Vähävaraisille lapsille tarkoitetut joululahja-avustuspaketit rajattu ällöttävän sukupuoli-stereotyyppisesti
Siis mitä tämä on? Olin serkun apuna paketoimassa noita lahjapaketteja, kriteerinä noissa 5-9v tytölle tai pojalle. Joka ikisessä tytölle tarkoitetussa laatikossa löytyi pinkkiä, hörhelöä, korua ja glitterkamaa ja pojille sinistä, pikkuautoa, legoa yms. ja varmaan 20 paketissa "traktorit ja työkoneet" värityskirja.
Miksei ihmiset ole tajunneet laittaa paketteihin sekalaista tavaraa eikä tuputtaa jo valmiiksi sukupuoli-stereotyyppistä kamaa?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
No varmaan siks, että ainakin mun 6v poika olis aivan onnessaan, jos saisi traktorit ja työkoneet -värityskirjan, legoja tai pikkuautoja. Ja muistaakseni tyttö samassa iässä tykkäs just kaikesta kimaltavasta, pinkistä ja hörhelöstä. Lapset nyt vaan tykkää näistä asioista, hyvinkin sukupuolettuneesti, vaikka sukupuolineutraalit "ketut ja sudet" tahtois muuta. Voithan sä tietysti olla erilainen ja pakata seuraavaan pojan pakettiin pinkkiä ja glitteriä.
Mun poikani rakasti 6 vuotiaana pinkkiä ja glitteriä.
Tytön lempilelu saman ikäisenä oli polkutraktori
Lapsiraukat. Eikö se vähävaraisuus koettele jo tarpeeksi. Pitääkö heille väenväkisin tuputtaa vielä jotain hörhöjen aatteita?
Onneksi omat vanhemmat aikoinaan olivat terveitä päänupistaan. Sain vain sellaisia lahjoja, joista kovasti pidin. Esim. nukketalo, luistimet, kirja, pipo ja kaulaliina, suklaata, tärkeimmät mainitakseni. Mikään noista lahjoista ei kovaäänisesti vaatinut mua olemaan jonkun pässinpäisen aikuisen luoma hirviö.
Jaa ... glitteriä rakastava lapsi? Olisin huolissani, olipa sitten kyseessä tyttö tai poika.
Vierailija kirjoitti:
Maailman oksettavin "tyttölelu" on meikkipää. Siis mikä vitun lelu se on?!?!!!
Sain meikkipään lahjaksi 80-luvulla, olin silloin ala-asteikäinen ja minusta se oli tosi hieno. Sai laittaa nuken päähän pinnejä, luomiväriä, huulipunaa ja kaikki lähti vedellä pois. Ihan samanlaisia sovelluksia löytyy nykyään tableteilla ja ne taitavat myös olla suunnattu alle 10-vuotiaille eli kyllä niille kysyntää on.
Vierailija kirjoitti:
Jaa ... glitteriä rakastava lapsi? Olisin huolissani, olipa sitten kyseessä tyttö tai poika.
Välillä miettii, onko näillä kommenttien kirjoittajilla mitään kokemista lapsista.. Glitterikynät, glitteriä paidoissa, kyllä lapset vaan sitä glitteriä rakastavat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä trendi on aivan typerä, että lapsien pitäisi olla sukupuolineutraaleita. Tytöt on tyttöjä, pojat on poikia. Suurin osa tytöistä tykkää pinkistä, prinsessatavaroista, niin kuin suurin osa pojista autoista ym. Ostakoot nämä sukupuolueettomuuskannattaja omille pojilleen barbeja ja tytöille autoja.
Mahtava argumentti tämä "Tytöt ovat tyttöjä, pojat ovat poikia" -klassikko.
Pinkkiä puuhkaa ja keijusiipiä voi käyttää ihan yhtä mielikuvituksekkaalla tavalla kuin legojakin. Ainakin minun lapsuudessa ysärillä monet tytöt tykkäsivät roolileikeistä. Mutta en tietenkään tiedä, miten se nykyään menee. Onko ainut tapa leikkiä just jonkun leffan käsikirjoituksen mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Maailman oksettavin "tyttölelu" on meikkipää. Siis mikä vitun lelu se on?!?!!!
Olen sinänsä jossain määrin "sukupuoliroolitiedostava" ja rakastin lapsena legoja ja piirtämistä, leikin autoilla ja kiipeilin puissa jne. sekä aikuisena olen IT-insinööri, mutta silti lapsena tykkäsin kovasti nyös barbeista ja kyseisestä meikkipäästä: sille oli hauskaa tehdä hienoja meikkejä ja kampauksia.
Vierailija kirjoitti:
Pinkkiä puuhkaa ja keijusiipiä voi käyttää ihan yhtä mielikuvituksekkaalla tavalla kuin legojakin. Ainakin minun lapsuudessa ysärillä monet tytöt tykkäsivät roolileikeistä. Mutta en tietenkään tiedä, miten se nykyään menee. Onko ainut tapa leikkiä just jonkun leffan käsikirjoituksen mukaan...
Ainoa tapa on leikkiä käsikirjoituksen mukaan. Hyvänä esimerkkinä legot. Ennen lapset rakentelivat niistä ihan mitä vaan, nyt vanhemmat säilyttävät legopakkaukset ja niistä rakennetaan vain kuvan mukainen kokonaisuus.
Voisiko joku perustella väitettään siitä, että miksi vähävaraisissa perheissä ollaan yllättävän konservatiivisia sukupuolten suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku perustella väitettään siitä, että miksi vähävaraisissa perheissä ollaan yllättävän konservatiivisia sukupuolten suhteen?
Täälläkin esitetyt "pojat on poikia" -tyyliset hokemat ovat usein kouluttamattomien tapoja ymmärtää ja käsitellä maailmaa. Poikkeuksiakin onneksi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan siks, että ainakin mun 6v poika olis aivan onnessaan, jos saisi traktorit ja työkoneet -värityskirjan, legoja tai pikkuautoja. Ja muistaakseni tyttö samassa iässä tykkäs just kaikesta kimaltavasta, pinkistä ja hörhelöstä. Lapset nyt vaan tykkää näistä asioista, hyvinkin sukupuolettuneesti, vaikka sukupuolineutraalit "ketut ja sudet" tahtois muuta. Voithan sä tietysti olla erilainen ja pakata seuraavaan pojan pakettiin pinkkiä ja glitteriä.
Mun poikani rakasti 6 vuotiaana pinkkiä ja glitteriä.
Tytön lempilelu saman ikäisenä oli polkutraktori
Hienoa, että sun lapset on parempia tiedostamaan sukupuolettomuutensa kuin muiden lapset. TEhdäänkö tästä nyt oikein kilpailu kenen lapset on enemmän toista sukupuolta kuin omaansa? Ihanan tiedostavaa ja nykyaikaista.
Eiköhän taas tässäkin asiassa ole parempi, että enemmistö (rikkaat normaalit heterot) ei anna toiselle enemmistölle (köyhät normaalit heterot) yhtään mitään, ettei vähemmistölle (kyllä te tiedätte) tule taas pahamieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin esitetyt "pojat on poikia" -tyyliset hokemat ovat usein kouluttamattomien tapoja ymmärtää ja käsitellä maailmaa. Poikkeuksiakin onneksi on.
Onneksi te akateemiset teette sukupuolineutraaleita lapsia ja me muut voimme 20 vuoden päästä vain naureskella, kun lapsenne ovat ihan sekaisin päästään, eivätkä tiedä mitä oikein loppuenlopuksi ovat.
Eikö jopa raamatussa lue että jumala loi ihmisen naiseksi ja mieheksi. Selvä kahtiajako. T. Ateisti
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä tämä on? Olin serkun apuna paketoimassa noita lahjapaketteja, kriteerinä noissa 5-9v tytölle tai pojalle. Joka ikisessä tytölle tarkoitetussa laatikossa löytyi pinkkiä, hörhelöä, korua ja glitterkamaa ja pojille sinistä, pikkuautoa, legoa yms. ja varmaan 20 paketissa "traktorit ja työkoneet" värityskirja.
Miksei ihmiset ole tajunneet laittaa paketteihin sekalaista tavaraa eikä tuputtaa jo valmiiksi sukupuoli-stereotyyppistä kamaa?
Ällöttävää on sukupuolineutraalisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitin huomiota samaan. En kuitenkaan yhdistäisi tuota ajattelutapaa suoraan kouluttamattomuuteen, vaan sivistymättömyyteen yleensä. Tämäntyyppiset "ajattelijat" pudottelevat suustaan vastaavanlaisia helmiä melko usein ja tavallisesti niiden motivaatio, kuten oman egon pönkittäminen ei ole kovinkaan taitavasti peiteltyä.
Halpa-hallin yhteydessä oli keräysbokseja, lahjoja Euroopan köyhille lapsille. Siinä oli selkeä ohjeistus mitä paketissa tulee olla, sekä tyttöjen että poikien laatikoihin piti laittaa tietyt jutut, esim. tiettyjä vaatteita ja hygieniatuotteita. Ja sitten: pojille voi laittaa lisäksi taskulampun ja laskimen ja tytöille hiuskoristeita ja tarroja.
Ymmärrän sen ettei kouluikäiselle pojalle kannata laittaa Hello Kitty -pörröglitterneuletta, mutta wtf, pojille taskulamppu ja tytöille hiuskoristeita?! Pojat tutkii, seikkailee ja selviytyy, ja tytöt istuu nätiksi laitettuna odottamassa?
Ei tartte kaikkea väkisin vääntää päälaelleen, mutta jotain järkeä, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää tuollaiset idioottimaiset yleistykset. Tänä päivänä vähävaraisissa on ihan koulutettuakin väkeä, eikä vähävaraisilla välttämättä siis ole mitään muuta yhdistävää tekijää kuin se vähävaraisuus.
Kivoja lahjoja on esim. leffaliput, legot, erilaiset rakennus-ja askartelusarjat, lahjakortit kirjakauppaan, mitä näitä nyt on...