Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten iäkkäät vanhempasi hoitaa pankkiasioitansa?

Vierailija
01.11.2016 |

Oma äitini on hieman yli 60-vuotias, vielä työelämässä. Kärsii kuitenkin pahoista oppimisvaikeuksista, ei handlaa kännykän käyttöä (esim. tekstaus ei onnistu), ei tietokonetta (yritetty on treenata yhdessä ja erikseen, pelkkä hiiren käyttökin tuottaa vaikeuksia). Maksoi kymmenen vuotta sitten laskunsa maksuautomaatilla mutta vaihtoi verkkopankkitunnuksiin koska maksuautomaatin käyttömaksut nousivat.

Nyt viim. 10 vuotta tilanne on ollut se että minä autan äitiäni maksamaan laskut verkkopankissa. Ei suostu suoraveloitukseen, ei e-laskuihin, vaan kaikki näpytellään aina yksitellen viitenumeroita myöten.

Tilanne tulee muuttumaan niin että muutan ulkomaille eikä äitiäni voi enää kukaan auttaa. Äitini ei ensin edes uskonut että oikeasti lähden ja nyt sitten onkin tenkkapoo että kun sen tajusi niin miten hän hoitaisi pankkiasiansa? Ei suostu enää maksuautomaatille vaikka minä sitä vahvasti suosittelin, pankin vaihdosta kyllä puhui (nykyisin Nordea ja älypuhelinsovellus kolkuttelee ihan nurkan takana). Konttori ja maksuautomaatti olisi alle kilometrin päässä hänen kotoaan, äitini ei halua ottaa "askelta taaksepäin kehityksessä" vaan "eteeenpäin, joten aion ostaa tietokoneen".

Niin. Osta tietokone kun nämä vuosien harjoittelut ovat tuottaneet niin hyviä tuloksia. Iäkkäiden ihmisten tietokonekurssille ei suostu, olen nimittäin ehdottanut sitäkin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini 83 v maksaa laskut itse nettipankissa lukuunottamatta muutamaa e-laskua. Esim. poliklinikkamaksu tulee kirjeenä, sitä ei ole saatu e-maksuksi ja omakotitalossa asuva ei maksa vastikkeita tai vesimaksuja tms. Osakesijoituksiaan seuraa netissä, mutta ei itse osta tai myy vaan pyytää poikaani (18v) tekemään nämä asiat puolestaan, pojalla on tunnukset mummin osaketiliin.

Älypuhelin tuo uusia ongelmia, koska nivelreumaiset kädet ei ihan taivu näpyttelemään niin tarkasti kuin pitäisi.

Vierailija
2/16 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa keksityltä. Äitisi aikoo ostaa tietokoneen, vaikka olet auttanut häntä näpyttelemään laskujen tiedot viitenumeroita myöten. Olisi luullut tuossa vaiheessa jo hankkivan viivakoodinlukijan.

Tässähän on seinä pystyssä joka suhteessa. Ei opi uutta, mutta ei halua käyttää vanhaa. E-lasku ei kelpaa. 

Ei muuta kuin laskut käteen ja pankin tiskille maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvoja? 

Omaa oikeutta ei tarvitse rajoittaa vaikka edunvalvoja hoitaisikin rahaliikenteen.

Vierailija
4/16 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini asioi tarvittaessa Nordean tiskillä, ja laskut menevät suoraveloitukseen. Automaattikortti sillä kyllä on.

Onko äitisi muisti kunnossas? Äitini yritti opetella käyttämään älypuhelinta, mutta ei onnistunut. Tietokonetta kyllä osaa käyttää sen verran että pasianssia pelaa, mutta sanon suoraan, että kyllä pitää jotain tajuta koneista, jos aikoo käyttää. Itselläkin on välillä hankaluuksia, vaikka olen sujuva, mutta varsinkin nuo ohjelmien päivitykset on sellaisia, joista äitisi ei varmasti selviytyisi. (Meillä esim. winkymppi asentui väkisin koneelle ja minulla hiki valui, ennenkuin sain sen poistettua. Koneeni ajurit ei nimittäin toimineet kympin kanssa ja piti mennä offline-tilaan. Siitä ei minun äitini eikä sinun äitisi selviytyisi)

Anoppi käyttää ihan sujuvasti tablettia.

Puhu äidillesi järkeä. Oletteko huomanneet, että myös R-kioskeilla voi nykyään maksaa laskuja kassalla?

Vierailija
5/16 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä, ovat 68 ja 69.

Vierailija
6/16 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan fyysisesti pankissa käyvät, 68v.

Äitini osaa käyttää pankin maksuautomaattia mutta isä ei.

Kummallakaan ei ole tietokonetta, eikä älypuhelinta, eikä halua hankkia.

Vierailija
7/16 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten äiti itse haluaa raha-asiat hoitaa kun sinä et ole häntä päivittäin auttamassa?

Olen ymmärtänyt että isä hoitaa äidin raha-asiat. Isä käyttää tietokonetta päivittäin, äiti ei koskaan.

Vierailija
8/16 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että työelämässä oleva 60-vuotias ei muka osaisi käyttää tietokonetta tai näpyttää tekstiviestiä.

Vierailija
9/16 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni 65v hoitaa laskunsa tabletilla nettipankissa ja sama 79v anoppini. Hyvin sujuu.

Vierailija
10/16 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoista asia. Äidilläsi on jääräpäisyytensä vuoksi siis vaihtoehtona vaihtaa pankkia. Kun hän menee sinne, hänelle kerrotaan, miten hommelit hoidetaan. Mun vanhemmat on samanlaisia, ei sitä, ei tätä, eieiei. Okei, maksatte sitten enemmän, mutta turha valittaa.

Vierailija
11/16 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini 73 -vuotta maksaa laskut omalla läppärillään verkkopankissa. Haluaa edelleen paperilaskut, koska tottunut arkistoimaan laskut mappiin (teki työuransa kassanhoitajana).

Isällä 79-vuotta ei verkkopankkia käytä eikä.maksa laskuja. Ei tarvitse kun äiti hoitaa koko rahaliikenteen. Maksaa kortillaan kauppaostokset ja bensat, äiti pitää kirjanpitoa kaikista menoista.

Moni saisi ottaa mallia heistä taloudenpidossa. Eläkkeet kuukaudessa yhteensä 1700 eur nettona. Näillä rahoilla on maksettu eläkeläisenä uudet ikkunat ja katto taloon, ostivat juuri 10 000 euron auton, käyty usealla risteilyillä (Tonava, Islanti, Norjan vuonot jne. + kaupunkimatkoja joka vuosi). Toki ovat velattomia, mutta on tuo silti minusta todella hyvä suoritus.

Vierailija
12/16 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ohjeen äidillesi, joka on paperilla mitä painetaan milloinkin. Pankin linkin laitat työpöydälle valmiiksi. Tämän päätteeksi kuvaatte sen vielä videolle. Ohjeen kirjoitat kuin lapselle: tuplaklikkaat tätä pankin ikonia. Valitset tuolta verkkopankin tuplaklikkaamalla jne. 

Näin se käy, kun osaa.

Vierailija
13/16 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini 73 -vuotta maksaa laskut omalla läppärillään verkkopankissa. Haluaa edelleen paperilaskut, koska tottunut arkistoimaan laskut mappiin (teki työuransa kassanhoitajana).

Isällä 79-vuotta ei verkkopankkia käytä eikä.maksa laskuja. Ei tarvitse kun äiti hoitaa koko rahaliikenteen. Maksaa kortillaan kauppaostokset ja bensat, äiti pitää kirjanpitoa kaikista menoista.

Moni saisi ottaa mallia heistä taloudenpidossa. Eläkkeet kuukaudessa yhteensä 1700 eur nettona. Näillä rahoilla on maksettu eläkeläisenä uudet ikkunat ja katto taloon, ostivat juuri 10 000 euron auton, käyty usealla risteilyillä (Tonava, Islanti, Norjan vuonot jne. + kaupunkimatkoja joka vuosi). Toki ovat velattomia, mutta on tuo silti minusta todella hyvä suoritus.

Ovat muuten Nordean asiakkaita ja äiti on kallistumassa älypuhelimen hankintaan ja tunnuslukusovelluksen käyttöön.

Vierailija
14/16 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini maksaa laskut, isäni ei koskekaan tietokoneeseen äiti 67v isä 77v. Toisaalta isäni hoitaa kauppa asiat yms. Äiti taas oli pankissa töissä, ennenkuin joutui sairauseläkkeelle.

Vierailija
15/16 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettipankissa hoitavat. 

Vierailija
16/16 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini 83 v hoitaa itse nettipankissa raha-asiansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä