Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En pysty tekemään enää yövuoroa. Onko se sitten potkut?

Vierailija
01.11.2016 |

Olen tehtaassa töissä jossa tehdään töitä keskeytyvässä kolmessa vuorossa. Nyt on yövuorot alkaneet käymään mulla niin raskaiksi ettei pää enää kestä. Olen 42 vuotias ja suurimman osan työelämästäni tehnyt vuorotyötä. Enää saa nukuttua vuorojen välillä. Kärsin välillä rajuistakin paniikkikohtauksista joita väsymys aiheuttaa. Hereillä ollessani jatkuva päänsärky ja näkökenttä välillä sumenee. Lääkäri varmaankin kirjottaisi mulle jonkun todistuksen etten kykene yövuoroon, mutta kun meillä ei päivävuoroa tee muut kuin ylemmät toimihenkilöt. Onko tässä nyt työttömyys edessä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työterveyslääkäri sanoo asiasta? Lähtisin lähestymään asiaa sitä kautta.

Vierailija
2/9 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aika 2 viikon päästä työterveyslääkärille. Aionkin keskustella siellä tilanteestani. Mietin vaan, miten työnantaja suhtautuu. Voiko se irtisanoa tässä tilanteessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Legurisi voi kirjoittaa kyllä lausunnon ettet voi terveyttäsi vaarantamstta tehdä yövuoroa. Jos siis näin tosissaan on. Asiahan pitää ensin tutkia ja todeta. Lääkärit ei semmoisia lausuntoja ihan helpolla kirjoita. Ne kyllä kirjoittaa helposti suosituksia, mutta niistä ei tarvi työnantajan eikä työkkärinkään välittää yhtään.

Mutta kunnollisella lääkäri lausunnolla pääset ongelmastasi. Hoitavaan lääkäriisi vaan yhteys.

Vierailija
4/9 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 2 on ap

Ap

Vierailija
5/9 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa potkuja, keskustele työnantajan kanssa asiasta. Itsellä oli sama tilanne, että tein 3-vuoroa ja muutaman vuoden jälkeen alkoi olla pahoja uniongelmia enkä saanut aina nukuttua. Kokeilin nukahtamislääkkeitä yms työterveyden toimesta mutta en saanut siitä riittävää apua. (Eikä nämä lääkkeet ole tehty kokoaikaista käyttö varten!)

Omalta osaltani työnantajani sai tehtyä minulle 2-vuoron. Työtehtäväni muuttuivat hiukan, mutta ei paljoa. Olen töissä tehtaassa jossa tehdään koko ajan samaa "liukuhihna työtä" Työpaikassani on muutama työpiste, jossa ei ole aina tekijää (tehdään tarvittaessa) niin teen suurimmaksi osaksi hommia siinä sekä edellisellä työpisteelläni, kun olisi "minun vuoro menossa". Sekä tietysti jos on saikkuja, niin siirryn sitten niihin pisteisiin. 

Itse olen tykännyt, sain vähän vaihtelua työhön.. Mitä en olisi saanut jos tekisin vielä 3-vuoroa. Palkka tosin tippui vähän, kun jäi yölisät.. Mutta ei haittaa. :)

Vierailija
6/9 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aika 2 viikon päästä työterveyslääkärille. Aionkin keskustella siellä tilanteestani. Mietin vaan, miten työnantaja suhtautuu. Voiko se irtisanoa tässä tilanteessa?

Sen pitää tarjota sulle työtä joka sulle lääkärinlausunnon perustella sopii. Ei voi terveyden tilan perusteella irtisanoa. Jos otat itse loparit pitää lääkärinlaysunnon olla todella pitävä ja yksiselitteinen että välttyisit karenssinta.

Vierailija
7/9 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tällä hetkellä jopa potkut tai jopa irtisanoutuminen karensseineen kaikkineen kuulostaa hyvältä. Juurikin yövuoroviikko menossa ja 3 yötä vielä. Olen nukkunut 2 tuntia viime yön jälkeen. Väsymys painaa ja kuljen ihan sumussa, mutta nukahtamisesta ei tule mitään. Stressi vaan kasvaa kun pitäis nukkua, ei vaan pysty. Olen kokeillut circadinia ja 3mg melatoniinia, eikä niistäkään hyötyä.

Ap

Vierailija
8/9 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni jos lääkäri kirjoittaa vapautuksen yövuoroista perustuen terveydellisiin syihin eikä työnantaja pysty tarjoamaan päivä- tai 2-vuorotyötä, sinut voidaan irtisanoa ilman, että saat karenssia.

Itsellä alkoi tuo 3-vuoro hajottaa jo reilu puolen vuoden jälkeen. Minulla on pitkäaikaista masennus- ja paniikkihäiriötaustaa joten vuorotyö teki entistä enemmän hallaa kropalleni ja mielelleni. Lääkäriltä sain sitten vapautuksen ja työnantaja pystyi onneksi järjestämään minulle päivätyötä. Se oli ihan ehdoton edellytys siihen, että sain säilytettyä työkykyni.

Vierailija
9/9 |
28.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu sinäkin toimihenkilöksi, joka saa tehdä päivävuoroa. Ammattikorkeakoulun monimuotokoulutukseen tai mihin vaan sellaiseen, jolla vielä ura urkenisi.