Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyöräilijä ilman valoja ei näy!

Vierailija
28.10.2016 |

Eilen illalla olin lähdössä autollani kadunvierus pysäköinnistä, vasemmasta sivupeilistä näin autonvalot parin korttelin päässä, pistin vilkun päälle ja lähdin liikkeelle huomioni kiinnittyessä edessäni pysäköitynä ollutta autoa varoen. Yhtäkkiä tumma varjo vasemmalta säikäytti minut. Pyöräilijä väisti vastaantulijoiden kaistalle. Jos olisin hiukankaan ripeämmin lähtenyt liikkeelle, pyöräilijä tuskin olisi ehtinyt väistää. Jos vastaantulijoiden kaistalla olisi tullut auto, pyöräilijällä ei olisi ollut mitään toivoa selvitä täysin ehjin nahoin.
Itsekin pyöräilevänä tiedän, ettei se pyörän valo valaise tietä niin paljon, että se varsinaisesti auttaisi minua näkemään tien paremmin, mutta, se onkin sitä varten, että pyöräilijänä näkyisin paremmin muille tiellä liikkujille.
Heijastimet ovat tärkeitä, ne auttavat autoilijaa havaitsemaan jalankulkijoita ja niitä pyöräilijöitä, mutta polkupyörän vauhti voi olla paljon kovempi ja valoton pyörä sopivasti niin ettei yhteenkään heijastimeen suuntaudu valoa, niin sateisessa pimeässä syysillassa autoilijan silmä näkee hyvin vain liikkuvat ja paikallaan pysyvät valot ja niiden heijastuksen tien pinnasta.
Eikä sitten mitään vilkkuvia valoja, joka kolmas sekunti palava etuvalo tarjoaa juurikin sen kahden sekunnin pimeän, enkä minä ainakaan tuijottele peileihin kuin sen sekunnin puolitoista.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei siin kai sen enempää, ajakaa jurris, tai selvinpäin, Bemujen kylkeen. Ottakaa osumaa! Fun ride, ja sillee! Pukeudun mustiin ja mut pitää huomata!

Vierailija
2/2 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinä pimeinä sadeaamuina ajellessa olen tullut siihen tulokseen, että noin 90% jalkaisin tai pyörällä liikkuvista on itsetuhoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla