Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko viikkorahaa 7-luokkaiselle?

Vierailija
28.10.2016 |

Paljonko teidän 7-luokkaiset saa viikko / kuukausirahaa ja mihin sen pitää riittää?
Meillä keskustellaan kiivasti, paljonko pitäisi saada ja mihin menoihin pitää saada lisää rahaa. Nyt meillä lapset saavat sen verran viikkorahaa, kuin millä luokalla ovat, eli 7-luokkalainen 7 € / viikko ja se ei kuulemma riitä alkuunkaan...

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään lukuaineiden kokeen keskiarvoa siten, että lapsi on saanut valita yhden aineen, jota EI HUOMIOIDA. Aina, kun tulee huomioitavien aineiden kokeita, niiden arvosanat lisätään edellisiin ja lasketaan uusi keskiarvo. Tämä keskiarvo sitten määrää euromäärän per viikko. Kesällä tämä keskiarvo on kevättodistuksen lukuaineiden keskiarvo.

Vierailija
2/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa kuukausirahaa 30 euroa. Eli tekee kutakuinkin yhtä paljon kuin 7 euroa viikossa. Se tietysti riippuu siitä, mihin pitää saada riittämään. Me maksetaan aika paljon muutakin kuin välttämätöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä antaisin ton ikäselle jo kuukausirahaa eli oppisi jo vähän pidemmäks aikaa suunnittelemaan rahan käyttöään. Kuukausraha n määrä tietty riippuu siitä, mitä joutuu rahalla ostamaan ja tietty vanhempien tulotasosta. Mutta jos vanhemmat ostaa perustarpeet niin kyllä tuo määrä kuulostaa ihan ok:lta. Mutta jos varaa on niin voihan sitä vaikka vähän nostaa. Vaikka 30 kuussa seiskalla 35 kasilla ja 40 ysillä.

Vierailija
4/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa 20E kuussa, mutta me maksamme kaiken. Eli tuo on vain todella omiin ja ylimääräisiin menoihin, kuten ... en nyt edes keksi mitään ... jos haluaisi vaikka salaa koulupäivän jälkeen käydä ostamassa karkkia ;) 

Vierailija
5/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No annetaan kun pyytää. Ei kovin usein pyydä edes. Lähinnä jos lähtee kavereiden kanssa ostoksille (harvoin), tai ostaakseen koulun jälkeen välipalaa.

Miehen kanssa käydään tästä taistoa, kun mun mielestä 13- vuotiaan pitäis oppia ettei raha puussa kasva. Ja sen eteen pitää vähän rehkiäkin. Mies hemmottelee esikoisen pilalle.

Aikasemmin kokeiltiin 50€ kuukausirahaa, mutta paloi hetkessä taivaan tuuliin, niin lopetettiin. Nyt käyttää ehkä noin 20€/kk jos ei shoppaile.

Vierailija
6/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa 40 € kuukausi rahaa. Jos vaikeista kokeista saa 9-10 niin saa 10 €/koe.

Vierailija
7/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on avohuollon sijoituksessa ja siellä saa 52 euroa kuukaudessa, kahdessa erässä :), että oppii rahankäyttöä. Jossain vaiheessa sitten maksetaan kerralla ko summa.

Vierailija
8/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain tuon ikäisenä 20 euroa kuussa, mutta vanhemmat maksoivat vielä vaatteet, puhelinlaskut yms.

Vierailija
9/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö tuosta mitä maksaa? Jos lapsi haluaa mennä kaverinsa kanssa leffaan? Ei 7e riitä mitenkään. Lippu+limu+popparit on n. 15e jos edes riittää. Eli siihen ei riitä edes 2vkon vkorahat. Ja jos yhdellä viikolla haluaa käydä kavereiden kanssa hesessä/mäkissä niin saahan tolla yhden aterian, mutta ei muuta koko viikon aika. Onhan se elämä valintoja täynnä ja kaikkea ei voi saada...

Vierailija
10/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan näkökulma: koulussa keskustelemme vuosittain kasien kanssa viikkorahasta ja sen oikeasta määrästä (oppilaiden mielestä). Oppilaat saavat yläkoulussa yleisimmin 2-5 euroa viikossa ja siihen päälle kännykän, kännykkälaskun ja vaatteet. Jos haluaa mennä leffaan, sekin maksetaan erikseen. Tuo muutama euro on semmoista ylimääräistä hassausrahaa. Oppilaat ovat tähän tyytyväisiä ja pitävät summaa hyvänä. Jos ei makseta vaatteita ja kännykkää, silloin odotus on 10-20 euroa viikossa.

Vierailija
11/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 12v saa 10e viikossa ja 9v saa 5e viikkorahaa.

Vierailija
12/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 lisää että maksetaan vaatteet ja kännykät, lapset saavat tuon rahan käyttää miten haluavat.

Vierailija
13/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut 15-vuotiaasta asti 15€ viikossa (sitä ennen en ole saanut viikko- tai kuukausirahaa). Tästä olen maksanut esim bensat skootteriini, ei-tarpeelliset vaateostokset ja muut mahdolliset menoni, kuten leffat ja hesekäynnit. Nyt olen 18-vuotias (asun vielä kotona) ja saan edelleen sen 15€/viikko, mutta käyn töissä, josta saan noin 80€/kk. Näistä maksan itse kaiken muun paitsi ruuan, asumisen sekä puhelinlaskuni.

Vierailija
14/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo antanut teineille erikseen viikkorahaa koskaan. Nuorin 13 v haluaa silloin tällöin, ei viikottain, kaupungille kavereiden kanssa vaateostoksille, synttärilahjoja kavereilleen ostamaan, elokuviin tms. Annan rahaa vähän yli sen hetkisen tarpeen, kehoitan huolella miettimään miten rahansa käyttää ja muistutan, että siitä kyllä pitäisi jäädä vähän yli. yleensä hänelle jää aina rahaa sen verran jäljelle, ettei joka kerta tarvitse kaivaa lompakkoa esiin. Lahjoja varten annan 20 €, kaupunkikierroksille vaateostoksineen, ruokailuineen 30 -40 €. Isommat ostokset talvitakit, talvikengät pyritään vielä tekemään yhdessä, en viitsi antaa 100-150 €, kun ei mielestäni osaa ottaa vielä kaikkia asioita huomioon niiden hankkimisessa. Saatan sanoa, että käy itse katselemassa vaikka talvitakkeja, tee ehdotuksia ja jutellaan sitten yhdessä, mikä ois järkevää.

Lukiolaiselle annamme rahaa isompiin hankintoihin, lukiokirjat, kuntosalimaksut, tuleva ajo-opetus, bussiliput mm. Oli kesän töissä ja on omilla rahoillaan ostanut vaatteita pitkin syksyä netistä edullisesti ja selvästi tarpeeseen, rahat on kivasti riittäneet. Joskus tietty puhuu jostain älyttömistä hankinnoista, mutta kun keskustellaan ja kerron realiteetteja tyyliin "jos nyt laitat rahat tohon, niin kuukausia on jäljellä seuraavan kesän tienesteihin aika paljon, että mieti tarkkaan".

Vierailija
15/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä uusperhe. Miehen tytär asuu vakituisesti meillä. Porukkaan kuuluu kolme tyttöä välillä 11-14 v ja poika 16 v. Meillä saa perusrahana 5 euroa/nenä viikossa, ja mitä tarvitsee, niin ostetaan/maksetaan/annetaan rahaa. Ulkohommista ja muista palveluksista maksetaan ylimääräistä, niinkuin lumityöt, haravointi ja nurtsinleikkuu.

Vanhin jakaa lehtiä  ja saa siitä omaa rahaa.

Hyvin heille on kehittynyt taju siitä, mikä on turhan kallista ja mikä on järkevä ostos.

Lisäksi jos on menossa kaverille yöksi tai muuta, niin annetaan  mässyrahaa. Samoin matkat maksetaan aina. Meillä on lauantaina muutenkin karkkipäivä.

Siinä tahtoo käydä niin, että kesän koittaessa niillä on säästöjä ja silloin ne menevät sileäksi. Eli hyvin on viikkorahat toistaiseksi riittäneet. 

Vierailija
16/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meille vaan mitään viikko-/kuukausirahaa ikinä annettu kun oltiin lapsia. Luulin että se oli joku Aku Ankassa oleva kummallisuus. Rahaa sai menoihin (elokuviin esim.) jos pyysi.

Vierailija
17/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

30e/kk. Sillä ostetaan sit kaikki omat jutut. Eli me kustannamme tietty vaatteet, ruuan, katon pään päälle, harrastukset ja kulkemiset. Mutta toiveet: "äiti osta mulle kääretorttu kaupasta", niin ei tipu, osta itse...

Vierailija
18/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 7-luokkalainen saa 70 euroa kuukaudessa. Tämän rahan eteen huone on oltava siisti. Lisäksi imuroi ja siivoaa koko talon kerran viikossa.

Vierailija
19/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskaluokkalainen saa kympin viikossa ja kiitettävästä arvosanasta kokeissa saa vitosen.

Vierailija
20/41 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tuosta mitä maksaa? Jos lapsi haluaa mennä kaverinsa kanssa leffaan? Ei 7e riitä mitenkään. Lippu+limu+popparit on n. 15e jos edes riittää. Eli siihen ei riitä edes 2vkon vkorahat. Ja jos yhdellä viikolla haluaa käydä kavereiden kanssa hesessä/mäkissä niin saahan tolla yhden aterian, mutta ei muuta koko viikon aika. Onhan se elämä valintoja täynnä ja kaikkea ei voi saada...

Ei leffassa ole mitään tarvetta käydä edes kahden viikon välein, joten on ihan hyvä pitää raha pienenä, jotta oppii säästämistä.