***Torstaita HEINÄhattuset***
Linkki edelliseen pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=6642090&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (26)
Vastataanpa heti ekaks noihin kysymyksiin ;)
1. Paljonko on paino noussut ja millä viikoilla olet?
* -3,5 kg ja nyt on menossa 23+6
2. Mitä " vaivoja" ollut nyt?
* jos henkisiä kysytään, niin vaikka mitä! Muuten on mennyt ilman supistuksia (en kyllä vielä tiedä oikein mitä ne on vaikka yhden jo olen synnyttänytkin..) ja välillä sitten noita liitoskipuja (kaipa ne niitä on), etovaa oloa jatkuu edelleen satunnaisesti ja kyllä sitä melkein joka ilta saa yökkäämässä käydä :(
3. Otatko äitiyspakkauksen?
* kyllä ainakin olisi tarkoitus
4. Näkyykö vatsa jo hyvin ulkopuolisille?
* EI! Kukaan ei vielä tiedä siitä..vaikka normaalisti onkin kasvanut, eikä kukaan ole puhunut taaksepäin kallistumisistakaan..On vain noita kerroksia tuossa jo valmiina " suojana"
5. Syömishimosi?
* Ei ole mitään erikoista. Tällä hetkellä on syömiset menneet aika vähiin :(
Ja sitten muuta :)
Olin kaverin luona yötä lataamassa akkuja ja hermoja. Sammuin kyllä saman tien, kun alettiin nukkumaan! Tyttö oli mummolassa, kun mummo on navetalta sairaslomalla..Edelleen raastaa hermoja tuo ukko (ja tulee raastamaan vielä KAUAN!) ! Ota siitä nyt sitten selvää mitä se oikeasti haluaa!! Olen kyllä pistänyt nyt niin kovan kovaa vastaan ja kertonut/tulostanut elämän pikku tosiasioita sille..Ajan se tilasi lääkärille ja verikokeisiin, saapi nähdä löytyykö mitään! Laulun sanoja myötäillen " Saat miehen kyyneliin, se helppoa on.." olen saanut taottua sille edes vähän järkeä päähän ja sitä mitä se on voinut minuun ja vauvaan vaikuttaa! Se pelkää nyt ihan hysteerisesti kaikkia tauteja! ym.
Vauva liikkuu hyvin ja jumppailee kovasti. Pienet nyrkit takoo välillä todellakin kovaa napaan päin! Loppuaikaa odotellessa, kun se tästä vielä kasvaa. Kun nytkin sen kuntojumpan aikana tuntuu jo tarpeeksi inhottavalle :( Kunhan sen voimat kasvaa, niin se varmaan takoo nyrkkinsä läpi ;)
Kylläpä väsyttää vieläkin TODELLA hyvin nukutun yön jälkeen :)
Mutta nyt happihypylle :)
~suviande ja öttiäinen 23+6~
Mieheni soitti juuri kun oli viennyt tytön tarhaan että hoitaja oli sanonut että hän on ollut tosi kiukkuinen koko viikon ja ei ole suostunut apuun ja tiuskinut kaikille :(
Voi olla että hänen käytökseen vaikuttaa koti-ilmapiiri kun on ollut hiukka eripuraa niin mieheni kanssa kun isomman lapsen joka on hiukan laiminlyönyt kotiläksyjä ja oli yhteen tehtävän tarkistukseen väärentänyt minun nimeni.
Pitäisi koittaa jaksaa olla rauhallinen mutta tuntuu että on jotenkin vaikeaa nyt raskaan akun hormoonit hyllää ja pienikin asia ärsyttää mega paljon ja sitten väsyttää viellä työpäivän jälkeen ihan hirmuisestikkin. Mieheni tulee myös usein kotiin vasta tossa klo 19 hujakoilla niin illat on aika raskaita yksin.
En tiedä pitäisikö hakea sairaslomaa hiukan kun minulla on joku ihme uupumus ja pelkään että hiukan joku masennuskin kun mikään ei kiinnosta ja huvita.
Töissäkin hiukan painostava tilanne kun johtoa laitetaan hiukan uusiksi niin on joutunut olemaan ns kahdentulen välissä.
Loppuisi nyt tuo bussilakko niin ei tarvitsisi enään poikaa kuljetella ees taas kouluun ja kotiin kesken työpäivän.
Voimia teille kaikille joilla on nyt hiukan hankalaa kanssa !
Itse on kyllä pysty allekirjoittamaan että raskausaika on elämäni parasta aikaa :)
viikot 21+1
Ihana aamu, siis ilman suhteen:)
Meillä on tyttö isänsä kanssa kotona, kun on kauhee nuha ja kuumetta. Mä olin eilen kotona. Tänään mennään sit lääkärille, koska tuo kuumeilu on jatkunut jo toista viikkoa:(
Ei meinaa enää bleiseri eikä farkut mahtua päälle..
Eilen jouduin hakemaan apteekista Flagyl-puikkoja, emätintulehdus vaivaa:(. Huolestuttaa ettei tulehduksesta vaan ole vaaraa sikiölle. Ja kesällä mulla oli paha munasarjatulehdus, pelottaa ettei vaan tulisi sellaista. Noo, kuulema toi tulehdus " iskee" usein raskaana oleviin.
Kävin illalla ostamassa neidille kevätpuvun, tai oikeastaan kaksi:) Mukaan tarttui Remun sekä Lassien haalarit. Coretex-kengät pitäis vielä löytää..harmi kun Elefanten ei enää niitä valmista.
No nyt on taas pakko ruveta töihin.
-Tiziana rv 21+1
Täällä oli ihan kirpsakka pakkanen aamulla, -20. Harmaata on, mutta eikös se luvannutkin tänne pohjanmaan suuntaan lunta tms..
Eilen aamulla oli kotoa lähtiessä -30! Saisi se kevät sieltä jo pikkuhiljaa tulla!! Mä en jaksaisi enää raahata noita puita tupaan monta kertaa päivässä, että pysyisi tupa lämpimänä ja putket sulina :( Onhan niitä jo tälle talvelle raahattu..
Saisi kerittyä nuo lampaatkin ennenkuin tuo maha tulee tielle ;) Ne on jo sellaisia takkuvilloja, ettei niitä kohta kehtaa enää ulos tuoda ihmisten näytille! Heh, eiköhän ne kohta pääse eroon villoistaan ja saavat alkaa odotella kesää ja ulospääsyä. Pitäisihän niitä pikkuisiakin tulla kuun vaihteessa :)
* Paino on samoissa kuin ennen raskautta, aluksi lähti 3kg ja nyt ne on tullu takasin. Viikkoja 21+1
* Vasen pakara jumittaa välillä, jos nostaa huonosti jotain. Vasemmassa nivusessa arka kohta. Muuten erittäin hyvin voinut!
* Ilman muuta! Se oli ihana!
* Kyllä! Nurkan takaa tulee ensin maha ja sitten minä :)
5. Syömishimosi?
* Hedelmäkarkit! Aina oon ollu vannoutunu salmiakin ja lakun syöjä eikä mitään hedelmäkarkkeja, mutta nyt menis kilokaupalla.
Maanantaina olis neuvola taas piiitkästä aikaa. Kysyinkin jo aikaisemminkin, että tarkastaako terkkari kohdunkaulan tilannetta, jos pyytää? Kaikki on muuten menny niin erinomaisen hyvin, että se sitten huolestuttaa, jos huomataankin liian myöhään tapahtuneet muutokset. (Jostakin pitää aina olla kuitenkin huolissaan.)
On kyllä ihanaa, kun noita liikkeitä tuntuu päivittäin! Aina nousee vaistomaisesti hymy huulille liikettä tuntiessa, taitaa se hymykin hyytyä loppuajasta.. ;) Äh, tiskit odottaa.
AnnaMaria 21+1
Jollain tavalla lohduttavaa, etten ole ainoa joka kärsii tästä kamalasta väsymyksestä. Tämä raskausaika on ollut siitä poikkeuksellinen, että väsyttää aina vaan ja on muutenkin kaikennäköistä pikku vaivaa. Muissa raskauksissa olen ns. kukoistanut varsinkin tässä keskiraskaudessa. Olen kyllä ajatellut, että asiaan varmasti vaikuttaa se, että olen ollut lähes koko ajan raskaana (kaksi keskenmenoa ja kuopus 1,5v.) tai imettänyt viimeiset kaksi ja puoli vuotta. Ehkä jatkuva hormonivaihtelu alkaa jo tuntua kropassa...
Tänään jouduin hakemaan antibiootit poskiontelontulehdukseen, kyllä harmittaa! Olen kyllä jokaisessa raskaudessa joutunut yhden kuurin syömään tähän samaan vaivaan. Ei vain viitsisi vauvaa altistaa jo nyt näille myrkyille. Onko muut joutuneet samaan tilanteeseen raskausaikana?
No,se siitä valittamisesta. Ihanaa lukea ihmisten erilaisista elämäntilanteista ja asumistavoista. Itselläni ei voisi kerrostalossa asuessa pk-seudulla kaukaisemmalta kuulostaa lampaiden keritseminen jne. Ei tarvitse eksotiikkaa hakea rajojen ulkopuolelta! Hyvää alkanutta kevätpäivää kaikille!
Terv. Vipsilä+ tyttö(?)20+
Pitkästä aikaa.... Viikon saikun jälkeen olen taas töissä, eikä tosiaan ole mikään hyvä fiilis. Päätin kuitenkin, että nyt loppui suuremmat valitukset, pakkohan se on jaksaa. Painaa vaan istuessa tuonne vasempaan nivuseen niin, ettei tahdo hyvää asentoa löytääkään. Ei siis edes satulatuolissa istuessa.
Seuraavaa neuvolaa tässä odotellaan ja se on vasta 20.3. Tuntuu että on vielä hirmuisen pitkä aika, vaikka siellä tuleekin käytyä aina neljän viikon välein.
Eipä ihmeempiä, aurinkoista päivän jatkoa kaikille!
t.Sari rv 21+3
* 1,3kg rv 23+0
* 17 viikoa kestänyt pahoinvointi/oksentaminen,supistukset alkaen rv 15
* en,ei ollut ollenkaan mun makuun väritys ja kaikki tarpeellinen meillä on esikoisen jäljiltä. Ja mielummin ostan sellaista jota tulee käytettyä. Suurin osa esikoisen pakkauksen sisävaatteista oli meillä yöpukuina...Ei oikein vuoden vanhaa viitsinyt potkuhousuihin pukea (esikoinen 71cm pitkä vuoden vanhana)
* ei
5. Syömishimosi?
* vihreät omenat,kurkku
Upean aurinkoinen ilma meidän ilona,pakkasta 10 asteen hujakoilla.
Pyykkiä pesen ja muutenkin yritän kämppää järjestellä,kun ei ole vielä pahoinvointi/supistelut tälle päivälle iskeneet.
Huomenna lupasin töissä kävästä näyttäytymässä,johan sitä on ollut 6 viikkoa saikulla,joten ihan mukava/haikea mennä käymään.
pupu ja ötis 23+0
Unohdin laittaa vastaukset :)
* saman verran kuin ennen raskautta ja nyt menossa 21+1
* Hirmuinen väsymys ja ärtymys
* En ota kun en oikeen välitä vaatteista mm potkupuvuista. Makuupussin ostin osta & Myy palstalta vuoden 2005 kun minusta oli niin kaunis ja käy hyvin tytölle :)
* Ei voi enään peitellä kun niin pystyssä töhöttää
5. Syömishimosi?
* ei ole ollut mitään himoja nyt paitsi kuin makean mutta se aina
Painoa on tullut nyt yhteensä 3 kg ja rv nyt 21+2
Selkää jomottelee aina välillä
Tällä hetkellä ollaan sitä mieltä että otetaan rahana mutta mutta... =)
Kyllä tää jo ihan selvästi näkyy, äippävaatteet käytössä.
5. Syömishimosi?
Yleensä ruoka.
Meitähän on sitten useampi maanantaina joogailemassa. Kiitos lisäinfosta alustan ja maksun suhteen (nimimerkkiä en muista).
Nyt en muista mitä muuta piti kirjoittaa, palailen sitten myöhemmin asiaan.
Terkuin Riikka rv 21+2 ja Neppe
vastaanpa minäkin kyselyyn eli:
1. Painonnousu ja raskausviikot
Painoa on tullut aivan raskauden alusta jo 7,7kg ja tällä hetkellä
rv 23+6
2. Mitä " vaivoja" ollut?
Ensimmäiset 18vk kiusana olivat monta vuorokautta kestäneet
päänsäryt. Myöhemmin suonenvedot ja kivuton supistelu. Lisäksi välillä jonkinlaista " iskias" vaivaa, kun joskus tuntuu kävelemään lähtiessä että jalka menee alta, kun pistää pakaraan.
Kyllä meinaan ottaa, vaikka on olemassa jo kaksi ja oli kyllä hieman poikasävytteinen meidän tulevalle typykälle.
4. Näkyykö masu?
Kyllä näkyy ja paukkuu. Tänäänkin on koko päivän tuntunut, että
napa repeää. Hirvittää ajatella, kun ois vielä pitkä aika edessäpäin!
5. Syömishimosi?
Hienojen tutkimustulosten jälkeen aloin vihdoin nauttia raskaudesta
ja niinpä himoksi tuli karkit, mikä lisäsi ruokahalua niin että koko ajan piti napostella jotain. Nyt syön himona sokerittomia karkkeja sekä vesimelonia, sekä salaa haaveilen porkkanasämpylästä ja metvurstista.
Nykyään harvinainen vierailja, mutta ajattelin kirjotella kun oli toi kiva gallupppikin...
Viikkoja 22+5 ja neljä kiloa on tullut.
Ensimmäiset kolme kuukautta pahoinvointi. Nyt lähinnä selkäsäryt ja jalkakrampit vaivaa. Myös liikkuminen ja esim. kenkien sitominen alkaa olla hiukan hankalaa tuon masun takia.
Tottahan toki... kun ensimmäistä vielä odotellaan niin ei ole mitään valmiina.
NO KYLLÄ! Ja siellä pikkusen normaalin yläpuolella mennään niillä käyrillä. Sf oli tiistaina 20. Ennen raskautta olin normaalikokoinen ja -mahainen.
5. Syömishimosi?
Aluksi ei maistunut mikään, nyt kaikki ja paljon :)
Manteli 22+5
Minä olen ollut pitkän aikaa netti-pimennossa, kun muutimme uuteen kotiin ja kaiken hässäkän keskellä ei tietokoneen virittäminen ollut listalla kovinkaan korkealla...
Mutta nyt olemme saaneet muutettua ja isompaan pesään jo kotiuduttukin. Puunaamista ja laittamista riittää, toivottavasti myös aika riittää sillä minusta on tullut köntys, hidas, puuskuttava telaketju-ankka, joka lyllertää omalla tahdillaan mielellään lyhyitä matkoja. Mitenkähän minun vielä käy??
Seuraava ultra on taas maanantaina ja pääsen kurkkaamaan nyyttejä, toivoen että he edelleen ovat kasvaneet tasaisesti ja muutenkin tilanne olisi ok.
Jään todennäköisesti loppuajaksi sairaslomalle. Ei minusta enää ole työntekijäksi. en vaan jaksa enää tehdä mitään vähääkään raskaampaa. Ruoanlaitto jo toisinaan on liikaa...
Suviande: Toivottavasti tilanteesi selviää ja että jaksat itsesi ja lastesi kanssa taistella tämän vaikean tilanteen yli! Toivottavasti mitään tauteja et ole saanut... Sinulla on henkisesti todella raskasta aikaa. Muistathan, että apua on aina saatavilla, jos sitä koet tarvitsevasi!
Mutta vastaan minäkin tuohon kyselyyn...
hih (oikeasti ei naurata) 16 kg yhteensä ja viikkoja on 23+
Mikähän on loppu saldo??
Alaselkä vaivaa , mutta ei niin rajusti kuin pari viikkoa sitten. Supistuksia on jonkun verran, muttei niitäkään enää niin paljon kuin silloin pari viikkoa sitten. Olen ottanut elämän löysemmin ja vaivat ovat pysyneet siedettävinä.
Yöllä nukkuminen on vaikeata. Kyljet ovat kipeänä, selälläni nukunkin parhaiten (vaikka ei suositellakaan), ilman mitään vaivaa. Kyljellä nukkuminen se ahdistavaa on!
Vauvojen liikkeet ovat joskus niin voimakkaita että todella sattuu... tämä vaiva on vaivoista ihanin =))
Kyllä ehdottomasti. Toivon saavani erilaiset pakkaukset eli -05 ja -06 pakkaukset. Kahta samanlaista en mielelläni halua...
Vatsa on näkynyt jo viikolta 9. Todella selvästi jo viikolta 12 eli en ole voinut salassa odottaa!! Äitiysvaatteet otin käyttöön viikolle 10 paidat ja viikolla 12 housut. Siihen asti pärjäsin matalavyötäröisillä housuilla...
Nyt vatsa on nyt valtava, napa on jo pari viikkoa pullottanut ulospäin.
5. Syömishimosi?
Tällä hetkellä ei ole mitään himoja. Eikä enää onneksi niin kamala nälkäkään. Vettä juon mielelläni...
Rva-Kevät ja nyytit 23+
tällai lyhyesti heitän tähän nyt jos joku illan aika tietäis sanoa mistä löytää imetys paitoja edullisesti?????
oon kysyny tätä joskus aikaisemmin mutta en löytäny sitä pinoa mistä sitä kyselin joten aattelin jos nyt illan aikana joku tietäis vastailla....
palailen myöhemmin....
nyt lasten kanssa valmistautumaan hiihtokisoihin!!!!
pipsaliinu ja öhkämönkiäinen 23+4
+3kg, rv 24
-Vatsaa kiristelee ihan kun nahka venyis ja paukkuis
-Vessassa käyn 5 kertaa yössä
-Aika usein näen painajaisia öisin
-Vatsa turvoksissa esim. hedelmien/salaatin/ruoan jälkeen
Otan vaikka olisi millainen, on mulle periaatekysymys
Kerroin kavereille ja töissö rv 20, siihen saakka pysyi piilossa.
Nyt äitiyshousuissa.
5. Syömishimosi?
Tuliset etniset ruoat, paljon chiliä
karkit jonkun verran
Kysymys: Millaiset/minkämerkkiset kolmipyöräiset vaunut kannattaisi ostaa, sellaiset missä on irrottettava koppa?
Hyviä vointeja kaikille!!
Minäkin ilmoittaudun pitkästä aikaa, käyn aina välillä lukemassa teidän kuulumisia mutta alkaa laiskottamaan kun pitäisi itse kirjoittaa :)
Ekana tuohon vikaan kysymykseen: ainakin H&M:ssä näyttäis olevan eri värisiä imetyspaitoja ja muistaakseni 10 euron pintaan. Toisaalta en ole kauhean suurta kartoitusta tehnyt...
Galluppiin:
Viikkoja on 21, painosta ei aavistustakaan! Meillä ei ole vaakaa ja neuvolasta tuntuu olevan IKUISUUS (ens viikolla vasta seuraava käynti). Olen kyllä täysin huoletta vetänyt sipsejä, karkkia (päivittäin, mulla on kauhea varasto töissä) jne, joten varmaan niitä kiloja on tullut.
Maha ratkeaa...liitoskipuja jo ties monetta viikkoa (kylläkin ehkä vähän helpottamassa). Mutta kurjinta on supistukset, niitä on ollut nyt ainakin 3 viikkoa ja edelleen useita kertoja joka päivä. Viime viikon rakenneultrassa kohdunkaula oli kiinni ja ok, mutta minäkin ihmettelen, että missäs välissä sitä oikein tarkkaillaan, kun ultriakaan ei enää ole? Jos supistukset voi kerran sitä pehmittää ja avata, niin vähän pelottaa että tämä jää huomaamatta. Voiko kätilö tarkastaa tilanteen neuvolassa? Kokemuksia?
Joo. Eka vauva, joten odotan innolla. Ja vauvan olis tarkoitus nukkua siinä laatikossa niin kauan kuin sinne mahtuu.
Näkyy kyllä. Olin taannoin vessajonossa jossa kohtelias mies samassa jonossa kysyi, haluaisinko mennä ensin (katsottuaan ensin massuani) :) Mä odotan kyllä, että nää pakkaset vihdoin häipyisi, sillä mulla on tasan kahdet housut joita voin näin kylmällä pitää töissä (tai siis sinne matkalla), enkä halua käyttää rahaa uusiin talviajan raskausvaatteisiin.
5. Syömishimosi
Kaikki suolainen - ja makea! Nyt maistuu taas jo melkein kaikki ruoat! Hädin tuskin muistan, miten lihan käry ällötti ekoina viikkoina...
Vastailen tuohon mielenkiintoiseen galluppiin:
Raskausviikkoja tasan 20 :-), painoa tullut 2 kiloa lisää...
pahoinvointia oli viikolle 16 asti koko ajan, nyt sitten silloin tällöin alavatsaa nipistelee, muuten kaikki sujunut ihan hyvin
En varmaan ota, kun kolmas tulossa ja tutulta sain nyt paljon poikavauvan vaatteita.
Nyt rupee pikku hiljaa näkymään, kun olen joutunut siirtymään äippähousuihin.
5. Syömishimosi
Suolainen ruoka, makeaa ei tee mieli, juustot on herkkua samoin hedelmät maistuvat.
Tupuhupuna+rv20
Enpäs näytä olevan ainoa väsynyt:) Jospa vain sais nukkua juuri silloin kun siltä tuntuu! Nyt kun miehellä vähän vapaata, niin koko ajan ollaan jotain tekemässä. Luin raskauspäiväkirjaa ekalta raskaus ajalta ja vähän vertailin näitä kahta keskenään.. Jos nyt jo pystyy sanoa tulevan vauvan luonteesta jotain, niin tästä tulee se rauhallisempi. Tämä tulokas ainakin nyt näyttää olevan aika rauhallinen. vaan eipä haittaa vaikka oisin rauhallinen, kun tuo esikoinen tulta ja tappuraa:)!
sitten galluppiin:
1)paino ja rv:t: lähtöpainoon vielä pari sataa grammaa matkaa, eli ei yhtään. rv:t 20+5
2)vaivoja: ikävä iskias, supparit ja törkeä suonikohju alapäässä! Liitoskivut. Oksentelu ohi (huoh!)
3)äitiyspakkaus: Ostan, eli ulkomammana en saa tuota pakettia, mutta se on pian minua odottamassa siellä Suomessa, kun meidän äiti maksaa sen mulle=) Tosi hieno juttu tuo paketti!!
4)näkyykö maha: NÄKYY! aattelin et ei kai se nyt niin selvä vielä ole, mutta niin vaan nuo ihmiset tulee onnittelemaan raskaudesta, kun kattovat masua.
5)ruokahimot: hedelmät ja oliivit
Nyt iltapuuron keittoon!
Maryanne: Tultais viikonloppuna katsastamaan vaunut, jos teille sopii. Koko viikko mennyt töitä painaessa, joten en ole ehtinyt edes soitella. Ilmoittelen tarkemmin tulostamme puhelimitse...
Vatsa on pullahtanut kokonaan esiin. Aikaisemmin peittyi vielä " kerroksien" alle, mutta nyt erottuu:) Vointi ok, vaikka selkäkivut ja liitoskivus rasittavat ja pakottavat vähentämään liikkumista. Töissä jaksaa just ja just käydä...
Neuvolasta pyysin lähetteen pelkopolille, jotta saisi jotain selvyyttä synnytykseen. Hassua, että itkin pitkät tovit neuvolan terkalle, kun muistelin synnytystä. Ihan nolotti jälkeen päin. Mutta sitä nämä hormonit teettää...
Ihana auringonpaiste tänään. Saisi ilmat jatkuakin tällaisina.
t.mm & pikkunen 23+4
Ihana aamu taas.. Lapset nukkuneet hyvin , samaten aikuiset! Vihdoinkin on vatsatauti selätetty.. eikä kukaan muu ole vielä sitä saanut..kop-kop *koputtaa puuta*.
Harmi kun niin moni on kärsinyt suppareista ja hankalaa on kun on jo muksuja, kun jonkun niitäkin pitäis hoitaa.. Voimia, toivottavasti saatte apua!
Murmelimamma, oletkohan kuulolla? Kyselen vaan josko sua enään ne vaunut kiinnostaa, jos ei niin pistän tonne osta/myy palstalle.
Me lähdemme nyt Jumboon ruokaostoksille!
maryanne + poika 22+3