Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koulussa enää ensi vuonna opettaa, että tytöt niiaaavat ja pojat kumartavat?

Vierailija
31.10.2016 |

Jos tarkkaan ajatellaan, tuolla tapaperinteellä ei ole mitään tekemistä sukupuolien kanssa ja sen jatkaminen voi osaltaan vaarantaa sukupuolten tasa-arvon toteutumista.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole niiausta enää hetkeen opetettukaan.

Vierailija
2/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes minun kouluaikanani 70-luvulla ei opetettu niiaamaan tai kumartamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niiausta pitäisi opettaa? Aikuisena niiaaminen ei ole enää sopivaa, joten miksi opettaa väliaikainen tapa?

Vierailija
4/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes minun kouluaikanani 70-luvulla ei opetettu niiaamaan tai kumartamaan. 

Tapa pitäisi palauttaa. Kyllä huonomman aineksen tulee nöyrtyä parempien ihmisten edessä.

Vierailija
5/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kumpaakaan pitäisi opettaa? Vanhanaikaisia tapoja molemmat. Koulun pitäisi valmistaa oikeaan elämään, ei elää menneessä.

Vierailija
6/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kumpaakaan pitäisi opettaa? Vanhanaikaisia tapoja molemmat. Koulun pitäisi valmistaa oikeaan elämään, ei elää menneessä.

Onhan se nyt esityksen jälkeen kohtelias tapa kiittää aplodeista.

Vierailija
7/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi kumartaminen on myös merkki yleisölle, että esitys on päättynyt. Minusta ihan toimivaa. Miksi muuttaa sitä, mikä toimii?

Vierailija
8/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan saanut aplodeja jos olen esitellyt jotain palaverissa. Opettakoot teatterikoulussa sitten aikanaan jos on tarve. Voisihan sitä koulussa opettaa kaikkien Afrikan heimojen tervehdysrituaalit jos niitä joskus vaikka tarvitsee. Mutta ei se järkevää ole eikä tarpeellista.

Vierailija
9/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan saanut aplodeja jos olen esitellyt jotain palaverissa. Opettakoot teatterikoulussa sitten aikanaan jos on tarve. Voisihan sitä koulussa opettaa kaikkien Afrikan heimojen tervehdysrituaalit jos niitä joskus vaikka tarvitsee. Mutta ei se järkevää ole eikä tarpeellista.

Täh? Eikai kukaan nyt missään palaverissa ala kumarrella. Tilannetaju.

Vierailija
10/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiaaminen sopii ehkä pikkutyttöjen balettiesityksen päätteeksi, ei muualle, ei varsinkaan kouluun. 

Vierailija
11/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi kumartaminen on myös merkki yleisölle, että esitys on päättynyt. Minusta ihan toimivaa. Miksi muuttaa sitä, mikä toimii?

Joo, mutta miksei tytötkin voi kumartaa?

Vierailija
12/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulussa opeteta käytöstapoja ja sen huomaa. Jooa lapset viljelevät kirosanoja ja joka toinen sana on vittu.

Vierailija
13/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti tytötkin voi kumartaa! Ainakin meillä eskarien kevätjuhlassa kaikki kumarsivat, tytöt ja pojat.

Vierailija
14/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai voi,itse olen ainakin koulussa kumartanut esityksen päätteeksi(en kiinnittänyt huomiota miten muut tytöt toimi).

Niiaaminen tuntuisi ihme nöyristelyltä aikuisiällä.

Vierailija
15/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan kumartaisi. Se ei ole minusta ollenkaan naisten tapa vaikkei noita tapoja enää juuri käytetäkään eikä ole tilanteitakaan missä niitä tarvittaisiin. Jos jotakin teen kunnioituksen vuoksi niin silloin niiaan.

Vierailija
16/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet kumartavat koko ikänsä tervehtiessään, ottaessaan vastaan esim. lahjan, palkinnon tai todistuksen, kiittäessään aplodeista ja ehtoolliselta noustessa. Mutta pikkupojatkaan eivät enää raapaise jalkaa kuten omassa nuoruudessani. Eivätkä monet miehet tiedä enää, että lakki otetaan pois päästä tervehdittäessä, naisten läsnä ollessa esim. hississä ja ruokapöydässä.

Pikkutytöt niiaavat kiittäessään, tervehtiessään (ei enää kadulla), ottaessaan vastaan esim. lahjan, palkinnon tai todistuksen. Aikuinen nainen niiaa rojalistipiireissä kuninkaalle ja kuningattarelle, mutta tasavaltalaisissa maissa aikuinen nainen ei niiaile, paitsi vanhan tavan mukaan ehtoolliselta noustessa. Tosin silloinkin osa on alkanut kumartaa siinäkin tilanteessa. Näyttää naurettavalta ja säälittävältäkin, jos jopa yli kolmikymppinen nainen niiata niksauttaa kuin viisivuotias palkintopallilla.

Kun olin 50-luvulla kansakoulussa, niin siellä opetettiin heti ekaluokalla tervehtimään kädestä, katsomaan silmiin, niiaamaan tai pokkaamaan. Kyllähän hyvät tavat vielä siihen aikaan opetettiin kotonakin, mutta siltä varalta, että joku olisi jäänyt osattomaksi hyvästä kasvatuksesta, tapoja harjoiteltiin koulussa. Muistan miten pitkänä jonona koko luokka marssimme ympäri luokkaa ja tervehdimme opettajaa kädestä katsoen silmiin ja niiaten tai pokaten (ja jalkaa raapaisten). Minä olen kotoisin alueelta, jonka asukkaista sanottiin ennen, että ne sitten olivat kovia koittamaan kättä eli tervehtimään kättelemällä.

Vierailija
17/25 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas tuli terveiset 50-luvilta. Äitini kertoi, että silloin vielä oikeasti opetettiin tytöt niiaamaan. Herää kysymys miten vanha ap mahtaa olla. Tosin ikä ei ole este seurata aikaansa.

Vierailija
18/25 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiaaminen sopii ehkä pikkutyttöjen balettiesityksen päätteeksi, ei muualle, ei varsinkaan kouluun. 

Pari kertaa nähny kun se ainoa poika pienten tyttöjen balettiryhmässä myös niiaa esityksen lopuksi. Söpöä! :-)

Vierailija
19/25 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus, kun täällä kerroin lapsena kiittäessä niianneeni, poistettiin se viesti :D Oli liian konservatiivista kai.

Vierailija
20/25 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä se siihen pysty, kun vanhemmat ei nykyään juuri lapsiaan komenna ja pettymysten tuottamista pelätään enemmän kuin venäjän hyökkäystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme