Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

8 -vuotias ja 1 -vuotias samaan huoneeseen? Vai molemmille omat huoneet ja vanhemmat olkkariin?

Vierailija
01.11.2016 |

Miten jakaisitte tilat, kun perheessä on kaksi lasta mutta isolla ikäerolla? Asumme isossa kolmiossa (83m2), eli käytössä on vain 2 makuuhuonetta, joista toisessa nukkuu tällä hetkellä vanhemmat ja 11kk vauva. Isompi makuuhuone on nyt ollut koululaisella, sillä ajatuksella että pienempi siirtyisi kohta sinne kunhan alkaa nukkua yöt hyvin. Nyt ongelmana on kuitenkin se, että koululaisella luonnollisestikin on jo aivan eri leikit kuin tällä pienemmällä, joka tuhoaa vain kaiken mikä eteen sattuu. Monesti koululainen leikkii myös esim. pikkulegoilla ym. pienillä tavaroilla, joten useinkaan pienempi ei sitten voi mennä tänne "lastenhuoneeseen". Olemme miettineet muuttoa isompaan, mutta ihan vielä se ei kuitenkaan ole mahdollista.. Olen miettinyt myös huoneen jakoa jotenkin, mutta miten..? Onko muilla antaa mitään vinkkejä?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole lapsia suljettu leikkimään erillisiin tiloihin, joten en nyt oikein ymmärrä, mitä ajat takaa. Että 1v leikkisi yksinään 8v:n huoneessa erossa muusta perheestä? Miksi ihmeessä? Joutuisit kuitenkin olemaan siellä lasta vahtimassa, joten miksi 1v ei leiki siellä, missä muut jo ovat eli olohuoneessa tai keittiössä. Kun ei anna lapselle kuin muutaman lelun kerrallaan, ei tule sotkua (eli sitä mukaa kun leikki vaihtuu, edellisten leikkien tavarat kerätään pois).

No ehkä olen tehnyt tästä liian suuren ongelman päässäni, kun alun perin olimme ajatelleet että lapset samaan huoneeseen. Joka tapauksessa taapero nimenomaan haluaa mennä koululaisen huoneeseen, koska kuten sanoin siellä on myös hänelle kivoja leluja, huoneen oven ollessa auki menee usein sinne leikkimään. Toki leikkii paljon myös olohuoneen puolella. Meillä on tosi avoin asunto, eikä toisessa huoneessa leikkiminen tunnu siltä että lapset olisivat kauhean erillään.

Ap

Ei kun ne taaperoa kiinnostavat lelut sinne vanhempien ja taaperon yhteiseen huoneeseen (isompi makuuhuone) jolloin esikoinen mahtuu hyvin pikkutavaroineen sinne pienempään. Ja pääsee tarvittaessa sinne vanhempien ja taaperon huoneeseen leikkimään niillä yhteisillä leluilla. Kyllä koululainen jo oman tilansa tarvitsee.

Vierailija
22/27 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ainakin häiritsisi leikkikeittiöt omassa nukkumatilassani. Kyllä aikuisten makuuhuoneeseen mahtuu taaperon sänky muttei taaperon leluja. Olkkariin riittävästi säilytystilaa leluille (joku iso lipasto, kaappi tai hyllykkö) ja leikit sinne. Jos vanhempi lapsi haluaa omaa rauhaa laittaa ovensa kiinni.

Jos sen makuuhuoneen saisi rajattua lapsille erikseen, niin kai sen saisi rajattua taaperon leikkitilaksi ja nukkumatilaksikin niin, etteivät ne lelut koko ajan olisi siinä silmien alla. Käsitin, että huone olisi niin suuri, että se olisi rajattavissa.

Itse olen asunut alle kouluikäisenä perheeni kanssa kaksiossa (muutimme pois, kun sisko oli 1v). Minä nukuin olohuoneessa, jonne oli myös minulle järjestetty leikkinurkkaus kirjahyllyillä ja sohvalla rajaten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole lapsia suljettu leikkimään erillisiin tiloihin, joten en nyt oikein ymmärrä, mitä ajat takaa. Että 1v leikkisi yksinään 8v:n huoneessa erossa muusta perheestä? Miksi ihmeessä? Joutuisit kuitenkin olemaan siellä lasta vahtimassa, joten miksi 1v ei leiki siellä, missä muut jo ovat eli olohuoneessa tai keittiössä. Kun ei anna lapselle kuin muutaman lelun kerrallaan, ei tule sotkua (eli sitä mukaa kun leikki vaihtuu, edellisten leikkien tavarat kerätään pois).

No ehkä olen tehnyt tästä liian suuren ongelman päässäni, kun alun perin olimme ajatelleet että lapset samaan huoneeseen. Joka tapauksessa taapero nimenomaan haluaa mennä koululaisen huoneeseen, koska kuten sanoin siellä on myös hänelle kivoja leluja, huoneen oven ollessa auki menee usein sinne leikkimään. Toki leikkii paljon myös olohuoneen puolella. Meillä on tosi avoin asunto, eikä toisessa huoneessa leikkiminen tunnu siltä että lapset olisivat kauhean erillään.

Ap

Sulje ovi 8v:n huoneeseen ja opeta taaperolle, että sinne ei ole mitään asiaa ellei isompi sisarus ole kotona ja anna lupaa. Miten ihmeessä voit opettaa sitä isompaa huolehtimaan tavaroistaan ja huoneensa siisteydestä, jos teet siitä taaperolle leikkihuoneen koulupäivien ajaksi, vaikka tilaa pienemmälle olisi muuallakin.

Vierailija
24/27 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että olette harkinnut muuttoa isompaan. Miksi sen isompi pitäisi olla? Samalla neliömäärällä saatte kolme makuuhuonetta varmasti lähiseudulta, jos ette paikkaa halua vaihtaa. 

Mutta samaa mieltä monien kanssa siitä, että ei 1-vuotias tarvitse vielä omaa huonetta. Nukkuu vanhempien kanssa ja leikkii lähinnä olkkarissa. Se kai on yleinen systeemi. Parin vuoden kuluttua vasta tilanne on toinen. 

Vierailija
25/27 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkisikö taapero erillisessä tilassa kuitenkaan vaan haluaisiko olla teidän lähellä/samassa tilassa? Meillä on vaan yksivuotias, ja ainakin vielä on sen lelut vaan olohuoneessa, kun siellä itsekin vietetään aikaa. Nukutaan kaikki samassa makuuhuoneessa ja toinen makkari on tällä hetkellä työhuoneen ja kodinhoitohuoneen risteytys. Lapsen kasvaessa saa sen huoneen käyttöönsä, mutta tällä hetkellä on vaan hyvä, että on näköyhteys lapseen. Jos toisessa huoneessa on liian hiljaista, pitää käydä katsomassa mitä oikein puuhaa.

Meillä on siitä hyvä pohja asunnossa, että makuuhuoneiden ovien ollessa auki on melkein koko ajan näköyhteys ja lapsi kyllä menee useinkin koululaisen huoneeseen leikkimään kun minä olen esim. keittiössä ja  isompi koulussa. Ei tietenkään vielä viihdy kauhean pitkiä aikoja yksin leikkimässä mutta koko ajan enemmän. Ehkä jatkamme siten kuin nyt, eli koululaisen ollessa koulussa on huone taaperon käytössä ja muulloin hän leikkii olohuoneessa.

Ap

Ei. Ei. Ei,

Sillä koululaisella on oiekus siihen omaan huoneeseen, omiin tavaroihin ja tunteeseen että se huone on privaattitila.

Miksi ihmeessä se taapero ei voi leikkiä olkkarissa, keittiössä, teidän huoneessa omilla tavaroillaan?

Vierailija
26/27 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ainakin häiritsisi leikkikeittiöt omassa nukkumatilassani. Kyllä aikuisten makuuhuoneeseen mahtuu taaperon sänky muttei taaperon leluja. Olkkariin riittävästi säilytystilaa leluille (joku iso lipasto, kaappi tai hyllykkö) ja leikit sinne. Jos vanhempi lapsi haluaa omaa rauhaa laittaa ovensa kiinni.

Jos sen makuuhuoneen saisi rajattua lapsille erikseen, niin kai sen saisi rajattua taaperon leikkitilaksi ja nukkumatilaksikin niin, etteivät ne lelut koko ajan olisi siinä silmien alla. Käsitin, että huone olisi niin suuri, että se olisi rajattavissa.

Itse olen asunut alle kouluikäisenä perheeni kanssa kaksiossa (muutimme pois, kun sisko oli 1v). Minä nukuin olohuoneessa, jonne oli myös minulle järjestetty leikkinurkkaus kirjahyllyillä ja sohvalla rajaten.

Tätä en ollut ajatellut, voisihan ison makuuhuoneen tosiaan jakaa jotenkin kevyesti makuuhuoneeksi ja leikkitilaksi. Täytyy nyt miettiä miten tehdään.

Ap

Vierailija
27/27 |
01.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkisikö taapero erillisessä tilassa kuitenkaan vaan haluaisiko olla teidän lähellä/samassa tilassa? Meillä on vaan yksivuotias, ja ainakin vielä on sen lelut vaan olohuoneessa, kun siellä itsekin vietetään aikaa. Nukutaan kaikki samassa makuuhuoneessa ja toinen makkari on tällä hetkellä työhuoneen ja kodinhoitohuoneen risteytys. Lapsen kasvaessa saa sen huoneen käyttöönsä, mutta tällä hetkellä on vaan hyvä, että on näköyhteys lapseen. Jos toisessa huoneessa on liian hiljaista, pitää käydä katsomassa mitä oikein puuhaa.

Meillä on siitä hyvä pohja asunnossa, että makuuhuoneiden ovien ollessa auki on melkein koko ajan näköyhteys ja lapsi kyllä menee useinkin koululaisen huoneeseen leikkimään kun minä olen esim. keittiössä ja  isompi koulussa. Ei tietenkään vielä viihdy kauhean pitkiä aikoja yksin leikkimässä mutta koko ajan enemmän. Ehkä jatkamme siten kuin nyt, eli koululaisen ollessa koulussa on huone taaperon käytössä ja muulloin hän leikkii olohuoneessa.

Ap

Ei. Ei. Ei,

Sillä koululaisella on oiekus siihen omaan huoneeseen, omiin tavaroihin ja tunteeseen että se huone on privaattitila.

Miksi ihmeessä se taapero ei voi leikkiä olkkarissa, keittiössä, teidän huoneessa omilla tavaroillaan?

Minulla eikä miehelläni koskaan ole ollut omaa huonetta ja en nyt kovin suuria traumoja koe tästä saavani, vaikka toivoinkin aina omaa huonetta.