?". Poikaystäväni oli kuulemma ollut niin hämmentynyt ettei ollut sanonut muuta kuin että kyllä minuun voi luottaa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

JATKUU

Samana päivänä menimme vielä poikaystäväni vanhemmille. Hänen äitinsä oli 1 kotona ja sanoi menevänsä suihkuun ja pyysi jos sillä aikaa yritämme avata yhtä kuvaviestiä hänen kännykästä jonka hän on saanut.  Sattumalta huomasimme että hän oli saanut kovasti viestejä muutamalta tietyltä sukulaiselta. Ja myönnettäkööt että menimme poikaystäväni äidin viestejä lukemaan ilman lupaa - en osaa sanoa miksi mutta olimme jotenkin niin raivoissamme ja hämillämme ja halusimme saada tietoomme jotain mitä emme ehkä edes tienneet.

Poikaystäväni äiti oli saanut paljon tekstiviestejä parilta sukulaiselta ja eräs viesti esimerkiksi kuului tähän tapaan. "Järkyttävää miten miniä-ehdokkaasi Lilli varastaa rahaa Kalevilta käymällä salaa Kalevin lompakolla. Poikasi Mikon tulisi hankkia parempipalkkainen työ ettei Lillin tarvitsisi käydä muiden taskuilla. Miten ihmeessä pystyt elämään itsesi kanssa kun omalta osaltasi annat varastelun jatkua - ei ihmisiä olla opetettu varastamaan toisten omaisuutta! Lilli on varastanut yhteensä useita tuhansia tämän reilun vuoden kuluessa. Järkyttävää! Olen kertonut tästä jo Pirkolle ja Petterillekin ja hekään eivät voi kun kauhistella Lillin varastelua!".

Sydän pamppaillen luimme tusinan samantyylisiä viestejä joissa minut nimettiin varkaaksi ja viesteistä kävi ilmi että useampikin sukulainen syyttää minua varastelusta. Emme kertoneet poikaystäväni äidille mitään viesteistä mutta siittä lähtien asia on vaivannut joka päivä meitä. Itse olen surullinen ja asia itkettää ja harmittaa miten minua voidaan noin julmasti syyttää ilman mitään pätevää perustetta ja poikaystäväni taas on lähinnä vihainen ja purkaa kiukkuaan raivoamalla kotona miten perseestä hänen sukulaisensa ovat.

Kukaan poikaystäväni sukulainen ei ole kertonut meille mitään epäilyksistään ja tuli täysin yllätyksenä että useampikin sukulainen syyttää minua varkaaksi. Joukossa oli sellaisiakin sukulaisia joihin meillä on hyvät välit ja tapaamme useammin. Poikaystäväni äitikään ei ole kertaakaan kertonut viesteistä eikä mitenkään koittanut edes vihjata mistään epäilyistä mitään.

Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Tuntuu että kaikki syyttävät minua varkaaksi mutta toisaalta asia halutaan myös salata ettemme saisi tietää että minua syytetään.

Vierailija
2/12 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin käsittämätöntä ylipäänsä että hyvää hyvyyttä ilmaiseksi autoimme setää saaden vain syytökset niskaamme ja se että edelleen kun luulimme jutun jo unohtuneen ja sedän tulleen järkiinsä niin hän jatkaakin samalla linjalla piteän edelleen minua varkaana ja muiden sukulaisten keskinäiset "kuiskinnat" miten minä olen varas ja poikaystäväni surkimus jonka huonon palkan vuoksi varastelen hänen sukulaiselta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/12 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos se poikaystäväsi onkin varastanut rahaa sedältä? Voisiko olla mahdollista?

Vierailija
5/12 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ainakin mustamaalaa. Onko setä the big bad one vai onko setä marionetti?

Vierailija
6/12 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna nostaisin kissan pöydälle. Menisin suoraan sedän luokse vaatimaan kunnon todisteita varkaudestasi, muuten välit poikki. Kuka  kaipaa elämäänsä ihmisiä, joita auttaessa ainoaksi palkaksi saa nimen lokaamisen ja varkaaksi herjaamisen ainoina perusteinaan toisen epäillykset vailla todisteita? Muiden sukulaisten kohdalla vierailut seis, ja jos poikaystävä vielä haluaa sukuloida, niin voikin selostaa tuon saman asian heille.

Vierailija
7/12 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos se poikaystäväsi onkin varastanut rahaa sedältä? Voisiko olla mahdollista?

Olemme olleet yhdessä 8vuotta ja meillä on yhteiset rahat. Tietäisin jos poikaystävälleni oli ilmestynyt "ylimääräistä" rahaa. Ja poikaystäväni tietäisi samoin minusta. Toki jos kyseessä olisi kymmeniä euroja niin ei sellaista välttämättä huomaisikaan mutta tässä tapauksessa kyseessä on isommat rahamäärät joitain tuhansia joita on hävinnyt pidemmän ajan kuluessa kerrallaan joitakin satasia arviolta. Voi olla että rahaa on oikeasti hävinnyt ja joku niitä vie sitä en kiistä mutta me emme ole syyllisiä kumpikaan.

Ongelma on se että minua syytetään ja sukulaiset puhuvat asiasta selän takan mutta kukaan ei ole ottanut asiaa meille esiin itsellemme. sukulaiset puhuvat ja viestittelevät asiasta keskenään ja tarkoin ovat salanneet meiltä syytökset. Setä on ainoa joka suoraan sanonut asiasta. ilman että olisimme lukeneet poikaystävän äidin viestit salaa emme tietäisikään että itseasiassa moni sukulainen pitää minua varkaana ja samalla haukkuu poikaystävääni.

Mitä tässä pitäisi tehdä. Asia vain vaivaa mieltä ja ahdistaa kokoajan eikä jätä rauhaan. tuntuu kuin tietäisimme toisten ihmisten salaisuuksia joita meidän ei kuuluisi tietää. omahan on vikamme kun viestit luimme ilman lupaa mutta on hurjaa mitä väitteitä ja puheita meidtä selkämme takana liikkuu ja kukaan ei ole meille sanonut niistä emmekä olisi koskaan osanneet arvatakaan mitään tuollaista meistä puhuttavan.

Vierailija
8/12 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystäväsi äiti halusi painaa asian villaisella?? Tulevan anoppisi käytöksessä näyttäisi olevan merkkejä, että suvaitsee sinun mustamaalaamisen. Ehkä on ollut itse siinä mukanakin.

Vierailija
9/12 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varkaaksi syytteleminen on alkavan muistisairauden yksi ensimmäisiä oireita. Kun ihminen ei enää muista mihin on rahansa / tavaransa laittanut, niin syyttelee jotakuta luonaan käynyttä varkaaksi. Oma äitini kaipaili vuosikymmeniä sitten roskiin heitettyjä takkejaan yms. Siskoni oli kuulemma vienyt ne.

Minkä ikäinen setä on?

Vierailija
10/12 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin sinä, ja olisin täysin vakuuttunut omasta syyttömyydestäni, ilmoittaisin poliisille asiasta. Ehkä he voisivat tutkia asiaa ja haastatella setää? Voi olla, että setä on keksinyt kaiken ja tutkinnan pelossa ehkä myöntääkin sen poliisille? Tai rahaa on kadonnut oikeasti ja varas onkin joku mustamaalaajasi? Tuhansia euroja on kuitenkin sen verran suuri rahasumma, että asia tulisi selvittää. Näin tekemällä annat myös sukulaisille kuvan syyttömyydestäsi. On myös kunnianloukkaus syytellä toista varkaaksi ilman perusteita.

Vierailija
11/12 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on totta että luulisi jos joktakulta katoaa tuhansia euroja rahaa niin ei tyydyttäisi vain kuiskuttelemaan ja viestittelemään asiasta puuttumatta siihen ankarammin.

Päätimme soittaa eräälle sukulaiselle kohta ja kysyä mitä hän tietää asiasta. kyseinen sukulainen on yksi niistä joka on tähän "juorurinkiin" liittynyt epäilemään minua.

Vierailija
12/12 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitä tänne, kiinnostaa lopputulos. Meidän suvussa kun oli samanlaista, paljastui anoppi alkulähteeksi. Emme tienneet mitä meistä juoruttiin, mutta olimme kyllä huomanneet että jotain mätää alkoi olemaan meihin suhtautumisessa. Jonkun suvun jäsenen mustamaalaaminen ja suvusta syrjiminen on silkkaa henkistä väkivaltaa.