Kasvisruokaa tarjottavaksi vieraille
Joudun työni puolesta silloin tällöin tilanteeseen, jossa minun pitää tarjoilla töissä tapaamilleni ulkomaalaisille vieraille päivällinen kotona. Ei nyt mitään juhlapäivällistä, mutta kuitenkin asiallinen ateria. Jos vieras syö lihaa tai kalaa, tilanne on helppo. Laitan esimerkiksi uunilohta tai kokonaisena paistettua broileria. Helppoa valmistaa, ja näyttää maistuvan vieraille. Välillä vieras on jopa pyytänyt reseptiä mukaan kotiin.
Mutta välillä vieras on kasvssyöjä, ja tällöin olen ongelmissa, kun en meinaa keksiä sopivaa tarjottavaa. Viimeksi stressasin monta päivää ja etsin reseptejä netistä monta tuntia. Päädyin lopuksi kasvis-curryyn, jossa oli kookosmaitoa. Minusta se maistui ihan hyvältä, mutta vieras näykki vain muutaman palasen. En sitten tiedä, mikä siinä oli vikana.
Kun joskus aikaisemmin olen kertonut täällä ongelmasta, olen saanut runsaasti alapeukkuja. Maailmahan on täynnä hyviä kasvisruokaohjeita, ja minulla on vain asenneongelma, jos en löydä niitä. Kyllä minäkin tiedän jotain hyviä kasvisruokia, mutta ne eivät oikein sovi tarkoitukseen. Esim. kasvissosekeitot ovat hyviä, mutta ulkomaalaisen vieraan silmissä alkuruoka eikä pääruoka. Uunijuurekset ovat mainio lisuke, mutta eivät ne korvaa pääruokaa. Jotkut soijarouheviritykset eivät taas minusta ole vierasruokaa.
Tilannetta mutkistaa se, että en itse voi syödä sieniä. Niistä kyllä keksisin muuten jotain tarjottavaa.
Saisiko täältä asiallisia vinkkejä ilman syyllistämistä?
Kommentit (24)
Itse tekstin varmaan kasvispihvejä tai jotain ihanaa kasvissosekeittoa.
Kasvislasagne myös hyvää tai täytetyt paprikat.
Kerran söin jossakin kasvis-kaalikääryleitä ja olivat aivan ihania.
Vierailija kirjoitti:
Itse tekstin varmaan kasvispihvejä tai jotain ihanaa kasvissosekeittoa.
Kasvislasagne myös hyvää tai täytetyt paprikat.
Kerran söin jossakin kasvis-kaalikääryleitä ja olivat aivan ihania.Suomalaiset pitävät kasvissosekeittoa pääruokana, mutta ulkomaalaiset vieraat eivät. Et ilmeisesti ole lukenut ketjua, koska asia on jo aikaisemmin mainittu täällä.
Jos ei tarvitse olla varsinaisesti "hienoa" ruokaa niin mustapapupyörykät kaurakermakastikkeessa tai vihreät linssit perunamuusilla on parasta, ohjeet löytyy Pidempi korsi -blogista. Ja noihan voi tietty tehdä epävegaanisenakin versiona jos haluaa.
Pinaatti-pecorinocannelonit.