Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

minkä ikäistä voi nukuttaa vatsallaan??

09.03.2006 |

Kiitti!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Virallisten" suositusten mukaanhan se menee kutakuinkin niin, että siinä vaiheessa kun lapsi itse oppii kääntymään vatsalleen (ja tekee tätä siis öisin unissaan), niin ei sitä lasta tarvitse kesken unien mennä selälleen/kyljelleen kääntelemään. Minusta kuitenkin tuntuu, että tuosta vatsalleen nukuttamisesta vauhkotaan ehkä hieman liikaa, kun välillä tuntuu, että se tarkoittaa automaattisesti lapsen kuolemista. Eihän meistä vanhemmista taitaisi olla kukaan elossa, sillä meidän vauva-aikana suositeltiin usein vatsalleen nukuttamista... ja niin vaan on moni meistäkin vielä hengissä ;)

Tottahan on, että kätkytkuolemalla ja vatsallaan nukuttamisella on jokin (häviävän pieni) yhteys, mutta tapahtuuhan noita valitettavia kuolemia kaikista varotoimista huolimatta. Itse olen pääasiassa nukuttanut kolme muksuani kyljellään (ja selällään), mutta silloin tällöin olen pitänyt myös mahallaan, sillä silloin on ilma tullut helpommin ulos eikä vatsavaivat ole niin vaivanneet.

Mutta jokainen taaplaa tyylillään :)

Vierailija
2/10 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva tulee nukuttaa selällään ainakin puolen vuoden ikään asti ja jopa 8kk ikään. Tällöin ehkäistään kätkytkuolemat 100 prosenttisesti. Vauvan pään muotoon tms. selällään nukkumisella ei ole vaikutusta, koska pää muotoutuu omaan muotoonsa vuoden iässä genetiikan ja aivojen kasvun vaikutuksesta. Kyljellään lapsi voi nukkua, mutta kylkiasentoon lasta ei saa tukea siten, että siitä voisi pyörähtää vatsalleen. Jos taas lapsi itse kääntyilee nukkuessaan miten päin sattuu niin siitäkään ei tarvitse olla huolissaan, ohje koskee vain hoitajan toimintaa.

Ohjeet ovat siis ohjeita ja suositukset suosituksia, mutta vastuun lapsen hoidosta ottaa aina vanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aloimme nukuttaa pulauttelevaa mahavaivaista poikaamme jo 1 kk iästä asti sängyssä mahallaan (vaunuissa kyljellään). Selällään ollessa poika valitti mahaansa ja pulauttaessa veti puklua henkeen. Nykyisen oikein iloinen hyvin nukkuva 8 kk veijari.

Vierailija
4/10 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva nukkui mahallaan sairaalasta lähtien pari ensimmäistä kk. Muistan näin myös esikoisen kohdalta. Tämä siksi, että mahan kipristelyt huomattavasti vähempänä ja nukkuminen rauhallista. TIEDÄN, ETTÄ TÄHÄN LIITTYY suurempi kätkytkuoleman riski; MUTTA mahallaan nukuttaminen pitää hengityksen vapaana, jos vauva pulauttaa tai oksentaa.

Sairaalassa oltiin siis synnytyksen yhteydessä, sekä toistamiseen RS-viruksen takia, ja kummallakaan kerralla hoitajat tai lääkärit eivät kieltäneet nukuttamasta mahallaan, päinvastoin.

Tässä varmaan jokainen tekee niinkuin näkee parhaaksi, eikä oikeaa tai väärää ole olemassa..

Vierailija
5/10 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aftonbladet:

Vauva tulee nukuttaa selällään ainakin puolen vuoden ikään asti ja jopa 8kk ikään. Tällöin ehkäistään kätkytkuolemat 100 prosenttisesti.

Vaikka kaikki maailman vauvat nukuttettaisiin selällään kätkytkuolemia tapahtuisi. Osassa kätkytkuolemia ei ole voitu osoittaa minkäänlaista syy-yhteyttä nukkumisasentoon.

Vierailija
6/10 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että todella ehkäisee 100-prosenttisesti? En ole tota kyllä missään kuullut. Sehän olisi todella kätevä keino ehkäistä kaikki kätkytkuolemat - nukuttamalla selällään. Olisko tässä tullut nyt jokin ajatusvirhe tai väärä tieto? Olisi kiva saada linkki tuohon tietoon, jos se vielä on tallella. Minä kun olen kuullut vain, että riskiä kätkytkuuolemaan lisäävät seuraavat tekijät:

- vauva on poika

- vauva on 2-4 kuukauden ikäinen

- vauvan äiti tupakoi tai on tupakoinut raskausaikana

- Vauva nukkuu mahallaan

- liian pehmeä patja (esim. vesisänky)

Siinä kai ne tärkeimmät.

Noistakin huolimatta nukutimme poikavauvaamme noin kolmen kuukauden ikäisestä mahallaan, niin ei tarvinnut mahavaivoista niin kärsiä. Mutta kukin tietysti itse punnitsee, millaisen riskin ottaa.

aftonbladet:

Vauva tulee nukuttaa selällään ainakin puolen vuoden ikään asti ja jopa 8kk ikään. Tällöin ehkäistään kätkytkuolemat 100 prosenttisesti. Vauvan pään muotoon tms. selällään nukkumisella ei ole vaikutusta, koska pää muotoutuu omaan muotoonsa vuoden iässä genetiikan ja aivojen kasvun vaikutuksesta. Kyljellään lapsi voi nukkua, mutta kylkiasentoon lasta ei saa tukea siten, että siitä voisi pyörähtää vatsalleen. Jos taas lapsi itse kääntyilee nukkuessaan miten päin sattuu niin siitäkään ei tarvitse olla huolissaan, ohje koskee vain hoitajan toimintaa.

Ohjeet ovat siis ohjeita ja suositukset suosituksia, mutta vastuun lapsen hoidosta ottaa aina vanhempi.

Vierailija
7/10 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva itse siihen oppi, ja on nyt siis 7kk. Kyllä joskus 5kk iässäkin joinain öinä kääntyi vatsalleen, mutta heräsin siihen aina silloin ja kävin kääntämässä kyljelleen, en saanut muuten itse nukuttua, kun hermoilin että saako henkeä vai ei...

Nykyäänkin kyllä nukutan kyljelleen, ja suurimman osan yöstä taitaa kyljellään tai selällään nukkua, mutta aamuyön tunteina on nyt silloin tällöin vatsalleen kääntynyt ja hyvin nukkuu niinkin.

Vierailija
8/10 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on tehnyt tätä 2.5kk iästä lähtien. Jos yrittää laittaa täkkiä tai vastaavaa esteeksi ettei mahalleen menisi, ähertää ja punkaa, vääntää ja kääntää väkisellä mahalleen. Jos ei onnistu näiden esteiden takia, suuttuu ja huutaa pää punaisena ja rauhoittuu vasta kun mahalleen pääsee. Että se siitä.

Vierailija
9/10 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita " virallisia" tietoja asiasta on aivan tolkuttomasti, muun muassa se, että ennen vanhaan kättäriltä saatiin sellainen ohje, että jos lapsi osaa nostaa päätään, kätkytkuolemanriski mahallaan nukuttaessa poistuu.

Joten jokainen voi valita, mitä " virallista" ohjetta haluaa kuunnella :0)

Mutta meillä siis toiminut äärettömän hyvin mahallaan nukkuminen. Parin ekan tasiteluviikon jälkeen (eli yritettiin nukuttaa kyljelleen, kun itsekin tuijotin noita typeriä ohjeita....) alettiin nukuttamaan mahalleen, ja siitä asti tyttö nukkunut 12h putkeen.

Heather ja Neiti-Nessukka 6,5kk

Vierailija
10/10 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on selvitetty naapurimaassa Ruotsissa tehdyssä tutkimuksessa ja kuultu NKL:n ylilääkärin suusta luennoilla.