Muuttaisitko maalle?
Ollaan asuttu isossa kaupungissa lähes koko elämämme ja nyt tulisi tilaisuus muuttaa 250km päähän maalle, siis oikeesti korpeen, mutta paikka on aivan ihana. 20km lähimpään kaupunkiin, kauppaan, kouluun ja postiin. Meillä kouluikäiset lapset.
Kommentit (37)
Mun vanhemmat sai päähänpiston muuttaa pk-seudulta Keski-Suomeen maalle. Olin tuolloin 10v. Kokemus oli kauhea. Piti jättää kaverit, tuttu ympäristö, koulu, harrastukset, kaikki. Maalla oli täysin erilainen kulttuuri kuin kaupungissa. Pimeys oli musertavaa. Minua myös kiusattiin, ihan vain sen takia että olin "kaupunkilainen" (joku varmaan kommentoi tähän, että mitäs luulit olevasi muita parempi, no en luullut enkä esittänyt mitään).
Se hyöty kokemuksesta oli, ettei itseni nyt aikuisena tarvitse elätellä mitään romanttisia maallemuuttounelmia...
En muuttaisi, jos en olisi täysin varma, että minä ja koko perhe asutaan siellä loppuikämme. Maaseutu autioituu, palvelut menevät entistä kauemmas eikä sinne sijoitettuja rahoja saa ikinä takaisin. Lisäksi kaupungeissa asuntojen hinnat nousevat samanaikaisesti, joten takaisin on siksikin vaikea päästä.
Ehkä me jätetään se kesäpaikaksi :D
En ikinä muuttaisi mistään hinnasta johonkin helvetin peräjunttilaan!
Kaikki on kaukana, muutama harva ihminen tietää asiasi paremmin kuin sinä itse jne.....
En muuttaisi mihinkään korpeen, sen sijaan kirkonkylän liepeillä oli kiva asua. On omaa rauhaa, mutta kumminkin kaikki kylän palvelut kävelymatkan päässä.
Maalla saa olla omassa rauhassa, ei kitiseviä naapureita
Asutaan jo maalla. 2km lähimpään kouluun, siwaan, s-markettiin yms ja suomen yksi isoimmista kaupungeista on 30min ajomatkan päässä...mut kyllä tää mun mielestä on ihan landee! Löytyy ne katuvalot ja tietki aurataan....
En muuttaisi. Olen aivan liian sosiaalinen asuakseni keskellä ei mitään, johon kukaan ei koskaan viitsisi tulla käymään.
Maalla on sosiaalisempaa kuin kaupungissa. Kerrostalossa asuvat seinänaapurukset eivät välttämättä edes tervehdi toisiaan kun taas maalla naapuri tunnetaan ja naapuria autetaan vaikka välimatkaakin on...
Muuttaisin ja ollaankin miehen kanssa kateltu ok-taloja maalta. Alle 3kymppisiä ollaan.
pinde kirjoitti:
Ollaan asuttu isossa kaupungissa lähes koko elämämme ja nyt tulisi tilaisuus muuttaa 250km päähän maalle, siis oikeesti korpeen, mutta paikka on aivan ihana. 20km lähimpään kaupunkiin, kauppaan, kouluun ja postiin. Meillä kouluikäiset lapset.
Jos avoin rasismi ja luonnon raiskaaminen ei häiritse,kaikki kepuja..itse tein sen virheen ja jumissa ollaan.Jos ainoat kokemukset maaseudusta on kesämökiltä niin suosittelen unohtamaan koko idean.
Vierailija kirjoitti:
Maalla saa olla omassa rauhassa, ei kitiseviä naapureita
Kaupungissa saa olla omassa rauhassa,maalla kaikki puuttuu toisten asioihin.Riitaan jos joudut niin se kestää monta sukupolvea.Eikä täällä ole poliisia,eikä muitakaan palveluja.Ainut plussa on ,että talot on halpoja
En haluaisi asua paikassa jossa olisin noin pitkälti auton varassa.
Mikä kellekin sopii. Itse asun maalla, 10 km pikkukaupungin keskustasta. Tällä hetkellä tuntuu, että muuttaisin lasten takia lähemmäs kouluja ja kavereita, jos olisi mahdollisuus. Mutta on täällä tietysti hyvät puolensakin. Lasten kanssa helppo lähteä pihalle ja luonto lähellä, ja lemmikkejä voi pitää ihan eri tavalla kuin kaupungissa. Mutta tähän aikaan vuodesta on kyllä pimeää ja tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Eli toimit lasten kuskina vähintään seuraavat 10 vuotta. Teet näin, vaikka hukkuisitte lumeen. Kaupassa saa olla tarkkana, koska sinne ei ihan joka lempilimpan hakuun viitsi lähteä. Kukaan ei tule koskaan kylään. Siellä on säkkipimeää. Posti on toistaiseksi, mutta miten kauan. Entä terveyspalvelut?
Kukaan ei tule kylään? Voi kun tuo olisi totta! Meillä on koko kesän ajan väkeä lappamassa "ihan vaan käymään", kun on iso talo järven rannalla. Olettavat, että tämä on ilmainen lomapaikka.
Tervespalvelut on paremmat kuin Helsingissä, lääkärille pääsee aina samana päivänä.
En todellakaan muuttaisi. Pidän kaupungissa asumisesta.