siis maksa-arvoista
Uudelleen aloitan. Onko kellään kokemusta kohonneista maksa-arvoista raskauden aikana? Miten ilmeni? Ja mitä toimenpiteitä, kun asia todettiin?
Kommentit (2)
Sain kuopuksemme viime marraskuussa rv 28+0. Synnytys käynnistettiin hepatoosin takia. Oireet alkoivat joskus rv 33 paikkeilla, klassisesti kämmenien ja jalkapohjien kutinalla. Koska esikoisen kanssa oli samoja oireita osasin heti soittaa neuvolaan josta sain lähetteen verikokeisiin. Hepatoosiepäilyssä mitataan niitä kahta eri arvoa: Alatit (?) ja sappihapot. Itselläni aluksi oli kohollaan vain tuo alat, sitten myös sappihapot. Tilannetta seurattiin viikottain verikokeilla ja viikosta 35 myös viikottain äitipolilla ultalla. Itselläni arvot eivät kohonneet mitenkään dramaattisen korkeiksi mutta hepatoosidiagnoosin kriteerit täyttyivät ja alusta asti oli selvää että synnytys käynnistetään ennen laskettua aikaa.
Oireina oli oikeastaan vain ja ainoastaan tuo järjetön kutina jota loppuaikoina oli muuallakin kuin jalkapohjissa ja kämmenissä. Lääkkeeksi sain Ataraxia. Myös apteekista saatava menthol sprii auttaa mutta haisee ällölle. Minulla siis eivät arvot olleet niin korkeita että olisin joutunut sairaalaan sisään, sappihappoja voidaan yrittää lääkityksellä laskea jos ne ovat kovin korkeita.
Terve ja terhakka pikkuinen poika siis syntyi rv 28 käynnistyksen jälkeen.
ekassa raskaudessa hepatoosi eli maksa-arvot kohosi.alkoi niin että kutisi ihoa,jalkapohjia ja kämmeniä..sanoin sit siitä neuvolassa ja passitti verikokeisiin..ja kohollahan ne arvot olivat.
mulla oli viikkoja jo sillon 37..ja kävin sit äitipolilla saman tien ja määräsivät mulle sellasia veteen sekoitettavia rakeita juotavaksi joka aamu..pitäis pitää vähän arvoja kurissa..
no seuraavalla viikolla sitte jouduin sairaalaan ja alkoivat käynnistää synnytystä,käynnistys kesti mulla viikon ja tyttö syntyi vasta 3 pv ennen laskettua aikaa.yleensä ainoa keino että maksa-arvot palautuvat ennalleen on synnytys ja yleensä aina käynnistävät ennen laskettua aikaa koska joskus on todettu sikiökuolemia tämän hepatoosin takia.
mulla nyt vko 35+3 menossa (toinen raskaus) ja taas ovat maksa-arvot heitelleet aikalailla..ensi viikolla käynti äitipolilla ja taas kait sit se käynnistys edessä.