Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhus vanhus vanhus

Vierailija
29.10.2016 |

Luin juuri kirjoituksen,siis uutisen,jossa ikääntynyt mies,70,oli joutunut vedenvaraan kalareissulla,ja turvaan uidessa voimat olivat pettäneet.Reippaat sivulliset olivat pelastaneet miehen,että kaikki hyvin,onneksi,kiitos noille reippaille ihmisille.Mutta,tämä mies oli 70,ja nähtävästi hyväkuntoinen,koska oli kalassa ja vielä uiden pyrki rantaankin.
Eikö suomen kielessä ole muita sanoja kuin "vanhus"kuvatessa ikääntynyttä henkilöä.Apua,olen57,koskahan minä saan vanhuksen arvon enimmäisen kerran.
Vanhus-sanasta tulee todella mieleen vuoteenomana oleva,ehkä muistisairas ja muuten hyvin huonokuntoinen henkilö,joka on jo toisten avun ja hoivan varassa.Ei syysvesillä kalasteleva seniori.Miksi ei vain sanota ikääntynyt,tai vain ikä,jos se halutaan mainita ja sitten vain mies tai henkilö.
Minulla on 71-vuotias serkun leskipuoliso ja 84-vuotias setä,heistä kumpikaanei ole vanhus.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus on kunnianimike, koska vain vahvat elää vanhaksi, heikot sortuu jo aiemmin.

Vierailija
2/8 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On "vanhus" kuitenkin parempaa suomea kuin kapulakielinen "ikääntynyt". Enkä oikein pidä sellaisista eufemismeista kuin "harmaat pantterit" yms. Vanhus-sanan käyttö tuntuu riippuvan puhujan tai kirjoittajan iästä. Vuonna 1997 syntynyt kesätoimittaja voi hyvin kirjoittaa uutiseensa, että vuonna 1962 syntynyt vanhus ajoi kolarin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet av-mammavanhus.

Vierailija
4/8 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkäs, ikäihminen, seniori... tai http://www.synonyymit.fi/vanhus... en kauhean hyvänä pitäisi pappaa, papparaista, ukkelia...

Vierailija
5/8 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko uutisoinnissa käytää esim. 70-vuotias mies. Tarviiko se tarkennuksia ikääntynyt, vanha, vanhus...

Vierailija
6/8 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhus vasta silloin, kun en enää itse selviydy jokapäiväisistä askareistani.

Vielä en ole vanhus, vaikka 70-vuotispäiviäni olenkin jo viettänyt jokunen vuosi sitten.

Vierailija
7/8 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu,aloittaja tässä vielä kans ihmettelee,että miksi sitä ikää täytyy joka lauseessa korostaa.Eikö vaan voi sanoa,että 70-vuotias mies joutui veden varaa....ja sitten mies tai henkilö jatkossa.Ei tuo minusta mitään kunniaa tuo,ainakaan nykyaikana.Luin juuri 74-vuotiaasta Kaari Utriosta,ei nyt tullut mieleen "vanhus".

Sana kuuluu sarjaan"köntys,rahjus,nahjus,vätys,löntys,vanhus".

Vierailija
8/8 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana opettaja kysyi, että mikä mielestänne on vanhus? Aikamme mietimme, ja sieltähän se sitten lopuksi valkeni: Korvien väli määrittelee asian. En menisi esim. Aira Samulinia kutsumaan vanhukseksi. Sen sijaan työssäni olen tavannut useita alle viisikymppisiä "vanhuksia".

Mielenkiintoista muuten, että esim. alle 60 -vuotiaat naiset suutahtavat, jos iästä aletaan puhumaan tyyliin "en mä mikään vanhus vielä ole", mutta 70-vuotiaat usein jo korostavat kuinka "me ollaan ikäihmisiä ja vanhoja mummoja". Missä se raja sitten kulkee? Ketä voisi ajatella vanhuksena? Koska yksiselitteistä vastausta ei ole, on ehkä parempi puhua ihmisestä jonkin/itsekunkin ikäisenä.