Kautta linjan, miksei naiset ja äidit välillä vaadi arvostusta omana itsenään?
Niin sukupuolisesti, äitinä, naisena, työntekijänä. Ikinä ei vaadita arvostusta siitä mikä on luonnollista tai itselle arvokasta.
Työssä nainen ottaa mielellään vastaan naisen palkan koska ei ole yhtä hyvä kuin mies. Toisaalta kun pitäisi jonkin asian puolesta taistella, pyydetään huonontamaan toisilta eikä parantamaan omaa asemaa tai vaikka palkkaa. Ei pyydetä arvostusta omana itsenään vaan koitetaan pyrkiä jonkun toisen tasolle.
Äitinä sama juttu, ei ole haettu arvostusta äitinä vaan huudetaan miksi mies ei vaan tee samaa kuin äidit.
Nainen ei kelpaa naisena, naisen ominaisuuksilla ja pyydetä ja vaadita että sitä arvostettaisiin, vaan verrataan itseä miehiin ja halutaan tehdä hampaat irvessä samoja juttuja kuin mies.
Työpaikoilla kilpailu perseennuolennassa on usein niin kovaa että unohdetaan vaatia kunnioitusta omasta arvokkaasta työpanoksestaan.
Minä haluan arvostusta ja kunnioitusta siitä että olen äiti, nainen, vaimo ja hyvä työntekijä. En halua osoittaa sormella ketään et " katsopa kuinka huonosti tuo tekee".. Itsellä menee edelleen yhtä huonosti mutta onneksi menee sillä toisellakin????
Kommentit (24)
Saiko kukaan yhtään ideasta kiinni?
En oikeastaan saanut ajatuksestasi kiinni. Väillä puhut vaatimisesta ja sitten puhut pyytämisestä, niillä on minusta vankka ero. Itse en vaadi itselleni arvostusta, se tulee sisältäpäin jos on tullakseen. Haluatko vielä selittää tarkemmin? Olisi kiinnostava aihe.
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan saanut ajatuksestasi kiinni. Väillä puhut vaatimisesta ja sitten puhut pyytämisestä, niillä on minusta vankka ero. Itse en vaadi itselleni arvostusta, se tulee sisältäpäin jos on tullakseen. Haluatko vielä selittää tarkemmin? Olisi kiinnostava aihe.
No sä lähit lähestymään tätä henkilökohtaisella tasolla. Musta ongelma on myös yhteiskunnallinen. Joo, arvostus pitää tottakai ansaita mut se on ongelma. Vaikka naiset omana itsenään, naisena, äitinä, vaimona ansaitsisivat kunnioitusta ja arvostusta, sitä ei saa. Ja naisten huomio on helppo suunnata arvioimaan omaa tekemistään verrattuna muihin.
Esim. työelämässä naiset eivät ole koskaan nousuissakaan päässeet yhtä hyvään flowhun kuin miehet koska asiat menee keskenään tappeluksi. Olen itse todella rahakkaassa, isossa hyvin menestyvässä firmassa töissä. Sen sijaan että vaaditaan yhdessä parempaa palkkaa tai oloja, työnantaja jallittaa naiset kilpailuasemaan keskenään ja kukaan ei hyödy. Samaan aikaan miehiä palkataan kuukausipalkkalaisiksi mutta naiset eivät tätä huomaa kun tappelevat keskenään.
Äidit eivät ymmärrä vaatia itselleen hyvää korvausta äitiysloman ajalta saati vanhempain/ hoitovapailta vaan koittavat saada miehet kotiin ja hoitamaan (??)kunnolliset korvaukset lasten hoidosta.
Miten kukaan kunnioittasi äitejä, äitien työtä ja panosta kun emme sitä itse vaadi?
Minä taas ihmettelen sitä vimmaa, jolla äiti-ihmiset halutaan saada kotoa lapsia hoitamasta töihin. Tätä jauhavat myös naiset. Minulla on tutkinto, muttei työpaikkaa johon mennä. Siksi valitsin lasteni hoidon. Haen koko ajan töitä, mutten saa. Mihin siis menisin, jos laittaisin lapset hoitoon kunnalliselle?
Eläkkeitäni en mieti, koska tulevaisuuden eläkkeet ehditään muuttaa useita kertoja ja ehkä jopa lopettaa kokonaan. Työuraani naisena ei haitannut lasten teko, vaan pikemminkin niin päin, ettei sitä uraa koskaan edes tullut yhteiskuntamme surkean taloudellisen tilanteen vuoksi ja päätin sitten hankkia edes ne lapset, että meillä riittää tulevaisuudessakin veronmaksajia.
t. Perintöä odotellessa
Olen koittanut näitä meidän työpaikan epäkohtia tuoda esiin niin meidän mies puolinen esimies sanoo vain että katsokaapa kun tämä nainen tässä on hankala!! Se pilaa meidän yhteishengen!! Ja muut naiset puhaltelee paitansa alle että huh huh, onneksi minä en sanonut mitään, etten leimaudu hankalaksi...
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen sitä vimmaa, jolla äiti-ihmiset halutaan saada kotoa lapsia hoitamasta töihin. Tätä jauhavat myös naiset. Minulla on tutkinto, muttei työpaikkaa johon mennä. Siksi valitsin lasteni hoidon. Haen koko ajan töitä, mutten saa. Mihin siis menisin, jos laittaisin lapset hoitoon kunnalliselle?
Eläkkeitäni en mieti, koska tulevaisuuden eläkkeet ehditään muuttaa useita kertoja ja ehkä jopa lopettaa kokonaan. Työuraani naisena ei haitannut lasten teko, vaan pikemminkin niin päin, ettei sitä uraa koskaan edes tullut yhteiskuntamme surkean taloudellisen tilanteen vuoksi ja päätin sitten hankkia edes ne lapset, että meillä riittää tulevaisuudessakin veronmaksajia.
t. Perintöä odotellessa
No näin juuri... Mut eikö kuitenkin kannattaisi vaatia sitä kunnioitusta siitä mitä teet siellä kotona, eikä vähän hävetä itseään??
Joku joka pitää itseään hyvänä jätkänä voisi tulla heittämään vastamielipidettä.
Tunnistatko itsesi tästä " mä olen vain kotona" tai " miksi mies ei hoida kun tästä maksetaankin niin huonosti" tai "naiset töihin, ei kosketa onneksi minua"
Kyllä se on edelleen se kasvatus. Tyttölapset kasvatetaan vieläkin nöyriksi palvelijoiksi isilleen, veljilleen, aviomiehelleen ja pojilleen. Pojat ovat poikia -mentaliteetti on edelleen vallalla. Pojat saavat tehdä mitä haluavat, toteuttaa itseään. Jotkut tytöt pääsevät tähän taisteltuaan asemastaan ja arvostaan rankasti - ja saavat usein sitten jopa kuulla, etteivät ole edes oikeita naisia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on edelleen se kasvatus. Tyttölapset kasvatetaan vieläkin nöyriksi palvelijoiksi isilleen, veljilleen, aviomiehelleen ja pojilleen. Pojat ovat poikia -mentaliteetti on edelleen vallalla. Pojat saavat tehdä mitä haluavat, toteuttaa itseään. Jotkut tytöt pääsevät tähän taisteltuaan asemastaan ja arvostaan rankasti - ja saavat usein sitten jopa kuulla, etteivät ole edes oikeita naisia.
Ei se voi kasvatuksesta olla kiinni että naiset on huijattavissa.. Ei se voi olla kasvatuksesta kiinni että jos äiti/ naiset vaativat itselleen arvostusta ja kunnon korvauksen ja eläkkeet äitiydestään ja siitä hyötyy koko perhe niin nainen rupeaa vaan vaatimaan että miehen pitäisi olla sillä paskalla korvauksella kotona.
Ei se voi olla kasvatuksesta kiinni että naiset dissaa toisiaan ennemmin kuin yhtenä rintamana vaatii jotain..
Vierailija kirjoitti:
Ja toisekseen tässä tulee taas se yksilön taisteluasema... Pitää olla hyvä jätkä että pääsee johonkin???
Väiti kirjoitti:
Saiko kukaan yhtään ideasta kiinni?
Ei. Miksi sinä pitäisi arvostaa naiseuden, vaimouden ja äitiyden takia?
Mitä luulet jos mies vinkuisi arvostusta _koska_ on mies ja isä? Palaute olisi tyyliin, arvostus pitää ansaita ja olisit pitänyt munan housuissa jos on noin rankkaa olla isä.
Väiti kirjoitti:
Esim. työelämässä naiset eivät ole koskaan nousuissakaan päässeet yhtä hyvään flowhun kuin miehet koska asiat menee keskenään tappeluksi. Olen itse todella rahakkaassa, isossa hyvin menestyvässä firmassa töissä. Sen sijaan että vaaditaan yhdessä parempaa palkkaa tai oloja, työnantaja jallittaa naiset kilpailuasemaan keskenään ja kukaan ei hyödy. Samaan aikaan miehiä palkataan kuukausipalkkalaisiksi mutta naiset eivät tätä huomaa kun tappelevat keskenään.
Ai siis työnantajan vika kun ämmät tappelee keskenään?
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Perintöä odotellessa
No näin juuri... Mut eikö kuitenkin kannattaisi vaatia sitä kunnioitusta siitä mitä teet siellä kotona, eikä vähän hävetä itseään??
Miksi kenenkään pitäisi erityisesti kunnioitella tuntemattomia kotiäitejä?
Taas joku hyökkäsi heti vertaamaan naisia miehiin. Eikun nimenomaan, naiset on ne, jotka synnyttää ja on lasten kanssa kotina, luonnostaan. Jos koitettaisiin saada arvosta sille, ihan vaikka perheverotuksella.
Ja työelämässä.. Arvosten ikään kuin naisia tässä asiassa. Miksi tapella keskenään kun voi ajaa yhdessä asiaa. Kirjoitin tuosta " hankala työntekijä" asetelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Perintöä odotellessa
Miksi kenenkään pitäisi erityisesti kunnioitella tuntemattomia kotiäitejä?
No ehkä siksi että äidit tekevät kotona tärkeää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Väiti kirjoitti:
Ai siis työnantajan vika kun ämmät tappelee keskenään?
En ole niin sanonut vaan herätellyt naisia tilanteeseen.
Nosto