Onkohan tämä allergiaperäistä ihottumaa?
Meillä kohta 7 kk pojalla on ollut nyt jonkun aikaa karheaa punaista (tai punaisen kellertävää) ihottumaa poskissa, leuassa, ranteiden taipeissa ja toisessa kämmenselässä. Rinnassakin oli/on pieni pläntti. Myös vaippa-alueelle ja kaulalle on tullut pientä punaista näppyä, jota ei ole aiemmin ollut. Eli voisiko tämä olla allergian aiheuttamaa ihottumaa vai jotain muuta (ei kai esim. ihon kuivuus ihan tämmöistä aiheuttaisi)?
Poika nukkuu suht hyvin ja on myös suht tyytyväinen, välillä vatsa vähän kovalla. Kun poika oli täysimetyksellä, kakassa oli melkein joka päivä vähän verta. Syytä tähän ei löydetty, verta ei ole näkynyt kiinteiden aloituksen jälkeen. Lääkäri kuitenkin sanoi, että kakassa näkyvä veri voi olla esim. maitoallergian oire mutta tällöin oireita pitäisi olla enemmän.
Poika saa tällä hetkellä rintamaidon lisäksi vain maissisosetta + possua, päärynää ja luumua. Pojan posket ovat olleet välillä vähän karheat, mutta olen pistänyt sen aiemmin pakkasen, kuivuuden, pesun aiheuttaman rasituksen tms. piikkiin. En ole ihan varma, milloin tuo ihottuma taipeisiin tuli. Itse huomasin sen vasta kaurapuuron aloittamisen jälkeen, mutta äitini oli huomannut ihottuman kämmenselässä jo aiemmin. Kaura on nyt jätetty pois muutama päivä sitten ja olen rasvannut ihoa. Ihottumaa on edelleen, tosin ehkä himpun verran vähemmän.
Miten nopeasti allergiaperäisen ihottuman pitäisi tavallisesti hävitä?
Tää kirjoitus on varmaan ihan sekava mutta niin on mielenikin tällä hetkellä; oon jotenkin ihan sekaisin tämä asian kanssa kun en tiedä mitä pitäisi tehdä ja miten edetä noiden ruokien kanssa.
Vastauksista kiitollisena,
tosca ja poitsu kohta 7 kk
Kommentit (3)
ja mielellään sellaiselle, joka on erikoistunut lasten allergioihin. Terveyskeskuslääkärit eivät välttämättä osaa diagnosoida vauvojen allergioita. Valitettavasti oireet viittaavat aivan selvästi johonkin ruoka-aineallergiaan.
joten taitaa tosiaan olla paras mennä allergologin juttusille. Voihan rähmä, en kyllä olisi arvannut, että tähän meidän vauvaan iskisi joku allergia, itselläni ja lapsen isällä kun ei ole mitään allergioita. Vaikka eihän se vielä kirkossa kuulutettu ole, että pojallakaan olisi.
Kyllä nuo oireet johonkin ruoka-aineeseen viittaavat. Poika itse saa tosi vähäisiä ja harvemmin allergisoivia aineita, mutta taitaa nyt rintamaidon välityksellä saada jotain sopimatonta ainetta. Mielestäni teidän kannattaa hakeutua lähipäivinä lääkäriin ja selvittää niin pojan kuin sinunkin ruokavalio. Omatoimisesti en ryhtyisi mitään aineita poistamaan, jotta lääkäri näkisi nykyisen tilanteen. Lääkärihän jo aikaisemmin epäili maitoa ja kun kaurakin mielestäsi antoi oireita, ei viljatkaan ole poissuljettu idea.