Mika Lintilän kielitaito
Ilmoitti Ylen vaalikoneessa kielitaidokseen suomi, ruotsi ja englanti. Ei pystynyt antamaan haastattelua ruotsiksi, siis ei osaa, miten sujuvaa mahtaa sitten hänen englantinsa olla. En oikein ymmärrä poliitikkoja, jotka ilmoittavat vaalikoneeseen osaavansa kieliä, joita he eivät kuitenkaan osaa, se on minun silmissäni valehtelemista ja sitä näyttää esiintyvän aika paljon vaalikonetiedoissa, ei Lintilä suinkaan ainoa ole.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitti Ylen vaalikoneessa kielitaidokseen suomi, ruotsi ja englanti. Ei pystynyt antamaan haastattelua ruotsiksi, siis ei osaa, miten sujuvaa mahtaa sitten hänen englantinsa olla. En oikein ymmärrä poliitikkoja, jotka ilmoittavat vaalikoneeseen osaavansa kieliä, joita he eivät kuitenkaan osaa, se on minun silmissäni valehtelemista ja sitä näyttää esiintyvän aika paljon vaalikonetiedoissa, ei Lintilä suinkaan ainoa ole.
Minua huolettaa enemmän ministerien muu osaaminen kuin kielitaito, joka on toki tärkeä taito sekin. Elinkeinoministerin paikka on sellainen jossa menestyäkseen tarvitaan paljon muutakin kuin kielitaitoa, sen osoitti Rehn jolla oli kielitaitoa mutta ei kompetenssia. Sama tilanne oli Stubbilla, hyvä kielitaito yhdistettynä ylimielisyyteen ei ole toimiva yhdistelmä.
Poliitikot eivät ole ainoita, jotka kertovat osaavansa kieliä, joita eivät todellisuudessa osaa. Niin tekevät (lähes) kaikki ihmiset.
Itse olen huomannut tämän työhaastatteluja tehdessäni. Firmassamme on tapana, että me haastattelijat vaihdamme kieltä useamman kerran kesken haastattelun niin, että esitämme kysymyksiä kaikilla niillä kielillä, joita hakija on ilmoittanut osaavansa.
Muistan vuosikymmenten varrelta vain yhden tapauksen, jossa hakija tosiaan puhui kaikkia ilmoittamiaan kieliä. Kaikki muut ovat menneet yhden tai useamman kielen kohdalla täysin mykiksi, eivät ole aina edes ymmärtäneet mitä kysyttiin, saati osanneet vastata.
Niin että mieti ennen kuin itse ilmoitat kielitaidoksesi "suomi, ruotsi, englanti". :)
Kertokaa, miten kielitaito määritellään? Itse pärjään kuudella kielellä ravintolassa, rautateillä, hotellissa ja kaupoissa. Onko minulla kuuden kielen kielitaito? Itse olen merkannut sina kielitaitoni tason. Eli kolme hyvää, kaksi tyydyttävää ja yksi heikko (portugali). Näin ei jää kiinni valehtelusta.
Minäkin menin töihin firmaan, johon hakiessaan taatusti jokainen oli ilmoittanut osaavansa englantia. Kun sitten tuli osastolle englanninkielinen puhelu, niin minut juostiin hakemassa vaikka lounaalta kertomaan soittajalle esimerkiksi meidän postiosoitteemme. Ou jea, vel ju nou, sanoi suomalainen englannin osaaja.
Pallomaha kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua huolettaa enemmän ministerien muu osaaminen kuin kielitaito, joka on toki tärkeä taito sekin. Elinkeinoministerin paikka on sellainen jossa menestyäkseen tarvitaan paljon muutakin kuin kielitaitoa, sen osoitti Rehn jolla oli kielitaitoa mutta ei kompetenssia. Sama tilanne oli Stubbilla, hyvä kielitaito yhdistettynä ylimielisyyteen ei ole toimiva yhdistelmä.
Minua taas huolettaa enemmän ihmisten epärehellisyys, miksi ei voida pysyä faktoissa ja välttyä näin nolaamasta itseään.
Ruotsinkieliset säätiöt käskevät poliitikkoja vaikka valehtelemaan ruotsin osaamisen, näin ylläpidetään illuusio kaksikielisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Poliitikot eivät ole ainoita, jotka kertovat osaavansa kieliä, joita eivät todellisuudessa osaa. Niin tekevät (lähes) kaikki ihmiset.
Itse olen huomannut tämän työhaastatteluja tehdessäni. Firmassamme on tapana, että me haastattelijat vaihdamme kieltä useamman kerran kesken haastattelun niin, että esitämme kysymyksiä kaikilla niillä kielillä, joita hakija on ilmoittanut osaavansa.
Muistan vuosikymmenten varrelta vain yhden tapauksen, jossa hakija tosiaan puhui kaikkia ilmoittamiaan kieliä. Kaikki muut ovat menneet yhden tai useamman kielen kohdalla täysin mykiksi, eivät ole aina edes ymmärtäneet mitä kysyttiin, saati osanneet vastata.
Niin että mieti ennen kuin itse ilmoitat kielitaidoksesi "suomi, ruotsi, englanti". :)
Ohis. Miten monta kieltä ja mitkä kielet haastattelijoilla on hallussa??? Vai valitsetteko haastattelijat aina sen mukaan, mitä työnhakija on ilmoittanut osaavansa?
Mnusta tuo todistaa pakkoruotsin turhuutta. Normaali ihminen oppii korkeintaan yhden vieraan kielen kunnolla.
Kielitaidoksi ilmoitetaan yleensä ne kielet joita on opiskellut. Ei se tarkoita sitä että niitä osaa puhua.
Onko joku joskus tavannut rehellisen poliitikon???
Itse osaan 5:tta eri kieltä. Neljää kieltä puhun, toisia lähes päivittäin riippuen projektista ja taas seur. projektissa jotain muuta kieltä. olen asunut 1-8 vuotta näistä 2:ssa maassa. Myös osaan kirjoittaa näillä kielillä dokumentteja ja sähköposteja, mutta kun menee aikaa muutama kuukausi ettei käytä niin on hiukan vaikeampaa.
Yksi kieli on hiukan hankalampaa puhun sitä hitaasti ja en oikeastaan osaa kirjoittaa. Tähän vaikuttaa myös, että eras osaamani kieli on aika samanlainen tämän kanssa.
Ilmoitan nämä aina ja todistettavasti muiden kuullen osaan näitä myös puhua.
En tietenkään kaikilla hienouksilla, melkoisesti suomalaisella aksentilla ja teen virheitä, mutta hyvin juttu luistaa.
Enemmän huolestuttaa Lintilän osaamattomuus. Lukuisissa tv ohjelmissa Lintilä on vastannut toista, mitä kysyttiin. Tietämättömyys hävettää. Poutun talouspäällikön paikalta elinkeinoministeriksi on vitsi, johon pystyvät vain poliitikot. Eikä Hippoksen johdossakaan kouluttaudu kymmenien miljardien eurojen sijoitusten ohjaajaksi.
Rallienglanti rulettaa.