Olen masentunut, työtön, lihava ja yksinäinen
Kommentit (12)
Aloita pesemällä ja oukemalla itsesi heti aamusta.
Käy joka pöivä tosi pitkällä kävelyllä.
Lue kirjoja, vältä televisiota.
Tee kauppalista ja osta vain terveellistä ruokaa.
Kulho salaattia joka päivä.
Ihana sä joka vastasit tuollain aloittajalle.
Tsemppiä...olet arvokas. Siitä ajatuksesta täytyy ponnistaa. Rukoilen sulle voimia muuttaa sen minkä voit, tyyneyttä hyväksyä sen mitä et voi muuttaa ja viisautta erottaa nämä.
Kokeile jotain kansalaisopiston kurssia ja kun innostut niin käy vaikka parilla erilaisella. Pakota ittes kokeileen.
ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA HAE LOHTUA ALKOHOLISTA
Niin minäkin, paitsi etten ole työtön. Pian pääsen paskaduunista eroon ja on aikaa kuntoilla, laittaa ruokaa pitkän kaavan mukaan terveellisesti, palaan kirjoihin, otan kontaktia työn takia jääneisiin ystäviin ja olen kuin uusi ihminen. Nykyinen työni pilaa elämäni ja palkallakin voisi perseen pyyhkiä vaikka käytän puolet vuorokaudesta matkoineen työntekoon. Odotan työttömyyttä kuin kuuta nousevaa.
Itselle kirjallisuus antanut paljon lohtua...niin ja oma pieni koira. Tärkeetä huolehtia siitä......joojoo tiedän olevani nolo tapaus. Mutta ap..se oman arvon tunne on vaan löydettävä.
Laihtumisessa tiettyä taikaa...nousee mieliala kummasti kun huomaa saavansa edes vähän tuloksia. Samalla se voi olla hirvee ansa ja epätoivon oravanpyörä...
Älä lannistu, mulla oli pari vuotta sama tilanne. Sitten kun yksi asia lähti edes vähän eteenpäin niin kaikki nytkähti parempaan suuntaan. Pilkoin ongelmat ja listasin niihin ratkaisuja, konkreettisia päivittäisiä tekoja jotka pikkuhiljaa veivät mua kohti tavoitetta. En ikinä ois uskonut mutta se toimi. Ja ihan pieniä asioita ja pikkuhiljaa eteenpäin, usko pois jos minä onnistuin niin sinäkin voit! Tsemppiä!
Alat pikkuhiljaa tekemään erilaisia valintoja ja muuttamaan pieniä asioita.
1) Masennukseen voi ja kannattaa aina hakea apua. Älä jää yksin, vaan puhu olostasi luotettavalle ihmisille ja mieti voisitko hyötyä terapiasta. Pohdi myös mistä masennus johtuu: olosuhteista, vaikeasta elämäntilanteesta, itsekunnioituksen puutteesta vai voiko esim nykyiset elintavat huonontaa hyvinvointia? Onko masennukselle jokin tietty syy johon puuttua ensin, vai onko se seurausta monesta asiasta? Lääkkeet eivät paranna mitään, jos vika ei ole yksin aivokemiassa. Ja harvalla on, sillä jo pelkkä nykyinen yhteiskuntamme ja täällä vallitsevat paineet riittää masentamaan. Et ole valinnut masentua, mutta voit valita yrittää tehdä sille jotain. Keinoja on, ja monen asian kanssa voi oppia elämään vaikkei ongelmat täysin lakkaisikaan olemasta. Tutkiskele itseäsi, tunteitasi ks tilannettasi rehellisesti. Missä olet nyt ja missä haluaisit olla? Mitä voisit tehdä sen eteen?
2) Jos haluat ehdottomasti töihin, on vaihtoehtoja paljonkin. Voit hakea uusiin erilaisiin paikkoihin, erilaisella hakemuksella (jos vika on ollut siinä, tähänkin saa apua ja vinkkejä jos vain etsii) tai opiskella lisää, jos työttömyys johtuu koulutuksen puutteesta. Voit tehdä hanttihommia tai päästä osa-aikaiseksi, tai vaikka perustaa jotain itse. Jos näistä mikään ei tunnu hyvältä, voit myös ottaa erilaisen asenteen (en tarkoita luovuttamista) ja antaa hieman ajan kulua. Ehkä sinnikkäällä pohjatyöllä ja kärsivällisyydellä olet jo ensi keväänä töissä? Tai jos et, ei työttömyyskään ole maailman loppu. Nyt sinulla on aikaa harrastaa ja etsiä itseäsi. Harvalla työssäkäyvällä on aikaa toteuttaa itseään niin paljon kuin haluaisi. Nyt sinä ehdit, eikä kaikkeen todellakaan tarvitse rahaa. Aloita se projekti mitä olet halunnut tehdä jo kauan, tai lähde sinne vapaaehtoistöihin ulkomaille mistä olet kenties joskus haaveillut. Vaihtoehtoja on. Myös erilaisia valmennuksia ja kursseja on joka asiaan kun viitsii vaivautua. On turha laittaa satoja työhakemuksia jos niissä on jotain pielessä, mielummin otat nyt selvää mikä mättää ja teet vähemmän mutta parempia.
3) Lihavuus ja masennus voivat ruokkia toisiaan. Jos saat elämääsi jotain merkitystä ja rutiinia, voi olla helpompaa pitää kiinni terveellisemmistä elintavoista. Motivaation kaikkeen muutokseen pitää lähteä sinusta itsestäsi. Aloita vaikka sillä että alat käymään kävelyllä joka päivä ja teet pieniä muutoksia ruokavalioon. Aina kun olet tottunut johonkin muutokseen, ota rinnalle toinen. Itse olen laihtunut sillä että vaihdoin tavallisen aamupalan täyttävään smoothieen, lisäsin kasviksia, kävelin enemmän ja aloin pikkuhiljaa pienentämään ja vähentämään herkuttelua. Jos syöt nykyään 200g suklaata kolmesti viikossa aloita siitä että vähennät 150 grammaan. Kuukauden päästä 100g. Sitten kun sujuu vähennä se yhteen kertaan viikossa tai kahdesti 50g jne.
4) Yksinäisyys voi olla seurausta kaikesta edellisestä. Jos et pidä itsestäsi ja elämästäsi etkä oikein käy missään (koulu, työ, harrastukset, muut menot) et tapaa ihmisiä etkä vedä kivoja tyyppejä puoleesi. Jos saat asiat itsesi kanssa kuntoon ja viihdyt itsesi kanssa muutkin viihtyvät. Vaikkei sinulla nyt olisikaan ystäviä se ei tarkoita ettetkö voisi saada uusia sellaisia. Ihmiset löytävät usein sielunkumppaneitaan sen oman kutsumuksen parissa. Suhteesi itsesi kanssa määrittää pitkälti muitakin ihmissuhteitasi. Jos et uskalla päästää ketään lähelle tai tehdä itse aloitteita, ei silloin auta vaikka ovellasi olisi jonossa potentiaalisia kavereita. Keskity ensin itseesi ja ala rakastamaan itseäsi, se huokuu sinusta ja sinun on helpompi olla mukava muillekin. Loppu tapahtuu kuin itsestään.