Vaihto-oppilaaksi
Vastatkaa jos teillä on kokemusta vaihtovuodesta tai muuten vaan tietoa.Eli haluaisin haluaisin lähteä vaihto-oppilaaksi Yhdysvaltoihin.Ensinnäkin haluaisin tietää että mikä se keskimääräinen hinta on kaikkien kulujen jälkeen yleensä (tiedän että eri firmoissa eri haluaisin myös tietää että mikä on prosentuaalinen mahdollisuuteni tulla valituksi ( tiedän myös että tämä riippuu pidetäänkö minusta ja mikä firma sekä kuinka monta hakijaa) mutta jos joku prosentti pitäisi heittää niin mitä sanoisit.ja se kysymys johon ei löydä vastausta muualta kuin keskustelupalstoilta on että se haastattelu johon täytyy mennä ennen kun saat tiedon valittiinko sinut niin haluaisin siihen hieman neuvoja ja onko se kielitesti vaikea.
Kommentit (24)
En ole koskaan kuullut kenestäkään joka ei olisi päässyt vaihtariksi.
Maksaa kyllä ihan kiitettävästi, mutta joillain firmoilla on myös stipendejä tms. joko tulojen tai vaihtariksi lähtevän meriittien perusteella. Valintatestit ei mitenkään erityisen hankalia, katsoivat ainakin silloin, kun itse lähdin vaihtariksi, enemmän sopeutuvuuden kannalta eikä kysymykset ja vaatimukset olleet mitenkään koulutesti/-kokeen oloisia. Itse en puhunut maan kieltä ollenkaan vielä testivaiheessa.
Valitse kohdemaa huolella, äläkä tuudittaudu siihen uskoon, että pääset juuri siihen lempimaahasi - itse "pääsin" kolmosvaihtoehtoon, johon olin heittänyt ruksia vaan periaatteella että kuulostaapa kivalta, kun on kerran pakko laittaa vielä yksi niin tuikataanpa se sitten tähän. Ei ollut.
Lisään vielä tähän, että mun kanssa valintatesteissä olleista n 40stä kokelaasta testit "reputti" tietääkseni 3. Yhdellä pahoja terveysongelmia ja muilla ilmeisesti liian negatiivinen asenne haastattelussa.
T. 3
Esim Rotaryn kautta voi päästä melko edullisesti (perheet vaihtavat lapset päittäin: yksi tulee teille ja sinä menet sinne). Suosittelisin kyllä jotakin muuta maata kun Jenkkejä, jos haluat maksimoida hyödyn ja oppia uuden kielen.
Itse olin Kiinassa ja se oli tosi hyödyllistä! En sillon arvannut, miten paljon se minua vielä auttaa esim kesätöiden kanssa omalta alalta... Maksoi noin 10 000€, tästä aikaa 7 vuotta.
Rahaa se vaatii. Tarkoitatko lukiossa ollessa vaihtariksi?
Vierailija kirjoitti:
Esim Rotaryn kautta voi päästä melko edullisesti (perheet vaihtavat lapset päittäin: yksi tulee teille ja sinä menet sinne).
Rotareissa on vaan se, että siinä ei olla vuoden aikana vain yhden perheen luona vaan perhettä vaihdetaan useamman kerran vuodessa. (Ja tietty vaihto-oppilaan kotonakin se vaihtarirumba on samanlainen). Ei sekään niin haukaa ole, että juuri kun olet kotiutunut perheeseen ja kerinnyt pari kuukautta olemaan, joudut pakkaamaan kamasi ja muuttamaan seuraavaan paikkaan. Etenkin jos ekan perheen kanssa synkkaa tosi hyvin ja tokan kanssa ei lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa se vaatii. Tarkoitatko lukiossa ollessa vaihtariksi?
Lukiossa ollaan vaihto-oppilaita, yo:ssa ja amk:ssa vaihto-opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Ja noin muuten sanoisin, että kannattaa varautua henkisesti siihen, että päädyt jonnekin Jumalan selän taakse maalle jollekin pikkupaikkakunnalle. Usaan lähtijöillä kun tuntuu olevan joku glamouri käsitytys aina siitä, että ne päätyy Los Angelesiin tai Nykiin elämään coolia elämää. Todellisuus iskee karulla tavalla vastaan kun päätyy johonkin köyhään junttikylään wt-perheeseen maissipeltojen keskelle.
Aina ei pääse edes isäntäperheeseen Jenkeissä kun sinne on niin kova tunku ettei kaikille löydy perheitä. Jokunen vuosi sitten tuli tv-dokkari aiheesta ja siinä jotkut suomalaiset joutui asumaan jossain trailerissa keskenään kun perheitä ei vaan löytynyt. Ei ihan helppo nakki lukiolaiselle lähteä vieraaseen maahan jossa on pakotetttu pärjäämään ihan yksin, hoitamaan koulut jne.
Ensinnäkin VAU olin ihan varma että noin 5% vaihtoon haluvista oikeasti pääsee mutta täällä sanotte että kaikki pääsee siis TOODELLA positiivinen yllätys :D!!!!
Onko siinä siis jotkut eri maavaihtoehdotkin vai ? en yhtää tiennyt haluaisin vain USA:an muista kohteista en ole kiinnostunut ja ei haittaisi vaikka en pääsisikään nykiin tai losiin :D entäs onko liian myöhäistä hakea sinne haastatteluun kun tarkoitus olisi 2017-2018 lukuvuotena mennä ? Olen siis katsonut yhtä ssivustoa en muista nimeä jossa on 2017-2018 vaihtovuosi Usaan vähän alle 10000€ ja siihen sisältyy 2 viikon leiri new Yorkissa vissii.ja toive tietenkin olisi päästä johonkin isoon kapunkiin tai edes lähelle sellaista joten onko mahdollista vielä peruuttaa sen jälkeen kun saa tietää missä päin se paikka sijaitsee johon pääsisit sillä en nyt ihan mistään tuppukylästä maksa sitä summaa :D
T: ap
Rahaa meillä ei oo kyl keskikastin köyhemmässä päässä ollaan :D mut isovanhemmat voi varmaan ottaa pankkilainan et ei sii tavallaa mittää :D kunhan kysyin tota hintaa
T:ap
Vierailija kirjoitti:
entäs onko liian myöhäistä hakea sinne haastatteluun kun tarkoitus olisi 2017-2018 lukuvuotena mennä ?
Ei ole myöhäistä jos laitat heti toimeksi.
Vierailija kirjoitti:
ja toive tietenkin olisi päästä johonkin isoon kapunkiin tai edes lähelle sellaista joten onko mahdollista vielä peruuttaa sen jälkeen kun saa tietää missä päin se paikka sijaitsee johon pääsisit sillä en nyt ihan mistään tuppukylästä maksa sitä summaa :D
T: ap
Niinhän kaikilla on toive päästä suureen kaupunkiin/sen lähelle, mutta useimmiten päädytään niihin tuppukyliin.
Vaihtariksi menoa ei peruta ihan tuosta noin vaan enää siinä vaiheessa kun on isäntäperhe saatu. Jotain "sopimussakkoa" siitä tulee ainakin. (Eli jos tuossa vaiheessa peruuttaa, ei saa enää kaikkia maksamiaan rahoja takaisin).
Isoihin kaupunkeihin on tosi vaikea päästä! Julkista liikennettä ei ooe kätnnössä lainkaan, eli olet isäntäperheen armoilla. Toiset kuskaavat mielellään, mutta toiset eivät ja se on ikävää. Joudut aina pyytämään jotakuta viemään ja tuomaan. Toki osalla koulukavereistakin on varmasti auto.
Voit vaikka selata vaihtarien blogeja niin huomaat missäpäinon oltu vaihdossa. Tottakai silti mahtava kokemus!
En ole kuullut omasta vaihtarijärjestöatäni kenestäkään, joka olisi ollut Nykissä, LAssa tai Miamissa... Teet hakemuksen ja toivot että joku perhe edes jossain haluaa sut, ja voit saada tietää vasta ihan viime tingassa kuten viikkoa, päiviä etukäteen.
Meillä taisi olla vuodenvaihde ihan viimeinen paikka, niin kannattaa vaikka heti maanantaina olla yhteydessä ja kertoa että kiinnostaa. Nopeasti ottavat yhteyttä kyllä. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Rahaa meillä ei oo kyl keskikastin köyhemmässä päässä ollaan :D mut isovanhemmat voi varmaan ottaa pankkilainan et ei sii tavallaa mittää :D kunhan kysyin tota hintaa
T:ap
Tuohon se provo sitten kaatui. Ei kannata ahnehtia liikaa. 1/5.
Itse olin 100km Sacramentosta pois eli teoriassa lähellä. Käytännössä olin kaukana, koska hostperhettä ei kiinnostanut kuskata ympäriinsä ja kävinkin siellä vaan kerran (junia tai busseja ei mennyt). Ota huomioon, että auto on siellä aivan ykkösväline liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T:apTuohon se provo sitten kaatui. Ei kannata ahnehtia liikaa. 1/5.
siis hä ? mikä provo :D ja kuinni ahnehtia tarkotin vaan että olen nyt pari päivää keskustellut vanhempieni kanssa vaihdosta ja jutellut kuinka hulluja hintoja siellä on ja äiti ainakin sanoi että sen vanhemmat varmaan lainaa sen verran ku mun ja muidenkin niitten lastenlasten koulunkäynti on niil tärkeet ja sillee ja muutenki ne otti pankkilainan mun enon asunnon maksamiseenki ja en ny oikee ymmärtäny mitä tarkotit :D kunhan vaan tarkotin et jos ja toivottavasti kun raha ei ole ongelma niin voinko päästä jne. eihä mun perheel ny mittää 10tonnii oo tost noi vaa heittää :D:D mutjoo kiva tietää et useimmat pääsee harmi vaan jos joutuisin johonki tuppukylää xd.
t:ap
Vierailija kirjoitti:
mutjoo kiva tietää et useimmat pääsee harmi vaan jos joutuisin johonki tuppukylää xd.
No sinne olet päätymässä ihan kuin kaikki muutkin. Kannattaisi vielä miettiä sitä maata, että jos voisi mennä johonkin maahan jonne on vähemmän tunkua kuin Jenkkeihin. Muitakin englanninkielisiä maita on, tosin ne saattaa maksaa enemmän kuin Jenkit. Mutta kun tämä on "once in a lifetime"-kokemus niin sitä kannattaa miettiä, että maksaako sen 10 000 euroa Jenkkien tuppukylästä vai vähän enemmän jossain muusta maasta jossa ollaan ihmisten ilmoilla.
varmistan viel et Mitä te sit niinku meinaatte sil "tuppukyläl" et tarkotattekste sellast paikkaa joka on niinku tosi syrjäne ja iha iha pikkukylä vai oks mul realistinen mahis päästä johonki +200,000 asukkaan kaupunkii tai edes johonki sellasee "siistii" lähiöö niinku et ei sellasee maaseutuu ku sitä näkee täälläki :D
No sinne pääsee kaikki jotka vaan maksaa. Eli ei ole todellakaan mitään tiukkaa seulaa, on vaan joku höpölöpöhaastattelu. Kielitesti ei todellakaan ole vaikea. Esim. kaverini jolla oli kotona vaikeuksia ja ranskan numero 6, pääsi ihan heittämällä vaihtoon Ranskaan kun porukat löi rahat tiskiin.
Maksuja kannattaa katsoa ihan sieltä firmojen sivuilta. Niitä firmoja nyt ei Suomessa niin montaa ole ettetkö kykenisi ihan itse ne googlettamaan.
Ja noin muuten sanoisin, että kannattaa varautua henkisesti siihen, että päädyt jonnekin Jumalan selän taakse maalle jollekin pikkupaikkakunnalle. Usaan lähtijöillä kun tuntuu olevan joku glamouri käsitytys aina siitä, että ne päätyy Los Angelesiin tai Nykiin elämään coolia elämää. Todellisuus iskee karulla tavalla vastaan kun päätyy johonkin köyhään junttikylään wt-perheeseen maissipeltojen keskelle.