Mikä olisi suosikki NUORTENKIRJASI?
Omani oli Hellevi Salmisen "Kymmenen pistettä neitsyydestä". Juoni on vähän hämärän peitossa, mutta sen verran muistan, että tyttö oli rakastunut poikaan ja he menevät kirjan lopussa yhdessä festareille ja tyttöystävä näkee poikaystävänsä suutelemassa kiihkeästi toista poikaa :D
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuija Lehtisen R.I.P. ja Marja-Leena Tiaisen Rakas Mikael, ne olivat suosikkejani nuorena. Jälkimmäinen on edelleen hyvä, olen lukenut sen muutamaan kertaan myös aikuisena. Nykyään Tuija Lehtisen tyylissä on jotain todella ärsyttävää, mm. mustavalkoinen henkilökuvaus, erityisesti sivuhenkilöiden kohdalla.
23: Aikuiset Mirkka ja Masa vilahtavat Lehtisen tänä vuonna julkaistussa aikuisten kirjassa Ensimmäinen, toinen ja kolmas kerta. Perus Lehtistä, ei kovin kummoinen lukukokemus, mutta oli kiva törmätä vanhoihin tuttuihin :)
Mulla on vähän sama vika kun sulla, että Lehtisen tyyli ei enää toimi. Ne vanhemmat, 80-luvun kirjat vielä menee, mutta en hirveesti tykkää näistä uusimmista. Mies taskussa taitaa olla viimeisin Lehtisen kirja jonka olen lukenut, joten voitko spoilata mua sen verran tuosta uusimmasta Lehtisestä ja kertoa että mitä ne Mirkka ja Masa puuhaili? :) -23
Spoilataan sitten, joten varokaa te joita ei kiinnosta. Mirkan ja Masan vierailu ei tosin liity hirveästi kirjan juoneen, joten ei tästä kenenkään jännityksen pitäisi kärsiä.
Eli siis Mirkka on valmistunut arkkitehdiksi ja asuu Juuson kanssa jossain pienemmällä paikkakunnalla. Juuso on tietysti eläinlääkäri. Heillä on teini-ikäinen (tai ainakin melkein) tytär ja muistaakseni pari poikaa. Masa oli kai insinööri, edelleen yhdessä Sepen kanssa ja heillä on poika. Memmalla on kai neljä (vai viisi?) poikaa, ja Mirkka ja Masa pohtivat että ikä tulee vastaan jos aikoo vielä yrittää tyttöä.
Kiitos! :) Kyllähän noista aineksista uusi kirja syntyisi.
tänään käppäilin paikallisessa kirpputorilla ja kappas vaan joku oli laittanut myyntiin Alfred Hitscokin 3etsivää.Muistin että näitähän tuli luettua nuorempana.No kirja lähti sitten mukaani eihän sitä sinne voinut jättää,tietenkään.
Muistaako kukaan sellaista kuin Jotkut senkun häipyy? Kirjailija oli ruotsalainen muistaakseni.
Lapsena/nuorena tulisää luettua kyllä todella paljon.
Merja Jaloa, Tuija Lehtistä, Lotta- ja Tiina- kirjasarjat, Enid Blyton: viisikot, salaisuus- kirjat
Sofian maailma, Agatha Christietä, sarjakuvia, muumikirjat, Astrid Lindgren: Ronja Ryövärintytär, Peppi Pitkätossu
Voi mitä kaikkia niitä onkaan ollut, ei enää muistakaan kaikkia 😊
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan sellaista kuin Jotkut senkun häipyy? Kirjailija oli ruotsalainen muistaakseni.
Joo! Oliko päähenkilön nimi Madde ja paras kaveri oli Sessi tai Cessi tjtsp.
Siihen on jatko-osakin muistaakseni.
Jenkkivuosi. Suomalaisen tytön kokemus vaihto-oppilasvuodesta Jenkeissä joskus 70-luvulla.
Me kolme ja jengi -kirja oli mun suuri rakkaus teininä, luin sen varmaan kymmeniä kertoja. Oon lukenut sen aikuisenakin, ja on se kyllä hyvä! Muistan että nuorena joskus kun luin sen loppuun, niin aloitin sen heti perään uudelleen alusta, koska se loppuu samoihin sanoihin joilla se alkaa.
Täällä yksi Tiina-, ja viisikkofani! Myös Lotta lentoemäntä -kirjat tuli luettua sekä Kultaiset Salamat ym. Ehdoton suosikkini oli kuitenkin Monica Hughesin kirjat Tietokoneen Vangit ja Uniensieppaaja. Mulla on yhä ne molemmat ja luen niitä edelleen näin kolmekymppisenä :D Mutta kun se tarina vaan on niin hyvä!
Tykkäsin myös Jukka Parkkisen kirjasta Sinun tähtesi, Allstar. Se tulevaisuuden synkkyys pelotti ja viehätti samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi Tiina-, ja viisikkofani! Myös Lotta lentoemäntä -kirjat tuli luettua sekä Kultaiset Salamat ym. Ehdoton suosikkini oli kuitenkin Monica Hughesin kirjat Tietokoneen Vangit ja Uniensieppaaja. Mulla on yhä ne molemmat ja luen niitä edelleen näin kolmekymppisenä :D Mutta kun se tarina vaan on niin hyvä!
Tykkäsin myös Jukka Parkkisen kirjasta Sinun tähtesi, Allstar. Se tulevaisuuden synkkyys pelotti ja viehätti samaan aikaan.
Aivan, olinkin ihan unohtanut mainiot Lotta lentoemäntä-kirjat! Niitä vaan ei muistaakseni ollut kovin montaa? Kultaiset Salamat luin myös ja Neiti Etsivät olivat myös suosikkejani. Näin jälkeenpäin ajatellen taisin pitää Merri Vikin Lotta-kirjoista enemmän kuin Tiinoista, vaikka Tiinatkin olivat todella hyviä. Ehkäpä se johtui Lottien huumorista ja siitä kun Lotta-sarja oli tosi pitkä, kertoi Lotan tarina pitkälle aikuisuuteen asti (muistaakseni). Menisiköhän muistot pilalle jos kokeilisin lukee Lotat uudelleen?
Pakko vielä kommentoida tuota Sinun tähtesi, Allstar. Ostin sen nimittäin jostain syystä silloin way back when ja inhosin sitä, se oli minusta tylsä. Eniten otti päähän että olin tuhlannut siihen pienoiset pennoiseni. En tiedä löytyiskö sitä vielä itseltäni jostain. Voisi olla hauska kokeilla lukea sekin uudestaan ja katsoa onko mieli muuttunut, jos se sinusta on kuitenkin ollut niin hyvä että muistat sen vieläkin.
Spoilataan sitten, joten varokaa te joita ei kiinnosta. Mirkan ja Masan vierailu ei tosin liity hirveästi kirjan juoneen, joten ei tästä kenenkään jännityksen pitäisi kärsiä.
Eli siis Mirkka on valmistunut arkkitehdiksi ja asuu Juuson kanssa jossain pienemmällä paikkakunnalla. Juuso on tietysti eläinlääkäri. Heillä on teini-ikäinen (tai ainakin melkein) tytär ja muistaakseni pari poikaa. Masa oli kai insinööri, edelleen yhdessä Sepen kanssa ja heillä on poika. Memmalla on kai neljä (vai viisi?) poikaa, ja Mirkka ja Masa pohtivat että ikä tulee vastaan jos aikoo vielä yrittää tyttöä.