Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka likaista saa olla, jos tilaa viikkosiivouksen?

Vierailija
30.10.2016 |

Siivosin kodin tänään itse, kuten tähänkin asti. Siivousten välillä vaan koti pääsee kaatopaikkamaiseen kuntoon. Kissanhiekkaa lattialla, kissan pissakin löytyi nurkasta, keittiön astiat ja lavuaari likaiset, wc-pönttö likainen, suihkussa möhnää, tavaroita ympäri kämppää...

Nyt, tekemäni perussiivouksen jälkeen kehtaisin ehkä päästää ammattilaisen tekemään paremman siivouksen.

Usein siis järjestely ja pahimpien sotkujen siivous on edellytys että varsinaiseen puhdistamiseen pääsee.

Kuinka sotkuiseen kotiin päästätte siivoojan? Ratkaisisiko siivooja ongelmaani, jos sitä ennen joutuisin "esisiivoamaan"?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon av-mamma ei tilaa siivousta vaan kärsii itse!

Vierailija
2/8 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon av-mamma ei tilaa siivousta vaan kärsii itse!

Kunnon av-mamma tekee ylläpitosiivouksen ja tiskaa päivän tiskit yhdellä ranneliikkeellä, eikä mitään viokkosiivousta edes tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kenelläkään kokemusta? Tuleeko sanomista, jos koti on läävä? Vai vaikuttaako vain siivoukseen kulunut aika?

Vierailija
4/8 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylkä siivooja siivoaa vaikka minkälaisen läävän, mutta aikaa menee sitten enemmän. Kannattaa varmaan jo siivousta tilatessa varoittaa, että aikaa tarvitaan normaalia enemmän.

Vierailija
5/8 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia maksetusta kotisiivouksesta: "Huudan perheelle koko edellisen illan"

Julkaistu: 24.9.2012 18:33

Kannattaako kadehtia niitä, joilla käy siivooja? Kotiin palkatusta siivoojasta ei mielellään kerrota ulkopuolisille, IS:n haastattelemat naiset kertovat.

"Huudan perheelle koko edellisen illan"

"Olen monta kertaa miettinyt, onko mitään järkeä maksaa siivoojasta. Olen monta päivää ennen hänen tuloaan ihan paniikissa. Lapsikin totesi viimeksi jo päiviä etukäteen huolestuneesti, että tällä viikolla se taas tulee.

Ongelma on se, että siivooja on hyvin vähäpuheinen pohjalainen. Hän on antanut ymmärtää, että irtokamojen pitäisi olla paikoillaan kun hän tulee, ja meillä on aina ihan mieletön härdelli saada paikat kuntoon hänen tuloaan varten.

Tietenkään hän ei voi tietää, mikä on minkäkin tavaran paikka meillä, joten olen ihan samaa mieltä siitä, että on meidän asiamme pistää tavarat paikalleen. Niinpä huudan perheelle koko edellisen illan ja nousen aamukuudelta laittamaan loppuja tavaroita paikoilleen.

Hänelle olen aina hyvin anteeksipyytävä siitä, että koti ei taaskaan ole ihan kunnossa, mutta hän ei koskaan anna minulle synninpäästöä asiasta, naurahda että onhan tämä ihan ookoo tai jotain. Ongelma on kai se, että en osaa olla rouva ja pomo.

Toisaalta jos siivooja ei kävisi meillä, en saisi koskaan ryhdistäydytyksi enkä raivaisi tavaroita säännöllisesti edes suunnilleen paikoilleen. Ja jos jaksaisinkin tehdä sen useamman tunnin työn ilman siivoojan tuloa kirittämässä itseäni, en todellakaan jaksaisi pestä pintoja sen urakan päälle.

Olisi tietysti mukavaa puhua perheen sisäisestä työnjaosta, mutta mies ei edes huomaa, jos likaiset astiat ovat keskellä ruokapöytää kolme päivää. Hän ei myöskään ymmärrä, että vessan pesussa on kyse muustakin kuin estetiikasta, joten on turha kuvitella jakavansa siivoustyöt tasan tämän puolison kanssa.

Voi siis ajatella, että siivooja on reilu tapa jakaa kotitöitä, kun maksamme laskut yhdessä."

Elisa

"En osaa olla rouva ja pomo."

"En mainosta siivoojaa. Meillä on käynyt sama siivooja jo 19 vuotta. Kun minulla oli pienet lapset, kuulin hiekkalaatikkotutulta, että hänellä käy siivooja. Siitä se ajatus lähti, ja sama siivooja alkoi käydä meilläkin.

En mainosta muille, että meillä käy siivooja. Kai sitä näin suomalaisena naisena ajattelee, että pitäisi itse hoitaa sotkunsa. Joskus jos asia käy ilmi, yllätyn, kuinka monella muullakin käy siivooja.

Ennen siivojaan tuloa raivaan kodin. Täytyy myöntää, että joskus pesen myös lavuaarin tai vessanpöntön, jos ne ovat karmean näköisiä.

Lasteni huoneisiin siivooja ei mene, vaan he joutuvat siivoamaan ne itse. On parasta, että teinit hoitavat itse sotkunsa. Samalla he oppivat siivoamaan.

Siivoojamme on filippiiniläinen, joka siivoaa päivätyönsä lisäksi. Palkkarahoillaan hän maksaa sukulaislastensa koulutuksen ja käy itse kerran vuodessa kotimaassa. Siitä tulee minulle hyvä mieli."

Liisa

"Siivoan ennen siivoojaa"---

Lähimmät ystäväni tietävät, että minulla käy siivooja, mutta työpaikalla en ole asiaa mainostanut. Huomaan, että monien mielestä kaikkien kuuluu korjata omat sotkunsa, siivoojan käyttäminen on jotenkin moraalitonta.

Meillä on työpaikalla yksi korkeassa asemassa oleva pienten lasten äiti. Hänestä puhutaan tyyliin: "Kyllähän sitä voi tehdä pitkää päivää ja satsata uraan, sillähän käy siivooja." Aivan kuin siivooja hoitaisi lapset, pesisi pyykit, laittaisi ruoat ja kuljettaisi kouluun.

Toisaalta, jos joku minulta asiasta kysyisi, myöntäisin kyllä, että siivooja käy. En pidä sitä mitenkään hävettävänä asiana - kyse on kai lähinnä siitä, että en halua herättää kateutta."

Serena

Iltalehdestä

Vierailija
6/8 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe, asun ulkomailla ja tästä näkökulmasta nuo w. Ja 3. Vastaukset sekä iltiksestä kopioidut tekstit herättävät hilpeyttä.

Suomalaiseen eetokseen kuuluu tehdä kaikki ITE. Tuttavapiirissäni on täysin normaalia, että on siivooja/nanny/kodinhoitaja, joka myös käy kaupassa ja tekee ruoat.

Vierailija
7/8 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaamalla se selviää.

Kissankusen kyllä siivoaisin.

Vierailija
8/8 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, oletko syrjäytynyt?