Ainainen jännitys ja ahdistus .. miten siitä pääsee eroon
Aina ennen työvuoroa
Ennen jotain tapaamista (mitä vaan ; kavereiden, lääkärin, kampaajan, lapsen opettajan jne.)
Ennen kaupassakäyntiä, jos pitää hoitaa ostoksia enemmän (tyyliin pikaisesti maitopurkki ja leipä ei jännitä)
Jonnekin reissuun lähtemistä
Jos meille tulee vieraita
...
Aina se sama jännitys ja vatsakipu/paha olo tärinä ja kylmä hiki. Sitten kun pääsee itse asiaan, eli sinne työpaikalle, tapaamiseen jne.niin se väistyy ja olen ihan rennosti.
...
Ärsyttää kun teen paljon iltavuoroja niin koko aamupäivä menee tässä jännityksessä, en voi syödä ja olen vaan sohvalla ja odotan että aika kulkee. Joskus teen kotihommia tai käyn lenkillä mutta esim. eilen oli ihan kaamea aamupäivä työvuoroa odotellessa vaan.
...
Onko muilla kokemusta? Mikä avuksi?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä lääkitys auttanut vähän. Ei kuitenkaan kokonaan ole poistanut jännitystä. Jokaikistä kotoa poistumista jännitän, ja pakko käydä paskalla aina ennen kuin tapahtuu jotain normaalista poikkeavaa.
Aamuvuoroon jos menen niin herään 5.30 ja kerkeen köydä löysät paskat vääntämässä ainakin 3-4 kertaa ennen töihin menoa. Jos menen iltavuoroon niin vielä enemmän. Just mahalla minäkin reagoin.
Ap
Ärsyttää kun jännittämisessä on eri tasoja mutta kaikki niputetaan saman nimekkeen alle ja joutuu helvetisti todistelemaan oman vaikeustasonsa kanssa. Minä en ole pystynyt opiskelemaan ammattia, ei ajokorttia, ei lapsia, ei mitään. Ja olen vain jännittäjä joka muka pystyisi kaikkeen jos vain altistaisi itsensä kaikille tilanteille. Se ei pidä paikkaansa. Minusta ap on hyvin lievä jännittäjä koska pystyyy tekemään vaativaa työtä. Silti meitä kaikkia kohdellaan apua hakiessa samalla tavalla.
Tuollainen hermoilu lievittyy itsestään vuosien varrella kun asiat ja elämä kaikkineen arkipäiväistyy mutta kai jotain mietoa rentouttavaa lääkettä voi joskus kokeilla niin saa makua siitä millaista olisi olla oma itsensä ja pääsee pienelle lomalle omista hermoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun jännittämisessä on eri tasoja mutta kaikki niputetaan saman nimekkeen alle ja joutuu helvetisti todistelemaan oman vaikeustasonsa kanssa. Minä en ole pystynyt opiskelemaan ammattia, ei ajokorttia, ei lapsia, ei mitään. Ja olen vain jännittäjä joka muka pystyisi kaikkeen jos vain altistaisi itsensä kaikille tilanteille. Se ei pidä paikkaansa. Minusta ap on hyvin lievä jännittäjä koska pystyyy tekemään vaativaa työtä. Silti meitä kaikkia kohdellaan apua hakiessa samalla tavalla.
Tuollainen hermoilu lievittyy itsestään vuosien varrella kun asiat ja elämä kaikkineen arkipäiväistyy mutta kai jotain mietoa rentouttavaa lääkettä voi joskus kokeilla niin saa makua siitä millaista olisi olla oma itsensä ja pääsee pienelle lomalle omista hermoistaan.
Ehkä sinun tilanteessasi on kyse jo jostain muustakin kuin varsinaisesta "vaan" jännittämisestä? Ahdistuneisuushäiriö tms.? En todellakaan tiedä, mutta kuulostaa vakavalle ja todellakin elämää rajoittavalle tuo tilanteesi. Tsemppiä
Itse olen tästä kärsinyt liki 20v ja kuten sanoin, ihan kuin pahenisi. On siis ainakin kroonistunut, jos ei muuta. Itselleni "siedätyshoito" eli vaan meneminen ja tottuminen ei ole lievittänyt jönnitystäni laisinkaan :/
Ap
Itsellä lääkitys auttanut vähän. Ei kuitenkaan kokonaan ole poistanut jännitystä. Jokaikistä kotoa poistumista jännitän, ja pakko käydä paskalla aina ennen kuin tapahtuu jotain normaalista poikkeavaa.