En osaa liittyä moottoritielle! Miten te teette sen?
Ihan kauheeta kun pitäisi saada siinä mutkassa nopeus 80 kmh ja sen jälkeen katsoa taakse näkyykö siellä ketään, enkä mä nää ku hajanaisesti autoja siellä täällä, en mä tiedä missä ne on, enkä osaa edes pitää nopeutta ku huljutan jalkaa kaasupolkimella että saisin pidettyä 80, usein en edes pääse siihen ku en ehdi miettiä kiihdytystä. Tänäänkin liityin 65 kmh nopeudella ja joku ohitti ja mä kiljuin.
Miten te liitytte? Ei siinä mutkassa voi edes ajaa 80 kmh, joten miten mä voisin etsiä sopivan välin kun nopeus on vasta hakusessa?
Kommentit (16)
Aja nelosella kunnes olet saanut liityttyä sinne liikenteeseen.
Missä mutkassa? Onhan siinä yleensä ihan hyvä suoran pätkä kun motarille liitytään...?
Liityminen on helppoa ( jos ei ole henkilöä joka kiihdyttää vaa sen takia ettet pääsisi eteen) joten jos koet sen haastavaksi kannattaa käydä jollain kurssilla autokoulussa ja pyytää että treenatte liittymistä.
Keskityt nyt vaan siihen nopeuteen ja annat mennä, kyllä niillä siellä motarilla on silmät päässä ja osaavat tehdä tietä. Joo joo, kyllä niillä liittyjillä on kolmio ja väistämisvelvollisuus, mutta jos ajavat samaa vauhtia kuin liikennevirta motarilla, niin kyllä siellä fiksut ihmiset päästää väliin ilman että tarvitsee jarruttelemaan ruveta.
Ei vittu.... oikein ehdoin tahdoin siis haluat että joku oikeasti posauttaa perääsi kun liityt sinne muiden sekaan kuudenkympin vauhtia??
Sinä itse luot sen vaaratilanteen, muuten ei olisi mitään pelättävää!!
Ei siinä ole muuta kuin painat sen satasen siihen lasiin ja menet jonkun taakse! Kyllä ne antaa sulle tilaa, mutta älä jumalauta kilju ja matele aivan liian hitaasti sinne
Kehotan ap:ta harjoittelemaan liittymäajoa siinä vieressäsi olevalla porvoon motarilla. Siinä on paljon mukavia liittymiä jossa kuka vaan jonne oppii sen nopeammin kuin ehtii edin tyhjentää.
Ja muistakaahan se että tiellä ajavan ei kuulu, eikä lain mukaan edes saa, vaihtaa kaistaa kun joku, yleensä nainen, ei uskalla tulla rampista. Näitä näkee päivittäin.
Siinä mutkassa voi hyvin ajaa vielä vaikka 60km/h, takanasi olevien autojen tulee päästää sinut ensin. Olen kerran ollut tilanteessa, jossa moottoritiellä oli niin kova ja ruuhkainen liikenne, että liittyvien täytyi pysähtyä odottamaan.
Itse katson aina ensin sivupeilistä näkyykö moottoritien liikennettä, jos ei näy, ajan esim. 60km/h mutkaan ja siitä katson sivupeilistä millainen liikenne tiellä on. Kannattaa alkaa kiihdyttää heti kun näkee auton lähestyvän, sitten pääset helposti sen taakse. Useasti oikealla ajavat autot vaihtavat vasemmalle kaistalle, jos heillä on hyvä vauhti, rohkeasti vaan sekaan! Tosin uhkarohkeaksi ei kannata ryhtyä, mutta himmailu saattaa aiheuttaa onnettomuuden ainekset.
Pystytkö pyytämään jotain läheistä näyttämään sinulle omaa liittymistapaansa? Viime kädessä voit aina ostaa autokoulusta pari ajotuntia tähän tarkoitukseen :)
Youtube-video: https://www.youtube.com/watch?v=tniSMSb1-nI EI NÄIN KUTEN EKA AUTO! Olisi ehtinyt hyvin kuorma-auton eteen, jos olisi kiihdyttänyt. Virhe myös liian myöhäisessä liittymisessä, alkoi kiihdyttämään liian myöhään ja näet varmaan mistä kohdasta auto liittyi..
Katsot jo kiihdytyskaistan alussa että minkä verran niitä autoja siellä motarilla on. Jos on tiukka kurvi, ei sitä tietty voi talla pohjassa ajaa, mutta heti kun vähän suoristuu, kaasupoljin pohjaan. 3 tai 4 vaihde autosta riippuen on hyvä. Ja tuossa kun näet ne motarilla ajavat autot, valitset välin mihin yrität. Tietty kannattaa valita sellainen väli mihin mahtuu hyvin. Itse käytän mielikuvaa, että yritän tähdätä "tuon auton taakse". Ajatus jonkun eteen ehtimisestä on paljon ahdistavampi. :D
Tehokas auto on tietty kiva, itselläni on parisataa heppaa ja ahdin konepellin alla. Mutta kyllä onnistuu tavallisellakin autolla.
Liityttäessä moottoritielle autosi nopeus tulee olla sama mikä muullakin liikenteellä. Yleensä moottoritien liittymissä on pitkät kiihdytyskaistat, jotka kannattaa hyödyntää loppuun saakka. Eli kun lähdet kiihdyttämään mutkan jälkeen, niin sulla on pitkä suora kiihdyttää oikeaan nopeuteen. Kun nopeus on sama kuin muilla liikkujilla, on jonoon helppo liittyä.
Suomalaisten ajotavassa on se vika, että sinne moottoritielle on älytön kiire liittyä. Ei ole mitään hätää ja paniikkia liittyä vaan tärkeintä on, että sovitat kiihdytyskaistalla vauhdin oikeaksi ja liityt ihan kaistan lopussa, ei pitäs tuottaa ongelmia. Hiljaisen liikenteen aikana kannattaa käydä treenaamassa :)
HEL-NYC kirjoitti:
Hanki tehokas auto joka kiihtyy kun painat kaasua, laita vilkku ajoissa päälle ja katso jo pitkältä (niin pitkältä kuin näkyy), väli johon aiot mennä.
Onpa hieno neuvo. Auton vaihtohan se on ratkaisu tähän. Ja sitä paitsi, mikä auto se "tehokas" olisi? Kyllä normiautoilla pystyy moottoritielle ajamaan.
Tarkoitus on kiihdyttää samaan nopeuteen kuin tiellä jo menevät. Siitä sitten sopivaan väliin. Miten voi etukäteen arvioida välin, johon yrittää? Senhän tietää vasta siinä kohdalla. Ja useinhan autot vielä väistävätkin, joten ei ole kovin vaikeaa.
Uskon että ap puhuu nyt liittymästä joka on todella lyhyt ja tulee mutkasta vielä siihen. Kuten esimerkkinä Vantaalla petikon liittymä on aivan kamala. Pitää olla oikeasti tehokas auto että saa siinä 80km/h joka minulla onneksi on.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Hanki tehokas auto joka kiihtyy kun painat kaasua, laita vilkku ajoissa päälle ja katso jo pitkältä (niin pitkältä kuin näkyy), väli johon aiot mennä.
Onpa hieno neuvo. Auton vaihtohan se on ratkaisu tähän. Ja sitä paitsi, mikä auto se "tehokas" olisi? Kyllä normiautoilla pystyy moottoritielle ajamaan.
Tarkoitus on kiihdyttää samaan nopeuteen kuin tiellä jo menevät. Siitä sitten sopivaan väliin. Miten voi etukäteen arvioida välin, johon yrittää? Senhän tietää vasta siinä kohdalla. Ja useinhan autot vielä väistävätkin, joten ei ole kovin vaikeaa.
Totta kai se väli pitää katsoa etukäteen eikä vasta kohdalla! Osaathan ehkä katsoa sivullesi ja peileihin samalla kun kiihdytät motarin nopeuteen?
Minusta tehokas on mikä tahansa auto, joka kiihtyy 0-65 alle 7sekunnin.
Hanki tehokas auto joka kiihtyy kun painat kaasua, laita vilkku ajoissa päälle ja katso jo pitkältä (niin pitkältä kuin näkyy), väli johon aiot mennä.